دومین طرح بازآفرینی شهری در منطقه 9

منطقه ۹ شهرداری اصفهان یکی از مناطق پانزده‌گانه شهر است. در خصوص اقدامات انجام‌شده در این منطقه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با سیدسلمان قاضی‌عسگر، مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان، که در ادامه می‌خوانید.

تاریخ انتشار: 10:58 - دوشنبه 1401/11/24
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
دومین طرح بازآفرینی شهری در منطقه 9

منطقه ۹ شهرداری اصفهان یکی از مناطق پانزده‌گانه شهر است. این منطقه دومین منطقه فرسوده شهری اصفهان است که از شمال با مناطق ۲ و ۱۱، از شرق با منطقه یک از طریق بزرگ‌راه شهید خرازی، از جنوب کاملا با رودخانه زاینده‌رود هم‌جوار و از غرب با شهر و شهرستان خمینی‌شهر هم‌مرز است. / منطقه ۹

این منطقه غربی‌ترین بخش شهر اصفهان و شامل ۹ محله گورتان، ناژوان، جاوان پایین، زهران، لادان، نصرآباد، کارلادان، جروگان و محله سودان است. این منطقه به دلیل اینکه کاملا از جنوب با رودخانه زاینده‌رود هم‌جوار است، به ریه‌ اصفهان معروف شده./ منطقه ۹

در خصوص اقدامات انجام‌شده در این منطقه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با سیدسلمان قاضی‌عسگر، مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان، که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به اینکه این منطقه به‌عنوان ریه تنفسی شهر محسوب می‌شود، چه اقداماتی در راستای محله‌محوری انجام داده‌اید؟

از ابتدای ورود به این منطقــه، خدمت‌رسانی متوازن به محله‌های سطح منطقه، به‌ویژه محله‌های کم‌برخوردار را در دستور کار قرار داده‌ایم و اقدامات مؤثری در این راستا انجام شده است؛ به‌طوری که نگاه ویژه شهرداری منطقه ۹ محله‌محوری و رعـایت عدالت در اجرای فعالیت‌های عمرانی است.

این منطقه به‌عنوان یکی از مناطق گردشگری اصفهان است که توجه به آن معابر و اصلاح هندسی تقاطع‌ها باید در دستور کار قرار گیرد. درباره اقدامات انجام‌شده در این زمینه صحبت کنید.

مناسب‌سازی و اصلاح رمپ‌های سطح منطقه از جمله آتشگاه و میرزاطاهر با هزینه‌ای بالغ بر 3‌میلیارد و ۷۷۰میلیون ریال انجام شده است.

همچنین طراحی و اصلاح هندسی صحیح تقاطع‌ها و معابر در خیابان‌های بهشت، نبوی‌منش، میرزاطاهر، عشوریون، کهندژ، محله جنیران و ورودی محله نصرآباد با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال اعتبار اجرا شد.

 

اقداماتی که در زمینه آسفالت‌ریزی در محله‌های منطقه انجام شده است، چیست؟

در اجرای عملیات زیرسازی، روکش و لکه‌گیری آسفالت با توزیع پنج‌هزار تن آسفالت ۴۲هزار متر مربع روکش آسفالت، ۸هزار متر مربع زیر سازی و لکه‌گیری آسفالت، ۱۳هزار متر مربع آسفالت تراش و ۱۵۰۰ تن آسفالت جایـگزین در محل تراش آسفالت در سطح منطقه با هزینه‌ای بالغ بر ۱۱۰میلیارد ریال انجام شده است.

توسعه زیرساخت‌ها و پیشرفت‌های عمرانی به‌عنوان یکی از مباحث مهم شهرسازی در هر منطقه است. در منطقه 9 در این زمینه چه کرده‌اید؟

این موضوع یکی از ضروریات مناطق است. در همین راستا به‌منظور کاهش بار ترافیکی و تسهیل در عبور و مرور خیابان بهشت از کیلومتر ۱۶۰۰ تا انتها در فاز نهایی با ۵۹۰میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید.

فاز دوم خیابان‌سازی مادی قمیش (حد فاصل کوچه مسجد ۱۴معصوم تا خیابان آتشگاه) نیز با هدف تسهیل در دسترس‌پذیری محلی و کاهش بار ترافیکی محله‌های گورتان، جنیران و کوهانستان با ۱۰۶ میلیارد ریال اعتبار افتتاح شد.

 

برای تسهیل در تردد شهروندان منطقه چه اقداماتی انجام شده است؟

با هدف ارتقای زرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و تسهیل در رفت‌وآمد شهروندان احداث خط BRT به طول ۶۵۰متر از چهارراه جهاد تا خیابان سردار شهیدحجازی با ۶۵ میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار گرفت. این طرح در مدت پنج‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

این منطقه به دلیل دارابودن فضای سبز زیاد، به آب فراوانی هم نیاز دارد. چه اقداماتی در این منطقه می‌تواند به بهبود فضای سبز کمک کند؟

احداث شیرخانه و احداث مخزن آب زیرسطحی با ظرفیت هزار متر مکعب در بوستان مهر با ۱۰۵میلیارد ریال اعتبار به‌منظور بهینه‌سازی الگوی صحیح مصرف آب و افزایش سرانه فضای سبز منطقه در حال احداث است.

همچنین بوستان فردوس با اعتباری بالغ بر ۲میلیارد ریال سامان‌دهی شد. از ابتدای امسال سامان‌دهی انهار و مادی‌ها در سطح منطقه شامل تعمیرات، رفع خطر، ایمن‌سازی و بدنه‌سازی با ۲۳میلیارد ریال اعتبار انجام شده است.

در این راستا ۴میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار برای احداث خط لوله آب‌رو اتوبان شهیدخرازی پیش‌بینی شد و تعمیرات و احداث آبراهه و کانیو با ۵ میلیارد ریال، حفر و تنقیه چاه‌ها و کانال‌های سطح منطقه با ۳ میلیارد ریال اجرا و تعمیرات و بهینه‌سازی ساختمان‌ها در منطقه9 شامل فرهنگ‌سرای موعود، مجتمع امام خمینی (ره) و تعمیرات ابنیه شهری با ۳۵میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید.

محرومیت‌زدایی محله‌ها با رویکرد بازآفرینی شهری، یکی از موضوعات مهمی است که باید در مناطق شهری اجرا شود. در این منطقه از این لحاظ چه رخدادهایی به بار نشسته است؟

در این خصوص، محله کوهانستان با ۱۷ هکتار بافت فرسوده به‌عنوان دومین طرح شاخص کشوری در بازآفرینی شهری آماده ارسال به کمیسیون ماده ۵ است؛ همچنین محله منارجنبان با ۶ هکتار بافت فرسوده در مرحله طراحی اولیه است.

با اجرای این طرح در مجموع ۳۵هکتار عرصه بافت فرسوده در این سـه‌محله با خدمات عمومی نزدیک به صفر حذف و به جای آن بلوک‌هایی با زیربنای بالغ بر ۵۷۵هزار مترمربع احداث می‌شود.

چه تعداد واحد مسکونی با چه میزان جمعیت با اجرای طرح بازآفرینی شهری احداث شده است؟

نزدیک به پنج‌هزار واحد مسکونی با تمامی خدمات عمومی و استاندارد محلی ایجاد و جمعیتی نزدیک به ۲۰هزار نفر تحت‌پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

طرح بازآفرینی شهری به مفهوم تجدیدحیات و نوزایی شهری خدمتی مؤثر به شهروندان محله‌های کم‌برخوردار است و سهم بسزایی در تغییرات و تحولات محله‌ها ایجاد می‌کند.

با تلاش مضاعف واحد عمران منطقه۹ طرح‌های عمرانی مطلوبی در سطح منطقه به اجرا درآمده که امید می‌رود با تداوم آن شاهد بهبود، ارتقای شرایط موجود و تغییر چهره این منطقه باشیم.

 

منطقه 9 شهرداری اصفهان به‌عنوان یکی از مناطق سرسبز و دل‌پذیر است؛ به طوری که وارد این منطقه که می‌شوی به‌دلیل تعدد باغ‌ها و فضای سبز موجود تفاوت آن را با مناطق دیگر شهری حس می‌کنی. این منطقه چنددرصد از انهار و مادی‌های شهر اصفهان را به خود اختصاص داده است؟

منطقه 9 شهرداری اصفهان در سال 1364 تأسیس شد. این منطقه حدود 120 کیلومتر مربع وسعت داشته و 25درصد از انهار و مادی‌های شهر اصفهان را در خود جای داده است.

به دلیل وجود سطح گسترده اشجار و باغات در اراضی و سبزينگی موجود در مجاورت رودخانه زاینده‌رود از اين منطقه به‌عنوان اکسیـژن شهر اصفهان ياد می‌شود.

با توجه به اینکه افزایش سرانه فضای سبز در اولویت برنامه‌های این منطقه قرار دارد، شهرداری در این راستا چه کرده است؟

ه‌منظور ارتقای کیفیت زندگی و افزایش سرانه مطلوب فضای سبز، عملیات بهسازی و سامان‌دهی بوستان‌های سطح منطقه شامل بهبود مبلمان شهری، اصلاح پیاده‌راه‌ها و تابلوهای برق در دستور کار قرار گرفته است.

در این راستا به‌منظور ارتقای کیفیت زندگی و افزایش سرانه مطلوب فضای سبز و رضایت شهروندان نیز بوستان‌های سطح منطقه بهسازی و سامان‌دهی ‌شده است.

برای بهبود و سامان‌دهی مبلمان شهری چه کرده‌اید؟

ارتقای امکانات رفاهی و خدماتی در بوستان‌های سطح منطقه یکی از اهداف مهم شهرداری است.

در این راستا نصب و بهبود وضعیت مبلمان شهری با هدف زیباسازی محیط شهری در راستای برطرف‌کردن نیازهای تفریحی شهروندان با اعتباری بالغ بر 3میلیارد و ۵۰۰ ریال انجام شد.

به نظر می‌رسد این منطقه دارای توان طبیعت گردی در تمام فصول است. فضای سبز منطقه چقدر است؟

شهرداری منطقه 9 با مساحت 23 كيلومترمربع، با فضای سبز 724/251/1 متر مربع و تعداد 170هزار اصله درخت، اکسیژن شهر اصفهان از دیدگاه زیست‌محیطی محسوب می‌شود.

به همین دلیل دارای توان طبیعت‌گردی در تمام فصول است و همه شهروندان و گردشگران می‌توانند در همه فصل‌ها از محله‌های این منطقه بازدید کنند.

به‌دلیل اینکه این منطقه از فضای سبز و باغات زیادی برخوردار است، شهرداری منطقه 9 برای ایجاد تعادل میان شهرسازی نوین و محيط‌زيست طبيعی چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است؟

فضای سبز شهرها به‌عنوان ارزشمندترين بافت های شهری هستند. شهرداری منطقه 9 باید با ایجاد تعادل میان شهرسازی نوین و محيط‌زيست طبيعی، رشد و توسعه اکسیژن شهر را مدیریت و توازن بین شهرسازی نوین و محیط‌زیست طبیعی را رعایت کند.

 

این منطقه در گذشته چه مسیرهای ارتباطی داشته است؟

درمورد مسيرهای ارتباطی اين منطقه بايد گفت كه در اواخر دوره قاجاريه خيابان شيخ‌بهايی توسط ظل‌السلطان، حدفاصل محور چهارباغ و محله جويشاه احداث می‌شود و به‌دنبال آن خيابان صارميه، حدفاصل محله جويشاه و انتهای باغات صارم‌الدوله شكل می‌گيرد.

در اوايل دوره پهلوی اول خيابان آتشگاه از فلكه صارميه تا سه‌راهی خمينی‌شهر، با عرض كم احداث شد و اين خيابان رونق ديرينه خيابان ميرزاطاهر را كم‌رنگ کرد و به لحاظ مركزيتی كه در محدوده داشت، ارتباط مناسب روستاهای غربی را با شهر اصفهان تقويت كرد.

اصلاحات ارضی در سال 1341 هـ. ش و انجام يک‌سری توزيع زمين قبل از سال 41 شكل منطقه را به هم زد و مفهوم خرده مالكی را تحقق بخشيد كه آثار اين امر قطعه‌قطعه‌شدن اراضی زراعی و باغات و توزيع بيشتر آن و رونق خريد و فروش زمين بوده است.

در این منطقه از ابتدای ورود شما پروژه‌های مختلفی انجام شده است. در حال حاضر چه پروژه‌ای را در دست اقدام دارید؟

عملیات مناسب‌سازی خیابان‌های منطقه ۹ شهرداری اصفهان آغاز شده است. این مناسب‌سازی‌ها علاوه بر اینکه به بهبود شرایط معلولان کمک می‌کند، برای تأمین امنیت سایر شهروندان نیز مناسب است.

مناسب‌سازی پیاده‌راه‌ها و اصلاح رمپ‌های ورودی به منظور تسهیل و دسترس‌پذیری تردد معلولان و افراد کم‌توان جسمی به‌صورت استاندارد و با شیب مجاز و رعایت ضوابط مربوط به مسیر تردد معلولان و افراد روشن‌دل در حال انجام است. همه دستگاه‌های اجرایی ملزم به مناسب‌سازی محیط برای دسترسی معلولان، روشندلان، جانبازان و افراد ناتوان به خدمات هستند.

با تلاش مضاعف واحد عمران منطقه این عملیات با اعتباری بالغ بر 3میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال در مدت چهارماه اجرایی می‌شود. هدف از اجرای عملیات مناسب‌سازی معابر تسهیل دسترسی اقشار مختلف مردم، به‌ویژه کودکان، سالمندان و معلولان به شبکه معابر درون‌شهری است.

همشهریان معلول، جانباز و سالمندان بخش مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و باید به منظور ایجاد فرصت‌های برابر برای زندگی بهتر برای همه شهروندان تلاش بیشتری انجام شود. رسیدن به وضعیت مطلوب خدمات‌رسانی از اولویت‌های کاری شهرداری منطقه است.

 

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × دو =