نگاهی به فعالیت‌های کانون فرهنگی شهید بهشتی:

میراث بهشتی

در حوالی تیر ۱۴۰۲ در جست‌وجوی ردپای شهید بهشتی در شهر اصفهان، به مسجد لنبان رسیدیم. مسجد لنبان با قدمتی ۴۰۰ ساله از زمان صفوی در یکی از مناطق قدیمی شهر، به نام محله لنبان، قرار دارد.

تاریخ انتشار: 11:57 - شنبه 1402/04/10
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
میراث بهشتی

به گزارش اصفهان زیبا؛ «من محمد حسینی ‌بهشتی كه گاه به اشتباه محمدحسین بهشتی می‌نویسند. نام اولم محمد و نام‌ خانوادگی‌ام تركیبی است از حسینی ‌بهشتی. در دوم آبان ۱۳۰۷ در شهر اصفهان در محله لونبان متولد شدم. منطقه زندگی ما، منطقه‌ای قدیمی از مناطق بسیار قدیمی شهر است. » (شهید دکتر بهشتی)

در حوالی تیر ۱۴۰۲ در جست‌وجوی ردپای شهید بهشتی در شهر اصفهان، به مسجد لنبان رسیدیم. مسجد لنبان با قدمتی ۴۰۰ ساله از زمان صفوی در یکی از مناطق قدیمی شهر، به نام محله لنبان، قرار دارد.

این مسجد نه‌تنها محل عبادت و رشد معنوی افراد بوده، بلکه چراغ محافل فرهنگی و اجتماعی آن نیز از دوران قبل از انقلاب روشن مانده است؛ ردپای شهید بهشتی را هم می‌توانیم در همان سال‌های قبل از انقلاب در این مسجد بیابیم.

از همان سال‌های حضور ایشان در مسجد، جوانان مؤمن و متفکر پیرو خط شهید بهشتی در این مسجد گرد هم آمدند و با تکیه بر اندیشه‌های انقلابی و تشکیلاتی او، به فعالیت‌های اجتماعی برای تحقق حکومت انقلاب اسلامی پرداختند.

در سال‌های پس از انقلاب، با شروع جنگ تحمیلی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی این مسجد در شکل دیگری ظاهر می‌شود.

در زمان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق، جوانان مسجد لنبان به‌طور منسجم و مداوم در جبهه‌های جنگ حضور یافته‌اند و شهیدان والا مقامی را تقدیم انقلاب اسلامی
کرده‌اند.

پس از دوران دفاع مقدس، باتوجه به فضای جامعه و نیازهای فرهنگی جوانان، جمعی از افراد مؤمن و انقلابی این مسجد با الگوقراردادن شهید بهشتی و تفکر تشکیلاتی او، مؤسسه فرهنگی شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی را تأسیس کردند و چراغ فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مسجد لنبان را روشن نگه داشتند.

به نقل از هادی الهی‌نژاد، معاون هیئت امنای مؤسسه فرهنگی شهید بهشتی، از ۱۳۶۸ این مجموعه فعالیت خود را توسط جوانان انقلابی و رزمنده مسجد لنبان، به‌طور رسمی آغاز کرد.

او با اشاره به پیشینه و عقبه فعالیت‌های مسجد لنبان افزود: فعالیت‌های فرهنگی در این مسجد از زمان انقلاب آغازشده و تا زمان جنگ نیز در قالب اعزام نیروهای رزمنده و کمک به جبهه‌ها ادامه یافته است. در سال‌های پس از جنگ، جوانان از جبهه برگشته، جهاد فرهنگی را نیاز جامعه دیدند و به همین منظور مؤسسه‌ای فرهنگی برای ادامه فعالیت‌های خود تأسیس کردند.

بهشتیان؛ راست‌قامتان جاودانه تاریخ 

هادی الهی‌نژاد یکی از جوانان تربیت‌یافته مؤسسه شهید بهشتی است که در ‌۱۳۸۰ عضو ثابت مرکز دانش‌آموزی این مجموعه شده و اکنون با گذشت قریب به ۳۰ سال، یکی از مسئولین این مؤسسه است.

او با تأکید بر نام این مؤسسه تصریح کرد: اهداف و چشم‌اندازهای ما بر اساس این نام و شخصیت شکل گرفته است. به‌طور کلی اهداف مؤسسه شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی در فعالیت‌های فرهنگی، علمی، ورزشی، تربیتی و اجتماعی با محوریت روحانیت و مسجد خلاصه می‌شود.

او در ادامه با اشاره به چشم‌اندازهای راهبردی این مؤسسه بیان کرد: اولین هدف ما، تقویت و پرورش مدیر متعهد، متدین، متخصص و کارآمد و انقلابی برای تکامل روحیه اسلام‌خواهی و آماده‌سازی شرایط حکومت حضرت صاحب‌الزمان(عج) است.

الهی‌نژاد با اشاره به شیوه گزینش فعالان فرهنگی مجموعه شهید بهشتی افزود: رویکرد ما برای عضوگیری در این مجموعه به‌صورت گزینشی است؛ به این صورت که برخلاف سایر فعالیت‌های فرهنگی سطح شهر که معمولا پذیرش عمومی افراد را موردهدف قرار می‌دهند و سپس به تربیت نیروهای خود می‌پردازند، تمرکز ما در این سال‌ها بر تربیت خواص بوده است.

تلاش ما بر این بوده است که باتوجه به ایجاد جامعه عادلانه، گزینشی نقطه‌پرور در مجموعه داشته باشیم. منظور از گزینش نقطه‌پرور،‌ گزینش خواص با ملاک‌های معین و مشخص برای تحقق اهداف مجموعه، ازجمله تعمیم، گسترش و تبلیغ فرهنگ اسلام است.

همچنین در ادامه او به مواردی چون حضور فعال جوانان متعهد در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و ارائه فعالیت‌های فرهنگی و جاذبه‌های فرهنگی در چشم‌انداز راهبردی مؤسسه شهید بهشتی اشاره کرد.

به نقل از هادی الهی‌نژاد، مراکز فرهنگی مؤسسه شهید بهشتی اصفهان به چهار شاخه دانش‌آموزی، دانشجویی، خواهران و خانواده تقسیم شده است.

او در توضیح مرکز دانش‌آموزی تصریح کرد: پذیرش دانش‌آموزان از سال هفتم تا دوازدهم در قالب مصاحبه انجام می‌شود. تلاش ما این است که جوانان مستعد فرهنگی و همچنین افرادی که خانواده‌هایشان دغدغه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی جوانان را دارند، گزینش و ثبت‌نام شوند. دانش‌آموزان بر اساس پایه تحصیلی و رتبه‌بندی‌شان در مصاحبه، در گروه‌های ۱۲ الی ۱۵ نفره فرایند تربیتی را طی می‌کنند.

او با اشاره به اهمیت رابط فرهنگی در فرایند تربیتی بیان کرد:‌ هریک از گروه‌های دانش‌آموزی زیر نظر یک رابط یا مربی فرهنگی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. ارتباط شخصی و صمیمیت رابط‌ها با بچه‌ها در شکل‌گیری روحیه فردی و اجتماعی و حل مشکلات آن‌ها در این مسیر حائز اهمیت است.

معاون مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: علاوه بر فعالیت‌های ثابت هفتگی مرکز، رابط‌های فرهنگی در حوزه اختیاراتشان برنامه‌های شخصی برای اعضای گروه خود دارند. فوتبال‌های هفتگی، جشنواره‌های علمی و ورزشی، هیئت‌های مناسبتی و اردوهای تفریحی برای شاخه دانش‌آموزی از فعالیت‌های ثابت مجموعه بهشتی است.

به گفته الهی‌نژاد، توجه ویژه به دانش‌آموزان سال آخر تحصیلی (کنکوری)، همچنین فراهم‌‌کردن پانسیون‌های علمی و مشاوره‌های تحصیلی برای آن‌ها از اقدامات مؤثر مجموعه است. برنامه هفته فراغت، دیگر برنامه‌ای است که به‌منظور آغاز برنامه‌های تابستانه در اواسط تیر هرسال برای گروه دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

او ضمن معرفی شاخه دانش‌آموزی، از مرکز قرآنی نوای بهشتی برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، با حدود ۱۰۰ نفر عضو ثابت خبر داد. این شاخه به فعالیت‌های قرآنی و ورزشی برای کودکان می‌پردازد.

فعالیت شاخه دانشجویی مؤسسه شهید بهشتی به گفته معاون این مجموعه، ذیل گردهمایی‌های سیاسی و جلسه‌های آشنایی با مبانی نظام و انقلاب اسلامی برگزار می‌شود؛ همچنین در جلسه‌هایی با عنوان جرعه‌نوشان، به مطالعه آثار شهید مطهری و آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازند.

جلسه‌های سیر مطالعاتی دانشجویی بدون نیاز به رابط فرهنگی، به‌وسیله خود اعضای آن مدیریت می‌شود؛ همچنین یکی از فعالیت‌های گسترده شاخه دانشجویی، برگزاری هیئت‌های مناسبتی، ازجمله در ایام محرم و فاطمیه و نیمه‌شعبان در حسینیه انصارالحسین است که اهمیت هیئت‌های مجموعه بهشتی، در استفاده دیگر مراکز از فضای هیئتی آن‌ها آشکار شده است.

شایان ذکر است که بازخورد و استقبال خانواده‌های فعالان فرهنگی مجموعه از مراسم دانشجویی، موجب افزایش دل‌‌گرمی و انگیزه جوانان می‌شود.

دختران بهشتی

هادی الهی‌نژاد در ارتباط با اهمیت و ضرورت حضور بانوان در عرصه‌های فرهنگی بیان کرد: از همان سال‌های اولیه، خلأ واحد خواهران در مؤسسه شهید بهشتی احساس می‌شد؛ اما متأسفانه شرایط آن، ازجمله مکان مناسب به‌منظور رفت‌و‌آمد آسان برای خواهران فراهم نبود؛ همچنین با وجود برگزاری فعالیت‌های فرهنگی ویژه خواهران در سطح شهر، همچنان جای خالی برنامه‌‌ای منسجم با الگوی مربی‌محور و نگاه تشکیلاتی برای دختران شهر اصفهان احساس می‌شد؛ به همین منظور مرکز خواهران بهشتی از ۱۳۹۷ فعالیت خود را در این مجموعه آغاز کرده است.

او در ادامه، با اشاره به اعضای متأهل مجموعه تصریح کرد: مرکز خانواده شهید بهشتی به‌منظور آموزش تربیت فرزندان و مدیریت خانواده، همچنین برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی برای متأهلان مجموعه، تأسیس شده است.

رویداد سرسخت

به نقل از این فعال فرهنگی باسابقه، با توجه به اهمیت و ضرورت فعالیت‌های رسانه‌ای در عصر نوین، باشگاه سواد رسانه‌ای مجموعه شهید بهشتی،‌ در اواخر ۱۳۹۸ فعالیت خود را با دغدغه رسانه، آغاز کرد.

اولین رویداد رسانه‌ای این مجموعه، رویداد سرسخت، ویژه دهه‌هشتادی‌ها با حضور سید بشیر حسینی برگزار شد. این برنامه، ویژه دختران و پسران سنین ۱۳ تا ۲۲ سال بود که در حاشیه برنامه‌های فاطمیه هیئت انصارالحسین(ع) برگزار کردیم.

تربیت و هدایت نسل جدید و تولید محتوا و جریان‌سازی فرهنگی رسانه‌ای ازجمله اهداف باشگاه سواد رسانه‌ای است. از دیگر فعالیت‌های رسانه‌ای این مجموعه، برگزاری جشنواره رسانه‌ای آوین است. در این برنامه، تیم‌های رسانه‌ای ما با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

واجب‌تر از نان شب

الهی‌نژاد در پاسخ به پرسشی مربوط به نگاه تشکیلاتی این مجموعه بیان کرد: معاونت راهبردی مجموعهٔ شهید بهشتی، مدیریت برنامه‌ریزی تشکیلاتی این مجموعه را برعهده دارد. ما از پیشرو و طلایه‌دار این راه، شهید دکتر بهشتی، آموخته‌ایم درپس هرگونه فعالیت فرهنگی، تشکیلات ضروری است.

تشکیلات اصل و اساس همه فعالیت‌های ما قرار گرفته است و گاهی همین امر موجب واردکردن نقد به فعالیت‌های ما می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال، حتی در اردوهای دانش‌آموزی ما، هیچ یک از اعضا بدون مسئولیت حضور پیدا نمی‌کنند و همه شرکت‌کنندگان، خودشان از مسئولان برگزاری اردو هستند.

از آنجایی که یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر مسیر تشکیلاتی‌شدن، روشن‌بودن هدف یا داشتن چشم‌انداز و نقشه راه است، چشم‌انداز‌های بلند‌مدت و ریل‌گذاری فعالیت‌های مجموعه شهید بهشتی، در قالب اساس‌نامه‌ای به تحریر درآمده است که سالیانه در محتوای آن تجدیدنظر می‌شود.

معاون مدیرعامل مجموعه شهید بهشتی، با تأکید بر اهمیت برقراری ارتباط میان مراکز فرهنگی سطح شهر خاطرنشان کرد: انسجام و هم‌افزایی میان فعالیت‌های فرهنگی ضروری است. ما باید بدانیم که در کجای این پازل فرهنگی قرار گرفته‌ایم و وظایف ما به‌عنوان قطعه‌ای از این پازل چیست!

همان‌طور که نظم و هماهنگی میان اعضا و فعالیت‌های یک گروه لازمه کار تشکیلاتی است، تعامل و همیاری جریان‌های فرهنگی نیز در گسترش کار تشکیلاتی و پیشبرد اهداف فرهنگی بالادستی راه‌گشا خواهد بود.‍

او افزود: علاوه‌ بر مسائل بیرونی، در داخل مجموعه نیز همانند سایر مجموعه‌های فرهنگی سطح شهر، با موانعی همچون کمبود نیروی انسانی و منابع مالی و همچنین عدم مکان مناسب برای استقرار مراکز روبه‌رو هستیم.

در حال حاضر یکی از دغدغه‌های ما دوربودن مرکز خواهران از مرکز اصلی مجموعه است که این امر علاوه بر اینکه موجب گسستگی میان مراکز مجموعه می‌شود، شرایط رفت‌وآمد خواهران را دشوار کرده است. امیدواریم با گذر زمان و یاری خداوند، تمهیدهای لازم از سوی مسئولان این حوزه، جهت بهبود و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی جامعه انجام شود.

در انتها، هادی الهی‌‌نژاد، از مجتمع آموزشی مدارس شهید بهشتی سخن گفت: در ۱۳۸۵ در راستای اهداف مجموعه فرهنگی شهید بهشتی، مدرسه پسرانه قدسیان در دو مقطع دوره اول و دوم دبیرستان، تأسیس شد.

طرح آموزشی‌تربیتی این مدارس مبتنی بر اصول دوازده‌‌گانه همچون خودفراگیری، تفاوت‌‌های فردی، حق انتخاب، کار گروهی، نشاط و آرامش و درونی‌کردن انگیزه‌هاست؛ همچنین به یاری خداوند، در شرف تأسیس مدارس ابتدایی برای دختران و پسران اصفهانی در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم بود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × 4 =