مروری بر زندگی مجاهدانه سرلشکر شهید زاهدی به بهانه چهلمین روز شهادتش

میــــدان‌دار!

سردار سرلشکر پاسدار شهید محمدرضا زاهدی که به حاج علی زاهدی معروف است، یکم شهریور 1340 در اصفهان متولد شد. او به همراه شش‌تن دیگر از هم‌رزمان خود درحالی‌که مشغول انجام خدمت در بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق بودند، با حمله هوایی رژیم جنایتکار صهیونیستی به شهادت رسیدند و آسمانی شدند.

تاریخ انتشار: 11:41 - پنجشنبه 1403/02/27
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
میــــدان‌دار!

به گزارش اصفهان زیبا؛ سردار سرلشکر پاسدار شهید محمدرضا زاهدی که به حاج علی زاهدی معروف است، یکم شهریور 1340 در اصفهان متولد شد. او به همراه شش‌تن دیگر از هم‌رزمان خود درحالی‌که مشغول انجام خدمت در بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق بودند، با حمله هوایی رژیم جنایتکار صهیونیستی به شهادت رسیدند و آسمانی شدند.

رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت این بزرگ‌مرد آزاده با صدور پیامی ضمن تجلیل از خدمات او و هم‌رزمانش می‌فرمایند: «سردار زاهدی از دهه شصت در میدان‌های خطر و مجاهدت، چشم‌انتظار شهادت بود. آن‌ها چیزی را از دست نداده و پاداش خود را دریافت کرده‌اند؛ ولی غم فقدان آنان برای ملت ایران، به‌ویژه هرکه آنان را می‌شناخت، سنگین است. » امام خامنه‌ای در بخش دیگری از این پیام می‌فرمایند: «رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آن‌ها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوه الهی.» آنچه در ادامه می‌آید بخشی از زندگی‌نامه و خدمات این شهید بزرگوار است.

نخستین حضور در لباس رزم

نخستین حضور او در لباس رزم به بیش از 18سالگی و در تیرماه 1358 در غائله کردستان برمی‌گردد. سردار شهید زاهدی در ابتدای دفاع مقدس و جبهه‌های جنگ فرمانده تیپ 44 قمربنی هاشم بود که تا تاریخ اسفند 1365 ادامه داشت. او پس از شهادت هم‌رزم و یار دیرینه خود حاج حسین خرازی به فرماندهی لشکر 14 امام حسین(ع) درآمد که تا سال 1369 ادامه داشت. سردار محمدرضا زاهدی از سال 1370 تا 1375 فرماندهی لشکر 16 قدس گیلان را در کارنامه خود داشت و سپس از سال 1377 به‌عنوان جانشین سپاه قدس در لبنان و سوریه تا سال 1381 به ایفای نقش پرداخت.

ادامه راه فرمانده احمد

شهید زاهدی در سال 1384 و پیش از شهادت حاج احمد کاظمی کمتر از یک سال فرمانده نیروی هوایی سپاه بود و پس از شهادت حاج احمد تا سال 1386 فرماندهی نیروی زمینی سپاه را برعهده داشت. شهید زاهدی بار دیگر پس از فرماندهی نیروی زمینی به معاونت عملیات نیروی قدس سپاه بازگشت و تا سال 1395 به همکاری با این نیرو ادامه داد.

فرماندهی عملیات

سردار زاهدی سپس از سال 1395 تا 1398 به فرماندهی عملیات کل سپاه پاسداران منصوب شد. او پس از ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی، با وجود پایان رسمی دوران کاری در سپاه، بار دیگر در لباس رزم برای مقابله با دشمنان اسلام وارد معرکه خط مقدم مقاومت اسلامی شد و تا زمان شهادت همچنان یار وفادار انقلاب بود و اسلام در خط مقدم مقاومت در لبنان و سوریه ایستاد.

تعقیب و گریز با شیطان

رسانه‌های رژیم صهیونیستی تا قبل از حمله به بخش کنسولی سفارت ایران اسلامی در دمشق، بارها از شبکه‌های خود نام شهید سردار سید رضی موسوی و بعدها سردار شهید محمدرضا زاهدی را که از سال 1387 تا 1395 در نیروی قدس فعالیت می‌کرد و فرمانده سپاه سوریه و لبنان بود به‌عنوان گزینه ترور مطرح کرده بودند. شبکه 14 اسرائیل پیش از روز واقعه دست‌کم در دو گزارش مجزا، رسما اعلام کرده بود سردار محمدرضا زاهدی یکی از اهداف ترور این رژیم است. شبکه 14 این رژیم در گزارشی اعلام کرده چهار فرمانده ایرانی در معرض ترور قرار دارند و به‌زودی حذف می‌شوند.

این گزارش مدعی شده بود شاخه نیروی قدس در عراق تحت فرماندهی علیرضا نوبخت (مسکریان)، یمن تحت فرماندهی عبدالرضا (یوسف) شهلایی، سوریه و لبنان تحت فرماندهی محمدرضا زاهدی (حسن مهدوی) و فلسطین (کرانه باختری و غزه) تحت فرماندهی سعید ایزدی قرار دارد. این شبکه تلویزیونی بیش از یک سال قبل هم لیست ترور دیگری از فرماندهان را منتشر کرده بود که نام شهید سیدرضی موسوی در آن قرار داشت. شهید موسوی نیز در تاریخ 5 دی‌ماه 1402 در حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیل به زینبیه دمشق به شهادت رسید.

از کردستان تا لبنان

رفیق و هم‌رزم جبهه و جنگ شهید زاهدی، سردار را انسانی وارسته، بی‌ریا و میدان‌داری شجاع و در صحنه می‌داند که از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی حضوری فعال در عرصه‌های دفاع از کشور، مردم و مظلومان داشت؛ از منطقه کردستان گرفته تا لبنان و سوریه. سردار مجتبی شیروانیان می‌گوید: «سردار زاهدی، دلاوری خستگی‌ناپذیر بود که 45 سال از عمر پربرکتش را بی‌وقفه در جبهه نبرد با دشمنان در داخل و خارج از کشور سپری کرد. شهید زاهدی فرماندهی بسیجی و عملیاتی بود که در تمام این سال‌ها و در هر پست و مقام ازخودگذشتگی و تلاش شبانه‌روزی سرلوحه کارهایش بود. انسانی که به‌شدت از ریا و تظاهر بیزار بود و خود را خادم مردم و نه تافته‌ای‌جدابافته می‌دانست.»

مدیرکل سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان، عنوان کرده است: «در دوران دفاع مقدس و در چندین قرارگاه فرماندهی توفیق همکاری با سردار زاهدی را داشتم که پس از مدتی همسایه هم شدیم و به همین دلیل ارتباط بیشتری با یکدیگر داشتیم. سردار زاهدی فرماندهی شجاع و دلاور بود.

زمانی که فرمانده تیپ 44 قمر بنی‌هاشم را که ابتدا متعلق به اصفهان بود و سپس به استان چهارمحال و بختیاری واگذار شد برعهده داشت، به فرمانده خط‌شکن و محوری مشهور شده بود و همه‌جا از او صحبت می‌شد. سردار زاهدی همراه و هم‌سنگر شهیدان احمد کاظمی و حسین خرازی بود که این صمیمیت و ارتباط را تا لحظه شهادت حفظ کردند. شهید زاهدی روحیه معنوی و والا داشت؛ ولی بسیاری ایشان را با توجه به اینکه اهل تبلیغ و رسانه نبود و مستمر در میدان و عملیات حضور داشت، نمی‌شناختند.»

او با بیان اینکه شهید زاهدی در مقطعی فرمانده سپاه لبنان و همچنین یکی از مستشاران و عوامل مؤثر در سازمان‌دهی عملیات‌ها برای جبهه مقاومت بود، می‌گوید: «خیلی از برکاتی که امروز مردم لبنان در اختیار دارند، مرهون تلاش جبهه مقاومت و روحیه جهادی و بسیجی سردار شهید قاسم سلیمانی، شهید حجازی و شهید زاهدی است.» به گفته سردار شیروانیان، شهادت حق سرداران بزرگ اسلام است و شهید زاهدی همواره می‌گفت از قافله شهدا جامانده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده − 2 =