اصفهانی‌ها برای حل مسائل اصفهان پای صندوق‌های رأی می‌روند

حضور حداکثری برای ایران قوی

حساسیت مقطع کنونی با موضوع چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و برگزیدن یک رئیس‌جمهور مقتدر و با مقبولیت بالا در کشور برکسی پوشیده نیست.

تاریخ انتشار: 09:14 - پنجشنبه 1403/04/7
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
حضور حداکثری برای ایران قوی

به گزارش اصفهان زیبا؛

مردم به سابقه نامزدها توجه کنند

محمد نورصالحی
(رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان)

حساسیت مقطع کنونی با موضوع چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و برگزیدن یک رئیس‌جمهور مقتدر و با مقبولیت بالا در کشور برکسی پوشیده نیست. این شرایط پیش‌آمده پیش از اتمام دولت سیزدهم درعین‌حال که موقعیت داخلی و بین‌المللی ما را حساس کرده، به‌نوعی با شهادت رئیس‌جمهور کشورمان ما را در معرض یک امتحان الهی قرار داده است. رئیس دولتی که توانسته بود مقبولیت عمومی در جامعه پیدا و پشتوانه خوبی برای دولت خود تأمین کند.

ما نیز درحال‌حاضر در معرض یک انتخاب هستیم؛ انتخابی که قطعا با وجود حساسیت زیاد خود در عرصه داخلی و بین‌المللی، ایجاب می‌کند که مشارکت فراوانی را رقم بزنیم؛ چراکه طبق گفته رهبر معظم انقلاب، مشارکت بالا در انتخابات طمع دشمن را نسبت به ما منتفی خواهد کرد و شادی را از دشمن می‌گیرد و نشان می‌دهد مردم با هر گرایش و سلیقه و با داشتن هر مشکلی، بازهم پشت نظام جمهوری اسلامی خواهند ایستاد و در این حمایت و پشتیبانی خود تردیدی ندارند.

از سوی دیگر، انتخاب یک رئیس‌جمهور اصلح که جامعیت داشته باشد، مردمی باشد، پشتکار داشته باشد، سابقه اجرایی بالایی داشته باشد و بتواند کشور را با مجموعه نیازها و اقداماتی که لازمه ادامه حرکت روبه‌رشد و روبه‌توسعه است، مدیریت کند. کار بسیار سختی است؛ مدیریتی که قطعا دشوار خواهد بود و نیاز به نیروی آب‌دیده، باتجربه و به قولی امتحان‌پس‌داده دارد؛ بنابراین مردم ایران باید به سابقه کاندیداها و موفقیت و عدم‌موفقیت آن‌ها در مسئولیت‌هایی که در گذشته به آن‌ها واگذارشده توجه کافی داشته باشند؛ چراکه رئیس‌جمهور آینده ایران در شرایطی قرار ندارد که بتواند فضای آزمون‌وخطا داشته باشد.

ما نمی‌توانیم بدون شناخت کافی و اطمینان از توانمندی نامزدها به آن‌ها رأی دهیم و پس ‌از آن متوجه شویم که آن شخص توان اجرایی کافی را نداشته است؛ به همین خاطر اول مشارکت همگانی و حداکثری و دوم انتخاب قوی‌ترین و پرسابقه‌ترین فرد و اطمینان از عملکرد او در مواجهه با شرایط سخت و بحرانی در این انتخابات را باید مدنظر قرار دهیم. رئیس‌جمهور اصلح نیازمند تجربه کافی در حوزه اجرایی کشور و همچنین سابقه مقابله با چالش‌هاست. فردی که البته بتواند تیم زیرمجموعه خود را به‌خوبی انتخاب کند و رضایت حداکثری مردم را در حل مشکلات کشور به دست آورد؛ این در حالی است که کاندیداهایی که هم‌اکنون در معرض رأی مردم هستند، وعده‌های بسیاری در رابطه با حل مشکلات کشور و بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی به مردم داده‌اند.

قول‌هایی که نباید بدون مطالعه و پشتوانه و تدبر در موضوعات مختلف مطرح شود؛ چراکه این وعده‌ها در بررسی و نظر مردم مطمئنا تأثیرگذار خواهد بود و آن‌ها از شخص منتخب خود انتظار دارند که در جایگاه ریاست‌جمهوری، آن وعده‌ها را جامه عمل بپوشاند.

در نهایت در پاسخ کلی به این پرسش که رئیس‌جمهور آینده ایران برای تشکیل یک دولت قوی و کارآمد باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد و البته چه عملکردی در رزومه او بیشتر موردتوجه است، باید بررسی کرد که اولا آیا وعده‌هایش در سطح کلان ملی و منافع ملی و بعد از آن در سطح محلی و شهری قابل‌اجراست یا خیر؟ درعین حال آیا اصلا سابقه اجرایی قوی و به‌اصطلاح پروپیمانی دارد که بخواهد با اتکا به آن به وعده‌های خود عمل کند؟ دوم اینکه آیا در موقعیت‌ها و جایگاه‌هایی که پیش از نامزدشدنش برای انتخابات ریاست‌جمهوری داشته، موفق عمل کرده است یا خیر؟ به‌عنوان‌مثال کسی که سکان‌دار یک وزارتخانه بوده، مدیریت آن وزارتخانه که البته رئیس‌جمهور نیز بر آن نظارت دارد، قطعا به‌سختی اداره کل کشور نیست؛ چراکه رئیس‌جمهور مسئولیت صفر تا صد اجرایی کشور را بر عهده دارد و اگر هرکدام از وزارتخانه‌ها سستی کند، بازهم مسئولیتش بر عهده رئیس‌جمهور است؛ به همین خاطر اداره یک وزارتخانه با مدیریت کل کشور اصلا قابل قیاس نیست. کسی که قرار است متولی اداره قوه مجریه، کشور، استان‌ها، شهرها با تعداد زیادی وزارتخانه، سازمان، نهادها و مجموعه‌ها شود، باید نسبت به توانمندی خود اول اطمینان داشته باشد و دوم اینکه در عمل به وعده‌هایش سابقه‌دار باشد؛ بهترین شیوه‌ای که می‌تواند به مردم در محک نامزدهای ریاست جمهوری کمک و تحقق و عدم‌تحقق وعده‌های آن‌ها را پیش‌بینی کند.

عرصه انتخابات؛ نمادی از نقش مردم در تعیین سرنوشت خود

محسن نصری
(عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان)

عرصه انتخابات نمادی از حضور و نقش مردم در تعیین سرنوشت خودشان است. به تصور بنده شب قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌توان به شب‌های قبل از عملیات بچه‌های رزمنده و شهدای کشورمان در دوران جنگ تشبیه کرد. شهدا و رزمندگان ما در آن شب‌ها وظیفه خود می‌دانستند که در دفاع از ایمان و ایران عزیز ما تکلیف خود را انجام دهند و با نشاط به خودسازی و آماده‌کردن همه‌جانبه و البته ارتباط با خداوند و تقویت بعد معنوی خود بپردازند و حتی یک‌لحظه هم از انجام آن تکالیف در میدان جنگ غفلت نکنند.

در همین راستا مردم عزیز ما نیز که بیش از ۲۲۰هزار شهید برای دفاع از خاک و ارزش‌های دینی و معنوی خود تقدیم کردند، باید در راه ایمان و ایران خود پای در میدان انتخابات بگذارند و حضور حداکثری خود را در این رویداد سیاسی رقم زنند. خواست دشمن عدم‌حضور مردم در انتخابات است. نیاز است که مردم کشورمان همچون شهدا و رزمندگان عزیزمان در این ساعت‌های پیش از انتخابات، خود را آماده کنند تا با شورونشاط و توکل به خداوند این احساس تکلیف را برای شرکت در انتخابات به‌منظور ایفای نقش در سرنوشت خود و در جامعه‌ای که به سمت قله ظهور در حال حرکت است، تقویت کنند.

انتخاباتی که قرار است از دل آن دولتی قوی که هم توان تحقق مطالبات مردم را دارد و هم به تأمین نیازها و حل مشکلات جامعه می‌پردازد، ظهور کند. این شرایط می‌طلبد که ما در عین مشارکت حداکثری، به انتخاب اصلح نیز توجه داشته باشیم. حال پس از انتخاب رئیس‌جمهور این موضوع مطرح است که چگونه یک دولت می‌تواند موفقیت‌های بیشتری را در حل مشکلات مردم و توسعه کشور داشته باشد. در این راستا می‌توان منشوری را متصور شد که رئیس‌جمهور و هیئت دولت می‌توانند بر اساس آن به سمت خدمت به مردم و حل مسائل و مشکلات مردم حرکت کنند.

یک ضلع این منشور به این موضوع اشاره دارد که رئیس‌جمهور به همراه معاونان و وزرای خود در قوه مجریه نباید خدا را در این جایگاه فراموش کند؛ اینکه خدا وجود دارد و انس، ارتباط، اعتماد، عنایت، توجه و امداد الهی را نباید از یاد برد. شرط این عنایت خداوند اما این است که اگر رئیس‌جمهور نسبت به تکلیف و وظیفه خود در قبال مردم دقت کند، خداوند هم توجه و کمک خاص خود را از او دریغ نخواهد کرد؛ همچون آیت‌الله رئیسی که به همراه هیئت دولت، در هر زمان خدا را مدنظر قرار می‌داد و معنویت و ارتباط با خدا را از یاد نمی‌برد. دومین ضلع این منشور مسئله ولایت‌مداری است که به پیگیری منویات و سیاست‌های کلان رهبر معظم انقلاب، اجرایی‌کردن رهنمودهای حضرت آقا و گوش‌به‌فرمان رهبر‌معظم‌انقلاب‌بودن، اشاره دارد.

تجربه عملی و عینی به ما نشان می‌دهد طی ۴۵ساله گذشته هرگاه مسئولان و مردم ما از امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب در امری اطاعت کردند، پیروز و موفق شدند. بعید می‌دانم بتوان در این خصوص مصداقی پیدا کرد که نشان دهد در پیروی از امر ولایت و عملی‌کردن آن، موفقیتی حاصل نشده باشد. پس دولت در حین اینکه نگاهش آسمانی است و نصرت الهی را درخواست دارد، باید اطاعت از ولایت و رهبری را هم سرلوحه کار خود قرار دهد؛ چراکه به‌عنوان‌مثال یک تیم کوهنوردی زمانی می‌تواند به سلامت و با سرعت و امنیت به قله برسد و قله را فتح کند که از راهبر خود به‌خوبی اطاعت کند. اما ضلع سوم این منشور، مردمی هستند که حضور، ایثار و فداکاری خود را در همه عرصه‌های کشور به اثبات رسانده‌اند.

این‌گونه نیست که مردم پس از شرکت در هر انتخاباتی به‌دنبال زندگی خود بروند؛ خیر؛ بلکه پس از انتخاب رئیس‌جمهور، مردم از زن و مردِ کارمند، کارگر، دانشجو و قشر جوان نخبه باید همچنان در میدان حضور داشته باشند و با حمایت، رئیس دولت خود را یاری کنند تا او نیز وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد. به عبارتی امت، امامت و مکتب؛ این سه ضلع در منشور پیروزی انقلاب رقم خورده است. امروز دولت قوی با عنایت خداوند و با نترسیدن از دشمن و غیرخدا و اطاعت از رهبری و درنهایت با حضور مردم می‌تواند به جامعه خدمت کند.

خدمت دولت نیز در سطح کشور در دو بخش از مسائل استانی و شهری مطرح است؛ به‌عنوان‌مثال در اصفهان مسائلی چون بحران آب و خشکی زاینده‌رود را داریم که برای مردم ما در بخش کشاورزی، آب شرب و صنعت بسیار قابل‌توجه است؛ همچنین مسئله مهاجرت و حاشیه‌نشینی، آسیب‌های اجتماعی، آلودگی و فرونشست را در اصفهان داریم که دولت باید این‌گونه مسائل در شهرها را مدنظر قرار دهد و با کمک نماینده خود در اصفهان آن را مدیریت کند. در مقابل از ظرفیت‌های فراوان شهر اصفهان در حوزه علم و صنعت (صنایع بزرگ و کوچک) هم غافل نشود و از این بستر هم یک درآمد ارزی از طریق صادرات برای اصفهان فراهم کند و هم در سطح ملی توسعه کشور را رقم بزند.

حضور گسترده در انتخابات؛ نمایش قدرت و همبستگی ملی

مرتضی نجفی قدسی
(نویسنده)

إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُکمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا؛ به‌درستی که خدا به شما امر می‌کند تا امانات را به اهلش بسپارید. (سوره النساء، آیه 58)

قطعا پست ریاست‌جمهوری اسلامی یکی از مهم‌ترین اماناتی است که باید به فرد لایق و شایسته‌اش سپرده شود؛ چراکه این جایگاه با سرنوشت یک ملت سروکار دارد و حداقل برای چهارسال رشته اقتصاد، سیاست و فرهنگ کشور به او سپرده می‌شود. فرد منتخب برای ریاست‌جمهوری اگر صلاحیت‌های لازم را داشته باشد، می‌تواند کشور را به اوج برساند و اگر هم ضعیف و نالایق باشد، فرصت‌های کشور را هدر می‌دهد و وضع کشور را بدتر و به قهقرا می‌برد. روزهای حساسی را پیش رو داریم و این ملت بزرگ ایران است که با حضور گسترده خود در انتخابات، قدرت ملی را به نمایش می‌گذارد؛ چراکه تکیه بر آرای مردم از سیاست‌های اساسی جمهوری اسلامی از بدو تأسیس تاکنون بوده است. امام راحل عظیم‌الشأن نیز همواره مردم را به حضور در پای صندوق‌های رأی فرامی‌خواندند و رهبری معظم انقلاب نیز همواره به حضور حداکثری مردم در انتخاب تأکید داشته و دارند.

از سوی دیگر، حضور گسترده و هرچه بیشتر مردم در عرصه انتخابات، پاسخی روشن به تلاش‌های اغواگرانه دشمنان در ناامیدکردن ملت ایران است و دل ملت‌های مسلمان و مستضعف که جمهوری اسلامی ایران را حامی و پناهگاه خود می‌دانند، گرم خواهد کرد. درعین‌حال حضور حداکثری مردم در انتخابات روز جمعه، قدرت دیپلماسی مسئولان را در سطح بین‌المللی بیشتر خواهد کرد و بر اعتبار کشور و ملت ایران نزد جهانیان خواهد افزود؛ این در حالی است که ملت ایران از مشکلاتی که دشمنان در اثر تحریم‌ها تحمیل کرده‌اند، نباید خسته و مأیوس شوند و از فرصت پیش‌آمده در انتخابات باید حداکثر استفاده را ببرند تا بلکه با تحولی که در روند اجرایی کشور پدید می‌آید، کاستی‌ها و مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف حل و رفع شود.
همه ما باید نسبت به وضعیت و سرنوشت کشور احساس مسئولیت کنیم و با انتخاب گزینه اصلح، زمینه پیشرفت کشور را پدید آوریم.

ناامیدی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند؛ بلکه شرایط و وضعیت کشور را به عقب خواهد برد.

بحمدالله در این مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری از سلایق و گرایش‌های گوناگون حضور دارند و عملا زمینه حضور هواداران همه سلیقه‌ها و جریان‌های سیاسی و اجتماعی نیز پدید آمده است.

قطعا نظر اکثریت جامعه ملاک عمل خواهد بود. وحدت ملی ملت ایران همیشه باید برقرار و محفوظ باشد و هیچ‌گاه اختلاف آرا و گرایش‌ها نباید موجب شکاف در وحدت ملی شود. همه آحاد مردم باید نسبت به یکدیگر مهربان باشند و این دستور قرآنی را آویزه گوش خود قرار دهند که می‌فرمایند: «مسلمانان باید نسبت به کفار و دشمنان شدت عمل داشته باشند و بین خودشان با محبت و مهربانی رفتارکنند.»

بنا بر این اصل قرآنی، هواداران، گروه‌ها و کاندیداها باید از تحقیر یکدیگر پرهیز کرده و با کمال احترام با همدیگر برخورد کنند و پس از پایان انتخابات نیز همبستگی ملی را حفظ کنند.

رئیس‌جمهور منتخب نیز رئیس‌جمهور همه ملت ایران خواهد بود و باید از همه ظرفیت‌های طرفداران خود و البته رقبایش استفاده کند. ملت ایران بارها امتحان خود را به‌خوبی پس داده است و امیدواریم در این مرحله حساس نیز با مسئولیت بیشتر نسبت سرنوشت کشور و آگاهانه پای صندوق‌های رأی حاضر شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش − 1 =