بهره‌گیری از ظرفیت علمی دانش‌بنیان‌ها برای تسریع در هوشمندسازی ترافیک:

دانش‌بنیان‌ها و هوشمندسازی ترافیک

هوشمندسازی حمل‌ونقل بین‌شهری و تحول زیرساختی این حوزه نیز با حضور دانش‌بنیان‌ها به اقدامات مؤثری منتج می‌شود؛ اما لازمه این موضوع فرهنگ‌سازی است. اگر این اتفاق رخ دهد، بسیاری  از مشکلات حمل‌ونقلی در کشور حل می‌شود.

تاریخ انتشار: 11:13 - سه شنبه 1402/03/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
دانش‌بنیان‌ها و هوشمندسازی ترافیک

به گزارش اصفهان زیبا؛ رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی سال گذشته، با تعریف معنای اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کردند: «اقتصاد دانش‌بنیان موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود، بهره‌وری را افزایش می‌دهد که امروز یکی از مشکلات ما کاهش بهره‌وری است؛ کیفیت محصول را افزایش می‌دهد، بهبود می‌بخشد و محصولات را رقابت‌پذیر می‌کند؛ یعنی در بازارهای جهانی، ما می‌توانیم از این محصولات به‌عنوان محصولات رقابت‌پذیر استفاده کنیم.»

در راستای فرمایش رهبری، هوشمندسازی حمل‌ونقل بین‌شهری و تحول زیرساختی این حوزه نیز با حضور دانش‌بنیان‌ها به اقدامات مؤثری منتج می‌شود؛ اما لازمه این موضوع فرهنگ‌سازی است. اگر این اتفاق رخ دهد، بسیاری  از مشکلات حمل‌ونقلی در کشور حل می‌شود.

شواهد نشان می‌دهد چالش‌های بسیاری در بخش حمل‌ونقل بین‌شهری وجود دارد که حل آن‌ها نیازمند یک تحول فرهنگی است. در این میان دولت، نقش مهمی دارد و می‌تواند در این زمینه تسهیلگر باشد.

از سال گذشته تاکنون صاحب‌نظران به این موضوع اشاره کرده‌اند که استفاده از دانش‌بنیان‌ها در حوزه حمل‌ونقل می‌تواند ضرورت بهره‌مندی از ایده‌های نو در عرصه حمل‌و نقل را به‌منظور افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و ارائه خدمات مطلوب به منصه ظهور بگذارد.

سال گذشته با توجه به شعار سال، در شورای شهر اصفهان هم به این موضوع توجه و اصفهان یکی از استان‌های بزرگ معرفی شد که رتبه اول را در ایجاد شرکت‌ها و شهرک‌های دانش‌بنیان دارد.

در این زمینه عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، از نقش کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان در هوشمندسازی ترافیک خبر می‌دهد.

به‌کارگیری خلاقیت، علم و دانش می‌تواند معضلات حمل‌ونقل را کاهش دهند

استاد نقشینه می‌گوید: شهرداری می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت علمی شرکت‌های دانش‌بنیان برای تسریع هوشمندسازی ترافیک موفق شود؛ چراکه دانش‌بنیان‌ها با به‌کارگیری خلاقیت و علم و دانش می‌تواند معضلات حمل‌ونقل را کاهش دهند.

او با اشاره به اینکه طرح هوشمندسازی ترافیک در اصفهان قابلیت اجرا دارد، خاطرنشان می‌کند: این موضوع به شرط اجرای کامل pdca که دارای چهارمرحله از جمله برنامه‌ریزی براساس مشکلات، انجام یک راه‌حل آزمایشی، چک و مطالعه نتایج و اجرای راه‌حل کامل در صورت نتایج مثبت در مرحله قبل رخ می‌دهد.

این استاد دانشگاه طرح هوشمندسازی ترافیک را یک مفهوم گسترده می‌داند و تصریح می‌کند: این طرح را نمی‌توان تنها منحصر به پارک دوبل یا حاشیه‌ای کرد.

او ادامه می‌دهد: در عملیاتی‌کردن این طرح با موانعی همچون ساختار اشتباه حقوقی و مالی شهرداری در همکاری با واحدهای خصوصی، یارانه‌های غلط روی بنزین و عدم‌حمایت از وسایل نقلیه برقی و عدم بازدارندگی قوانین مواجه هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخ به این پرسش که هوشمندسازی ترافیک چه میزان در کاهش بروز تصادفات نقش دارد، می‌گوید: عوامل متعددی از جمله بافت شهری و تخصیص یارانه روی بنزین و دیگر عوامل در کاهش بار تصادف نقش دارند.

او در تعریف واژه «مدیریت ترافیک» تصریح می‌کند: باتوجه به رشد روزافزون ترافیک در معابر شهری و ایجاد تراکم به مجموعه اقداماتی که به کاهش تعداد سفرها در سیستم حمل و نقل شهری منجر شود، مدیریت ترافیک می‌گویند؛ فرآیندی که نقشی مؤثر و حائز اهمیت در کنترل ترافیک و مدیریت ترددهای درون و برون‌شهری دارد.

«مدیریت ترافیک» علاوه بر بازکردن گره‌های ترافیکی، به کاهش آلودگی هوا  کمک می‌کند

نقشینه معتقد است: «مدیریت ترافیک» علاوه بر بازکردن گره‌های ترافیکی، به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کند. لازم به ذکر است از فناوری‌ها و نرم‌افزارهایی که بتواند این هدف را تأمین کند در دنیا استقبال شده است و بازار گرمی دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تجاری‌سازی ایده‌ها در حوزه حمل‌ونقل در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است، خاطرنشان می‌کند: شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق برای توسعه این خدمات در کشور تلاش می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: تولید محصولات و ارائه خدمات 17 شرکت با حمایت گروه هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت.

نقشینه عنوان می‌کند: «ترددشمار بلوتوثی»، «ترددشمار راداری»، «اسکتس»، «سامانه نرم‌افزاری تشخیص وقوع تصادفات»، «ثبت هوشمند تخلفات از طریق دوربین‌های نظارتی»، «بیتس»، «سیستم اولویت‌دهی به خودروهای اورژانس»، «سامانه نظارت و جمع آوری اطلاعات»، «سامانه اطلاع‌رسانی»، «دروبین‌های ثبت تخلفات»، «سامانه دریافت مجوز طرح ترافیک» و «ثبت وقایع» از جمله این محصولات است.

 همچنین «سامانه زیرساخت مخابراتی»، «درخواست نصب المان‌های ترافیکی»، «طرح محدوده ترافیک»، «صدور آرم تردد» و «پارک آموزش ترافیک» نیز محصولات دیگر این حوزه است.

 این استاد دانشگاه با اشاره به حمایت مدیریت شهری از دانش‌بنیان‌ها می‌گوید: به گفته محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر، اصفهان قابل‌مقایسه با دیگر استان‌ها نیست و در واقع اولین استان در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، اشتغال و تولیدات دانش‌بنیان است که امیدواریم بتواند به‌عنوان قطب این نوع تولیدات و شرکت‌ها قلمداد شود.

نقشینه می‌گوید: نورصالحی معتقد است پررنگ‌کردن نقش اصفهان به‌عنوان قطب شرکت‌های دانش‌بنیان، ضروری است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 + 20 =