رئیس اتاق تعاون استان اصفهان از راهکارهای پررنگ‌شدن بخش تعاون در اقتصاد می‌گوید:

سبقت تعاونی‌های مسکن از انبوه‌سازان

براساس اظهارنظرهای متولیان بخش تعاون اصفهان، اگر مشوق‌هایی که در قانون برای تعاونی‌ها در نظر گرفته‌شده اجرایی شود، نقش تعاون در اقتصاد اصفهان پررنگ‌تر می‌شود.

تاریخ انتشار: 10:23 - چهارشنبه 1403/01/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
سبقت تعاونی‌های مسکن از انبوه‌سازان

به گزارش اصفهان زیبا؛ براساس اظهارنظرهای متولیان بخش تعاون اصفهان، اگر مشوق‌هایی که در قانون برای تعاونی‌ها در نظر گرفته‌شده اجرایی شود، نقش تعاون در اقتصاد اصفهان پررنگ‌تر می‌شود.

علاوه بر این مسئولان استان نیز برای پررنگ‌شدن نقش تعاونی‌ها در اقتصاد اصفهان باید پروژه‌هایشان را به این بخش واگذار کنند تا تعاونی‌ها با جذب سرمایه‌های خرد بتوانند در اقتصاد سهیم باشند. مطابق قانون اساسی سه بخش عمده دولت، بخش خصوصی و تعاون باید در اقتصاد کشور نقش اصلی را ایفا کنند؛ اما به دلیل اینکه مفهوم و ساختار بخش تعاون را از ابتدا به‌درستی درک نکرده‌ایم، این بخش سهم اندکی در اقتصاد کشور دارد.

بخش تعاون به‌عنوان یکی از ارکان سه‌گانه اقتصاد ایران در کنار بخش دولتی و خصوصی در قانون اساسی موردتأکید قرار گرفته است. در اسناد بالادستی نظیر ابلاغیه اصل ۴۴ بر سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد تأکید شده که برآوردها در این زمینه زیر ۱۰ درصد است.

نظام حکمرانی در بخش تعاون باید دیده‌بان آینده‌نگر برای شنـاسایــی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های پویا و نوظهور با بهره‌گیری ظرفیت نخبگان مردمی داشته باشد؛ همچنین بسته ابزارهای حکمرانی در بخش تعاون باید شکل بگیرد تا قدرت تشخیص، اصلاح و عمل‌گرایی و ارتقای عقلانیت تصمیم‌گیری در این حوزه افزایش یابد.

رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در قالب تعاونی‌ها از ضرورت‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود؛ اما بدون فراهم‌شدن بسترهای لازم، استفاده از ظرفیت آن‌ها با چالش همراه خواهد بود. تعاون رابطی بین بخش دولتی و خصوصی است.

در مبنا چنین شده که دولت برخی فعالیت‌های خود را به بخش تعاون واگذار می‌کند تا بتواند پلی با بخش خصوصی بزند. درخصوص اهمیت تعاونی‌ها در اقتصاد استان و بررسی مشکلات و موانع بخش تعاون اصفهان گفت‌وگویی با حبیب‌الله بهرامی، رئیس اتاق تعاون استان، داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

آیا زیرساخت‌های قانونی برای حمایت از تعاونی‌ها وجود دارد؟

بله؛ هم در قانون اساسی و هم در قوانین عادی. در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مشوق‌هایی لحاظ شده تا مردم به سمت تعاونی حرکت کنند و در تولید و خدمات مشارکت داشته باشند.

بر اساس سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی اداره دارایی باید ۲۰درصد مالیات کمتر از تعاونی‌ها دریافت کند. بیمه نیز باید 25درصد کمتر حق بیمه از تعاونی‌ها دریافت کند. سیاست‌هایی که برای دارایی لحاظ شده در حال اجراست؛ اما بیمه می‌گوید دولت باید تخصیص اعتبار دهد تا بتواند این مشوق را اجرایی بکند.

نکته دیگر اینکه، در قانون اعلام شده است که دولت کارها را باید به بخش تعاونی واگذار بکند؛ ولی متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد. کارهای عمرانی، فنی و مهندسی و خدماتی دولت می‌تواند به تعاونی‌ها واگذار شود. ولی دولت در این زمینه ورود نمی‌کند. شرکت‌های تعاونی فراگیر ملی توسط دولت باید شکل بگیرد؛ همچنین تشکیل تعاونی‌های توسعه در هر شهرستان نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تشکیل شرکت‌های سهامی عام نیز اقدام مناسبی است؛ ولی در کشور فقط دو شرکت تعاونی سهامی عام شکل گرفته است. در قانون مشوق‌های لازم برای حمایت از تعاونی‌ها هست؛ ولی برخی موارد اجرایی نمی‌شود.

از مشکلات و چالش‌های تعاونی‌های اصفهان بگویید.

مشکلات تعاونی‌های اصفهان به همین عدم‌اجرای مشوق‌هایی که در قوانین اعلام‌شده ارتباط پیدا می‌کند. اگر این‌ها اجرایی شوند تعاونی‌ها نقش بیشتری در اقتصاد خواهند داشت و مشکلات تعاونی‌های اصفهان هم حل می‌شود.

شرکت‌های تعاونی اصفهان کار صادرات را هم انجام می‌دهند؛ درواقع شرکت‌های تولیدی مازاد تولیدی‌شان را در بخش‌های کشاورزی گل و گیاه، پارافین و وازلین، کاشی و سرامیک صادر می‌کنند. یکی از مشکلات شرکت‌های تعاونی این است که با وجود مشکلات و محدودیت‌هایی که در سطح دنیا وجود دارد، صادرکردن پروسه سختی برای آن‌هاست.

تعاونی‌های اصفهان در چه زمینه‌ها و بخش‌هایی تأثیرگذار بوده‌اند؟

تعاونی‌های اصفهان در بخش مسکن حرف برای گفتن دارند و از بسیاری از انبوه‌سازان جلوتر هستند.

تعاونی‌های مسکن ساخت بیشتر از ۱۲هزار واحد مسکونی در اصفهان را در دست اجرا دارند. تعاونی‌ها بهترین گزینه برای خانه‌دارکردن مردم به شمار می‌آیند؛ چون سودی برای خود شرکت‌های تعاونی لحاظ نمی‌شود و پول را به‌صورت تدریجی از مردم دریافت می‌کنند.

تعاونی‌های توسعه اقلام مصرفی نیز در اصفهان فعال هستند. بیشتر از ۲۰۰ تعاونی در این استان فعالیت دارند که موظف‌اند اقلام مصرفی را بــه‌صــورت عـادلانــه بین مردم توزیع بکنند. تعاونی‌های تولیدی، کشاورزی، گلخانه‌داری و معدنی نیز فعال هستند. مشکل اینجاست که دولت وقتی می‌خواهد معادنی را واگذار بکند، اولویت را به تعاونی‌ها نمی‌دهد و رانت در واگذاری معادن مصداق دارد.

ارزیابی‌تان از عملکرد اداره کل تعاون استان چیست؟ این اداره همراهی لازم برای حمایت و رفع مشکلات دارد؟

ما با هم هماهنگ و همراهیم. در تشکیل مجامع شرکت‌ها، در نظارت بر شرکت‌ها و در تأییدصلاحیت شرکت‌ها هماهنگی لازم را داریم. بنده انتقادی از این دستگاه ندارم.

مطالبه‌ای از این دستگاه یا سایر نهادهای استان درخصوص حمایت از تعاونی‌ها دارید؟

مطالبه ما اجرای سند توسعه‌ بخش تعاون است. ما از استانداری و اداره تعاون مطالبه داریم برای تدوین سند توسعه بخش تعاون که حدود یک سال است ابلاغ شده، اعلام کنند.

نقش تعاونی‌ها در بهبود شرایط اقتصادی اصفهان چیست؟

برای اجرای پروژه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم. ما در جلسات متعدد این موضوع را مطرح کردیم که با تشکیل تعاونی‌های فراگیر و جذب سرمایه‌های خرد می‌توانیم این پروژه‌های بزرگ را انجام دهیم. اگر به این مسئله توجه شود، تعاونی‌ها می‌توانند نقش بسزایی در اقتصاد اصفهان داشته باشند.

چرا تعاونی‌ها در حاشیه‌اند و آن‌طور که بایدوشاید از ظرفیت این بخش در اقتصاد استفاده نمی‌شود؟

از همان دوران مدرسه تا دانشگاه باید از تأثیر تعاونی‌ها در اقتصاد صحبت کرد تا مردم آشنایی بیشتری داشته باشند. بزرگ‌ترین شرکت‌های اروپایی، آمریکایی و هندی در دستان تعاونی‌ها هستند. حتی خبرگزاری‌های اروپایی نیز تعاونی هستند؛ ولی در کشور ما هنوز نقش تعاون و جایگاه تعاونی جا نیفتاده است.

تعاونی‌ها در تحقق شعار امسال چه نقشی دارند؟

اقتصاد ایران بر سه‌پایه بخش تعاونی، بخش خصوصی و بخش دولتی قرار دارد. بهترین راه دخالت مردم در اقتصاد، استفاده از ‌ظرفیت‌های شرکت‌های تعاونی است. ۲۵ درصد اقتصاد کشور در اختیار تعاونی‌هاست. امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است.

اقتصاد تعاونی روش مناسبی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری است. معتقدیم موضوع اصلی کشور اقتصاد و مسائل معیشتی مردم است. مقام معظم رهبری ۱۷ سال متوالی شعار سال را اقتصادی اعلام کرده‌اند. آسیب‌شناسی انجام ‌شده که چرا دولت‌ها موفق نبودند مسائل معیشتی مردم را حل کنند و به این نتیجه رسیدند که چون مشارکت مردم مطرح نبوده است. اگر بناست مردم در اقتصاد شرکت کنند، نیاز به تشکل دارند. این تشکل‌ها در قانون اساسی و قوانین عادی پیش‌بینی شده‌اند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 − سه =