رهایی از آلرژی فصلی:

تاثیر تغذیه در کنترل حساسیت‌ها

آلرژی بهاری از آلرژی‌های فصلی محسوب می‌شود که معمولا نزدیک بهار شروع می‌شود و تا پایان خردادماه و گاه در تابستان هم تداوم دارد.

تاریخ انتشار: 15:43 - یکشنبه 1402/03/7
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
تاثیر تغذیه در کنترل حساسیت‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ آلرژی بهاری از آلرژی‌های فصلی محسوب می‌شود که معمولا نزدیک بهار شروع می‌شود و تا پایان خردادماه و گاه در تابستان هم تداوم دارد.

اما آلرژی به واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن می‌گویند. افرادی که آلرژی دارند، سیستم ایمنی بدنشان به برخی از مواد واکنش نشان می‌دهد. در ضمن شدت حساسیت بین افراد مختلف متفاوت است و هر فردی ممکن است به یک سری از غذاها حساسیت داشته باشد.

در کل اگر شما در بهار با علائمی مثل: عطسه زیاد، سوزش و خارش چشم و یا خارش پوست مواجه هستید، باید بدانید که علت این مشکلات، ضمن وجود گردافشانی‌ها،  عادات تغذیه‌ای نامتعادل است. بنابراین تغذیه مناسب می‌تواند تغییر چشمگیری در این زمینه ایجاد کند.

در واقع تغییر صحیح در رژیم غذایی می‌تواند در بهبود حملات آلرژی‌ها موثر باشد. به علاوه مصرف برخی از مکمل‌های تغذیه‌ای می‌تواند به مبتلایان به آلرژی کمک کند.

از جمله ویتامین3 D می‌تواند التهاب را کاهش دهد یا ویتامین C از استرس وارد به بدن بر اثر آلرژی‌های فصلی می‌کاهد. ویتامین A نیز به عملکرد مناسب مخاط بدن کمک می‌کند و ویتامین B12 مانع از فعالیت باکتری‌هاي فصل بهار می‌شود.

حال به برخی از مواد غذایی که در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز آلرژی‌های فصلی موثر هستند و نیز ممنوعیت‌ها لیندا  آذربایجانی، کارشناس تغذیه اشاره می‌کند:

مجازها

ویتامین‌ها: ویتامین‌های گروه B مانند غلات، گوشت و لبنیات و انواع سبزی‏‌های برگ سبز تیره مثل اسفناج، کرفس و انواع ویتامین‌های گروه‌C مانند مرکبات و سبزی‏‌های تازه،

سبزیجات غنی از ویتامین A همچون هویج می‌‏تواند از شدت عوارض ناشی از آلرژی‏‌ها بکاهد.

ماست: مصرف ماست کم چرب به خصوص ماست پروبیوتیک می‌‌تواند حساسیت را در افراد مستعد آلرژی کمتر کند، البته بهتر است از ماه‌های قبل از شروع فصل آلرژی‏‌زا ماست به اندازه کافی مصرف کرد تا در مقابل حساسیت‌‏های فصلی ایمن شد.

پیاز و سیر: پياز به علت داشتن ماده‌اي به نام كوئرستين مانند يك ضدآلرژي عمل مي‌كند و خوردن مرتب آن به افرادي كه به گرده گياهان در فصل بهار حساسيت دارند، كمك فراواني مي‌كند. سير نيز به عنوان يك ماده غذايي ضد باكتري، ضد ويروس و سرطان موجب افزايش قدرت سيستم ايمني بدن مي‌شود.

چای سبز: نوشیدن چای سبز به دلیل برخورداری از آنتی‌اکسیدان بالا، علائم التهابی را کاهش می‌دهد و از علائم آلرژی می‌کاهد. البته این نوع چای کمی یبوست‌زاست از این رو در مصرف آن احتیاط ضروری است.

روغن‏‌های امگا: مصرف روغن‏‌های امگا ۳ شامل روغن ماهی و روغن دانه کتان و کانولا به پیشگیری از بروز عوارض آلرژی کمک می‌‌کند.

ممنوعیت‌ها

 برخی مواد غذایی تشدید‌کننده آلرژی عبارت‌اند از: تخم‌مرغ، شیر، بادام زمینی، ماهی، خربزه، گوجه‌، بادمجان، سویا، کیوی، برخی از شکلات‌ها و…

البته ناگفته نماند که هر فردی ممکن است به نوعی از غذا آلرژی داشته باشد که بهتر است در مصرف آن احتیاط شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 − هجده =