مهارت‌های مدیریت رفتار نامناسب کودکان

با بدرفتاری کودکانتان مشکل دارید و گاهی مانده‌اید که چه کنید؛ بدرفتاری‌های کودکان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.باید ابتدا شناسایی کنید که دلیل بدرفتاری کودک چیست و با بررسی آن می‌توانید راهکارهای مفیدی را به کار ببندید تا رفتار او را تعدیل کنید.

تاریخ انتشار: 11:46 - شنبه 1402/09/11
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهارت‌های مدیریت رفتار نامناسب کودکان

به گزارش اصفهان زیبا؛  با بدرفتاری کودکانتان مشکل دارید و گاهی مانده‌اید که چه کنید؛ بدرفتاری‌های کودکان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

باید ابتدا شناسایی کنید که دلیل بدرفتاری کودک چیست و با بررسی آن می‌توانید راهکارهای مفیدی را به کار ببندید تا رفتار او را تعدیل کنید.

اما، برای شناسایی علت اصلی این بدرفتاری‌ها توصیه می‌شود نظر فاطمه ابراهیمی، کارشناس کودکان از مرکز بهداشت شماره یک اصفهان را مطالعه کنید:

به وضعیت تغذیه کودک خود توجه کنید

کودکان در حال رشد هستند و باید نیازهای تغذیه‌ای آنها به خوبی برآورده شود. کمبود برخی موارد در بدن، تحریک‌پذیری کودک را افزایش می‌دهد و در این صورت ما ممکن است تعجب کنیم که چرا با وجود اعمال شیوه‌های تربیتی خوب و مناسب، نتیجه خوبی نمی‌گیریم.

الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشید

کودکان بسیاری از رفتارهایی را که دارند از بزرگ‌ترها یاد می‌گیرند. کودکان از ما یاد می‌گیرند که درمواقع ناراحتی چگونه مساله خود را مطرح کنند.

والدینی که ناراحتی خود با هیجانات منفی و ناراحتی زیاد نشان می‌دهند، همین الگو را به فرزندان خود منتقل می‌کنند. برای جلوگیری از خشونت و بدرفتاری کودکان خود باید پدر و مادری آرام باشیم.

مراقب کارتون‌ها و بازی‌های خشن باشید

رسانه‌ها در کنار تاثیرات مثبت از قبیل؛ کمک به رشد خودآگاهی کودک، کمک به رشد مهارت‌های اجتماعی، کمک به رشد مهارت خواندن و نوشتن و پرکردن اوقات فراغت کودکان، می‌تواند موجب بروز اثرات منفی بر رفتار کودکان بشود. تماشای فیلم‌های خشن، کارتون‌های نامناسب و بازی‌های کامپیوتری با تأثیری که در فعالیت بخش‌هایی از مغز می‌گذارند، بدرفتاری را درکودکان سبب می‌شوند.

کودکان را از تماشای فیلم‌های بزرگسالان منع کنیم و اگر قرار است دیگر اعضاي خانواده چنین فیلم‌هایی را تماشا کنند، در ساعاتی باشد که یا کودک در منزل نیست یا در خواب است.
روش‌های تنبیهی مناسبی داشته باشید

برای آرام کردن کودک لازم نیست همان اول از روش تنبیه استفاده کنید. با امتحان کردن سایر روش‌ها اگر به نتیجه نرسیدند، تنبیه مناسبی را در نظر بگیرید و اجرا کنید.

این تنبیه نباید زیاد شدید باشد، در واقع نباید بدنی و خیلی طولانی باشد.

زبان کودک خود را یاد بگیرید

برای اینکه بتوانیم ارتباط خوبی با کودک خود داشته باشیم، باید شیوه صحبت کردن خود را با او عوض کنیم و در سطح فهم و درک او صحبت کنیم.

زمانی که واضح، کوتاه و دلنشین صحبت می‌کنیم، تن صدای ما آرام است و از کلمات مناسبی استفاده می‌کنیم، راحت‌تر می‌توانیم کودک خود را آرام کنیم.

البته منظور استفاده از الفاظ کودکانه که اغلب کودکان به‌طور نادرست کلمات را به‌کار می‌برند، نیست.

به او کمک کنید در شرایط هیجانی، صحبت کند

صحبت‌کردن باعث تخلیه هیجانی می‌شود، این کار را با آرامش انجام دهید و او را تقویت کنید با کنترل بیشتری روی رفتار خود ناراحتی خود و علت آن را توضیح دهید.

کمک کنید از جملات مناسبی استفاده کند تا تخلیه شود و دیگر لزومی برای انجام رفتارهای خشن نباشد.

در واقع بدرفتاری کودک برای تخلیه هیجانات منفی او صورت می‌گیرد و اگر با روش درست به او کمک کنیم، این کار را انجام دهد دیگر لزومی به رفتارهای خشن نخواهد بود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × چهار =