هر خوردنی، خوردنی نیست!

خط‌قرمز داروهای لاغری غیر‌مجاز

در دنیای امروز، زیبایی و تناسب اندام اغلب به عنوان عامل مهمی در اجتماع مورد‌توجه قرار می‌گیرند. به همین دلیل، استفاده از داروهای لاغری جذابیت خود را به تعداد زیادی از افراد ارائه می‌دهد. اما استفاده غیرمجاز از این داروها می‌تواند به طرز وحشتناکی مضرات و خطرات جدی را برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد.

تاریخ انتشار: 11:32 - شنبه 1402/07/15
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
خط‌قرمز داروهای لاغری غیر‌مجاز

به گزارش اصفهان زیبا؛ در دنیای امروز، زیبایی و تناسب اندام اغلب به عنوان عامل مهمی در اجتماع مورد‌توجه قرار می‌گیرند. به همین دلیل، استفاده از داروهای لاغری جذابیت خود را به تعداد زیادی از افراد ارائه می‌دهد. اما استفاده غیرمجاز از این داروها می‌تواند به طرز وحشتناکی مضرات و خطرات جدی را برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد.

حال به دنبال این مسیر، به بررسی مضرات و خطرهای استفاده غیرمجاز از داروهای لاغری پرداخته و اثرات منفی آن‌ها را بر سلامت مطرح می‌کنیم:

تجربه‌های دارویی…

سونیا نوری، دانشآموز دبیرستانی: من به دنبال استفاده از داروهای لاغری غیرمجاز هرچند لاغر شدم، اما مدتی است به‌خاطر بیماری‌های پی در پی و احساس ضعف و خستگی دائمی، پیگیر درمان خود هستم تا کمبودهایی که در این مدت داشته‌ام را جبران کنم.

امین محمدی، دانشجوی ترم اول: با تشویق تعدادی از دوستان مدتی از داروهای لاغری غیرمجاز استفاده کردم، اما به‌خاطر آسیب‌هایی که بر بدنم وارد شد، مصرف این داروها را کنار گذاشتم.

مینا سالاروند، خانهدار: با تعدادی از دوستان از داروهای لاغری غیرمجاز استفاده می‌کردیم، اما به‌خاطر اینکه زود از عواقب آن مطلع شدیم، آن‌ها را دور ریختیم و…

داروهای لاغری غیر‌مجاز

دکتر حمید طغیانی، مشاور و رئیس انجمن تغذیه: داروهای لاغری غیر‌مجاز، داروهایی هستند که بدون مجوز سازمان غذا و دارو تولید و عرضه می‌شوند. این داروها معمولا حاوی ترکیبات خطرناکی هستند که می‌توانند عوارض جانبی جدی و حتی مرگبار داشته باشند.

از جمله عوارض جانبی شایع داروهای لاغری غیر‌مجاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضربان قلب نامنظم

فشار‌‌خون بالا

تشنج

نارسایی کبد

نارسایی کلیه

مرگ

همچنین این داروها می‌توانند باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد شوند.

به دلیل خطرات جدی ناشی از مصرف داروهای لاغری غیر‌مجاز، توصیه می‌شود از مصرف این داروها خودداری کنید.

راه‌های صحیح کاهش وزن

کاهش وزن سالم و پایدار، نیازمند تغییر در سبک‌زندگی است. این تغییرها شامل موارد زیر می‌شوند:

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل؛

انجام فعالیت‌بدنی منظم؛

مدیریت استرس؛

دریافت برنامه غذایی مناسب خود از یک رژیم‌درمانگر.

با رعایت این نکات، می‌توانید به طور سالم و بدون عوارض جانبی وزن کم کنید.

توصیه‌های ایمنی

قبل از مصرف هرگونه داروی لاغری، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید؛

از مصرف داروهای لاغری غیر‌مجاز خودداری کنید؛

برای کاهش وزن، به روش‌های سالم و پایدار متوسل شوید.

و بالاخره…

استفاده غیرمجاز از داروهای لاغری، به دلیل مضرات و خطرات جدی که برای سلامتی فرد به همراه دارد، به‌طور قاطعانه توصیه نمی‌شود. آگاهی از این مخاطرات و ترویج سبک‌زندگی سالم به عنوان راهی برای دستیابی به اندام ایدئال، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

داروهای لاغری غیر‌مجاز، داروهایی هستند که بدون مجوز سازمان غذا و دارو تولید و عرضه می‌شوند. این داروها معمولا حاوی ترکیبات خطرناکی هستند که می‌توانند عوارض جانبی جدی و حتی مرگبار داشته باشند.

خطرات و احتیاط‌های دارو و گیاهان ادعا‌شده برای رفع‌چاقی

دکتر حسن کربکندی، دکترای تخصصی داروسازی بالینی: متأسفانه به دلیل بالا‌رفتن میزان افراد دارای اضافه وزن، تمایل افراطی به داشتن بدن‌هایی شبیه مدل‌ها و هنرپیشگان سینما افزایش یافته است.

این مورد دلایل زیادی دارد، فضای مجازی و در دسترس بودن، رشد روز‌افزون تبلیغات ماهواره‌ای و اینترنتی محصولات خوراکی غیراستاندارد و فروش آسان آن‌ها، عدم نظارت کافی بر عطاری‌ها، باشگاه‌های بدن‌سازی، آرایشگاه‌ها، مؤسسات بدون مجوز زیبایی و فروشگاه‌های به اصطلاح سلامت، همگی باعث شده است محصولات فراوان و غیر‌استاندارد و اغلب مضری در دسترس مردم قرار گیرد.

با این اوصاف لازم است اطلاعات خود را در مورد اثربخشی و خطرات این فراورده‌ها افزایش داد:

داروها و گیاهان تهوعآور: این عوامل نظیر ایپکا و امتین می‌توانند باعث بی‌نظمی ‌قلبی، درد ‌قلبی، تپش ‌قلبی، کاهش فشار‌خون بیش از حد، نارسایی‌ قلبی، سکته ‌قلبی و اشکال در تنفس شوند.

علاوه بر این منجر به خون‌ریزی داخل جمجمه‌ای، ورود غذا به ریه ‌(آسپیره‌شدن)، پوسیدگی دندان‌ها، بزرگ‌شدن غدد آرواره‌های پایینی و پاروتید‌(بناگوشی)، زخم و التهاب دهانی، التهاب حلق و مری و ترشحات بیش از حد مری و معده، ورم‌(آدم) بینابینی، مشکلات عضلانی و نهایتا مرگ می‌شوند.

گفتنی است کارن کارپنتر، از خوانندگان مشهور آمریکا، از ناراحتی قلبی به دنبال مصرف شربت ایپکا فوت کرد.

داروها و گیاهان ملین: این گروه باعث بی‌آب شدن بدن، به‌هم خوردن تعادل املاح بدن، مشکلات دستگاه گوارش نظیر لینت مزاج بیش از حد و پیدایش رنگدانه‌(ملانوز) در روده‌ها می‌شود.

همچنین این عوامل ممکن است باعث کاهش زمان جذب مواد مفید و در نتیجه از دست رفتن آن‌ها شوند. بنابراین تجویز و ادامه مصرف داروهای ملین به عهده پزشک است.

داروها و گیاهان مدر: این عوامل باعث کم‌آبی بدن و اختلال آب و الکترونیک نظیر کاهش پتاسیم ‌(هیپو‌کالمی) یا افزایش آن‌(هایپر کالمی) می‌شود که هر دو بالقوه خطرناک هستند.

ضمنا بهتر است بدانید این کاهش وزن فریب‌دهنده و موقت است.

صمغ گوار: اثر مکمل‌های حاوی این صمغ به تأیید نهایی نرسیده است و مصرف آن ممکن است باعث انسداد گوارشی شود.

داروها و گیاهان محرک سیستم اعصاب مرکزی: این گروه خطرناک‌ترین عوامل دخیل هستند و شامل ترکیبات: آمفتامین مثل فن‌مترین و متامفتامین ‌(شیشه)، ترکیبات افدرا، فن فلورامین، سیبوترامین هستند.

برخی از آن‌ها قبلا به عنوان داروهای کاهنده اشتها مصرف می‌شدند، اما به علت عوارض جانبی شدید و خطرناک منع شدند.

عوارض این دسته از داروها شامل: تپش قلب، افزایش فشارخون، بی نظمی قلبی، سکته قلبی، سکته مغزی، عصبانیت و بی‌خوابی می‌شود.

متأسفانه به علت اثر قوی‌تر ضد‌اشتهایی آن‌ها، به صورت غیر‌قانونی و غیرمجازی توسط برخی از عطاری‌ها، باشگاه‌های بدن‌سازی، آرایشگاه‌های زنانه به پودرهای گیاهی دیگر اضافه و وارد پوکه‌های کپسول خالی می‌شوند و با قیمت زیاد به‌فروش می‌رسند.

اکثر داروهای ضد‌اشتهای تبلیغ شده توسط کانال‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی، حاوی این مواد هستند و به هیچ عنوان مجوز وزارت بهداشت و پروانه ساخت ندارند.

کافئین: به صورت خالص یا عصاره چای سبز اگر بیش از حد مصرف شود باعث بی‌خوابی، عصبانیت، تپش قلب و بی‌نظمی آن‌(آریتمی)، افزایش فشار‌خون، افت پتاسیم، افت کلسیم و افزایش قند‌خون می‌شود.

مصرف‌کنندگان باید قبل از صرف، بیماری‌های قبلی خود را به پزشک اطلاع و از او برای مصرف این مواد کسب اجازه با مقدار پیشنهادی کنند.

گلن بوترول: مصرف این دارو باید توسط پزشک و تنها برای آسم صورت پذیرد؛ زیرا ممکن است باعث تپش قلب، نفس‌نفس زدن، اضطراب، لرزش، تنگی‌نفس و افت پتاسیم شود.

توپیرامات: این نوع داروی ضد‌تشنج و ضد‌میگرن فقط باید تحت نظر پزشک صورت گیرد؛ چرا که مصرف آن برای چاقی به تأیید اداره داروی غذای آمریکا نرسیده است و ممکن است باعث سوزش، سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی پوست، تغییر حس چشایی، کند شدن تفکر و کند‌شدن حرکات بدن شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × یک =