جلوه‌هایی از دیپلماسی در راهپیمایی اربعین

اربعین جلوه‌گاهی برای توسعه دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی عمومی کشورها با هدف ارتباط با ملت‌ها بدون دخالت‌دادن رسمی دولت‌ها و ارگان‌های دیپلماتیک کشورهاست.

تاریخ انتشار: 13:27 - دوشنبه 1402/06/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
جلوه‌هایی از دیپلماسی در راهپیمایی اربعین

به گزارش اصفهان زیبا؛ اربعین جلوه‌گاهی برای توسعه دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی عمومی کشورها با هدف ارتباط با ملت‌ها بدون دخالت‌دادن رسمی دولت‌ها و ارگان‌های دیپلماتیک کشورهاست.

در حال حاضر راهپیمایی اربعین به یک برنامه چندملیتی وسیع تبدیل شده است؛ بزرگ‌ترین تجمع انسانی دنیا که مبتنی بر محبت و حب اهل‌بیت است و باعث در کنار هم قرار گرفتن انسان‌ها با ملیت‌های مختلف شده است و برکات بسیاری را در پی دارد.

ایجاد موکب‌های بسیار از سوی مردم با فرهنگ و ملیت‌های مختلف، باعث ایجاد ارتباط بین‌گروهی می‌شود. روابطی که پس از پیاده‌روی اربعین هم ماندگار است و افراد را به کشورهای مختلف برای دیدار دوباره هم‌سفران اربعین خود می‌کشاند. ارتباطاتی که حتی منجر به یک سری تعاملات تجاری، دانشگاهی یا خانوادگی در قالب ازدواج هم می‌شود.

دراین میان برخی از زائران هندی و پاکستانی نیز برای سفر به کربلا و انجام پیاده‌روی اربعین راهی کشور ما می‌شوند و با گذر از مرز زمینی و هوایی ایران راهی عراق می‌شوند. فضایی که جدای از ایجاد دوستی و مودت و تقویت روابط بین کشورها باعث نوعی سود اقتصادی و همچنین گردشگری برای کشورهای واسطه همچون ایران خواهد شد.

از طرفی محبان اهل‌بیت و شیعیان اروپایی و آمریکایی نیز سالانه با برپایی موکب‌هایی در عراق به زائران امام حسین(ع) خدمت می‌کنند. این‌ها همگی جلوه‌هایی از دیپلماسی است که در شرایط عادی اتفاق نمی‌افتد و همگی از برکت اربعین و راهپیمایی اربعین است.

این در حالی است که ارتباط گرفتن با ملت‌ها، گروه‌ها و هسته‌های فعال در کشورهای مختلف در بستر آیین راهپیمایی اربعین قدرت منطقه‌ای و قدرت جهت‌دهی به افکار عمومی جهانی را برای ایران بالا برده است.

همچنین با تقویت دیپلماسی اربعین از میزان انزوایی که غرب برای ایران خواسته است، کاسته می‌شود. فضایی که با هدف بن‌بست‌سازی ایران و ترسیم چهره سیاه کشورمان از سوی غرب در حال برنامه‌ریزی است.

همان‌طور که اشاره شد، ایران می‌تواند با تقویت و تمرکز بر این مدل دیپلماسی به افزایش اقتدار خود در حوزه منطقه و بین‌الملل بپردازد. البته باید دید قدرت نرم خود را در چه قالبی تعریف می‌کنیم. برای مثال قدرت انقلاب اسلامی از بعد فرهنگی‌اش قابل‌توجه است. قدرتی با حمایت از مستضعفین عالم و مبارزه با استکبار افزایش یافته است.

راهپیمایی عظیم اربعین هم جلوه‌گاهی برای این قدرت و آرمان‌های انقلاب است؛ اما اگر قدرت را به معنای سلطه در نظر بگیریم، این موضوع صحت ندارد.

برای مثال برخی معتقدند ایران با حضور در عراق به دنبال منافع خود است. اظهاراتی مخرب که قطعا صحت ندارد و با نگاه انقلاب اسلامی نیز منافات دارد. چراکه انقلاب اسلامی ضد سلطه است؛ ایران با حضور در این آیین به دنبال برادری و محبت اهل‌بیت و همچنین فرصت‌ها و برکت‌هایی است که از این طریق به دست می‌آورد. شرایطی که استفاده صحیح از آن‌ها مطمئنا به توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور ختم خواهد شد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × 3 =