کلاهبرداری با شگرد تغییر نام

بخشی از هویت افراد در نامشان تجلی پیدا می‌کند و برخورداری از نام مناسب موجب اعتمادبه‌نفس بیشتر افراد شده و به‌نوعی نام، هویت فرد می‌شود. نام ما به هویتمان چسبیده است. متأسفانه افراد هیچ کنترلی روی نام‌هایی که در بدو تولد به آن‌ها نسبت می‌دهند، ندارند؛ اگرچه والدین تمام تلاش خود را می‌کنند تا نام نیکو برای فرزندانشان انتخاب کنند، اما برخی افراد یا از همان دوران کودکی از سوی والدین به نام دیگری صدا زده می‌شوند یااینکه در بزرگ‌سالی به دلایلی همچون دوست‌نداشتن نامشان و تکراری‌بودن آن، تصمیم به تغییرش می‌گیرند. افراد این تغییرنام را از جمع‌های کوچک دوستانه و آشنایان و خانه شروع می‌کنند؛ اما برخی به این سطح رضایت ندارند و می‌خواهند این تغییر نام، در شناسنامه‌شان ثبت شود.

تاریخ انتشار: 09:21 - سه شنبه 1401/10/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
کلاهبرداری  با شگرد تغییر نام

نامم را مسخره می‌کردند!

فردی که نامش در شناسنامه «رقیه» است، به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «پدرم با تأکید و اصرار مادربزرگم، نامم را در شناسنامه “صغری” گذاشت؛ اما از همان کودکی در خانه “مرجان” صدایم می‌کردند. بعد که بزرگ شدم و به مدرسه رفتم، در بین هم‌کلاسی‌هایم از اسم شناسنامه‌ام خجالت می‌کشیدم. هرچند همه من را مرجان صدا می‌زدند، اکنون که 18 سالم است، تصمیم گرفتم نامم را به‌صورت رسمی تغییر دهم. ابتدا به دادگاه دادخواست تغییر نام دادم؛ اما قاضی پرونده، درخواستم را رد کرد؛ بنابراین در مرحله تجدیدنظر ناچار شدم از وکیل کمک بگیرم و اکنون حدود یک سال است که درگیر این موضوع هستم.»

خانم دیگری می‌گوید: «نامم “عصمت” بود. مشکلی با نامم نداشتم؛ اما زمانی که خواستم کارت ملی‌ام را تعویض کنم، با پیشنهاد یکی از دوستانم درخواست تغییر نامم را به مریم دادم که بعد از طی روند اداری، اسم کوچکم تغییر کرد.» خانم دیگری هم می‌گوید: «نامم در شناسنامه مهناز است؛ اما دوستانم آرزو صدایم می‌کنند. خودم به‌شخصه آرزو را دوست دارم و بیشتر به شخصیتم می‌آید. یکی‌دو بار برای تغییر نامم اقدام کردم؛ اما دردسر دادگاه زیاد است.»

تبلیغات پر هیاهو!

باوجوداین، در برخی سایت‌ها، تبلیغاتی مبنی بر تغییر نام افراد به‌صورت تضمینی در مدت کوتاهی وجود دارد. خبرنگار «اصفهان‌زیبا» با مسئول یکی از دفاتر حقوقی که تبلیغ تغییر اسم را به‌صورت تضمینی می‌کند، تماس می‌گیرد و تقاضای تغییر نام مذهبی خود را ارائه می‌دهد. فردی که خود را وکیل پایه یک دادگستری معرفی و نام دفتر و شماره ثبت آن را هم اعلام می‌کند، می‌گوید: « این کار به راحتی قابل انجام است و مؤسسه حقوقی ما تمام اسامی را تغییر می‌دهد و هزینه این کار 15 میلیون تومان است که پنج میلیون تومان آن به صورت پیش گرفته و قراردادی تنظیم می‌شود و بعد از طی پروسه چهار یا هشت‌ماهه، رأی دادگاه مبنی بر تغییر نام گرفته می‌شود و در پایان 10 میلیون تومان مابقی را دریافت می‌کنم.»

به او می‌گویم: «چندین بار درخواست تغییر نامم را به دادگاه داده‌ام؛ اما درخواستم رأی نیاورد. او تأکید می‌کند با تضمین، تمام نام ها را تغییر می‌دهیم.» اما مدیر ثبت احوال شهرستان اصفهان این شگرد و تبلیغات برخی دفاتر حقوقی را نوعی کلاهبرداری می‌داند و به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «پروسه تغییرنام افراد بعضا بین چهار یا شش ماه یا بیشتر زمان می‌برد و اگر کسی بخواهد تضمین برای این کار دهد، کلاهبردار است؛ چراکه احتمال دارد پرونده زیر دست قاضی بیفتد که اعتقاد بر آزادی شخصی ندارد؛ در این صورت، حتی اگر قاضی رأی به تغییر نام دهد، رأی در مرحله تجدیدنظر نقض می‌ شود.»

صالح جهانگیری با اشاره به روند تغییر نام افراد، توضیح می‌دهد: «پروسه تغییر نام افراد از دو مسیر انجام می‌شود؛ یکی، از طریق اداره ثبت احوال و دوم، از مسیر دادگاه.» او با بیان اینکه به‌طور کلی تغییر نام افراد زیر 18 سال با دادگاه است (حتی اگر فرد بخواهد اسم غیرمذهبی را به مذهبی تغییر دهد، همانند آزیتا به فاطمه)، این تغییر نام در صلاحیت دادگاه است، ادامه می‌دهد: «همچنین تغییر اسامی مذهبی همچون زهرا، فاطمه، زینب، مریم، معصومه، خدیجه، محمد، حسن، حسین، علی و … به اسامی غیرمذهبی نیز با دادگاه است.»

او همچنین اضافه می‌کند: «صلاحیت تغییر اسامی مذهبی به مذهبی و غیرمذهبی به مذهبی، اگر فراوانی آن کمتر باشد، با دادگاه است؛ به‌عنوان‌نمونه، فردی درخواست تغییر نام را دارد که شرط آن فراوانی نام در 10 سال اخیر است؛ بنابراین اگر فراوانی اسم مندرج در شناسنامه کمتر از اسم مورد درخواست باشد، صلاحیت این تغییر نام با خود ثبت احوال است.»

 

درخواست‌ها زیادند

مدیر ثبت احوال شهرستان اصفهان با بیان اینکه متأسفانه درخواست تغییر نام در اصفهان بسیار زیاد است، می‌گوید: «فردی در استانی درخواست تغییر نام می‌دهد و رأی نمی‌آورد؛ درحالی‌که وقتی همان فرد در استان اصفهان درخواست تغییر رأی می‌دهد، برخی قضات اصفهان با آزادی‌های فردی به‌راحتی رأی به تغییر نام اسامی غیرمذهبی به مذهبی می‌دهند.»جهانگیری می‌گوید: «به‌طور میانگین در ماه 120 درخواست تغییر نام کوچک در اصفهان وجود دارد که هزینه این کار حدود 300هزار تومان است.»

همچنین نجمه باقری، وکیل پایه‌یک دادگستری، دراین‌باره به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «معمولا دادخواست تغییر اسم کوچک به اسامی دیگر باید به دادگاه داده شود که بسته به نظر دادگاه و قاضی می‌توانند درباره آن رأی‌گیری انجام دهند.»

 

تمایل افراد برای تغییرنام زیاد شده است

او با تأکید بر اینکه قضات دادگاه‌ها به‌طور سلیقه‌ای با تغییر اسم برخورد و به آن رأی می‌دهند، تصریح می‌کند: «معمولا قضات برای تغییر برخی از اسامی حساسیت بیشتری دارند و اگر فرد وکیل داشته باشد، شاید احتمال رأی‌آوردن هم بیشتر باشد.» این وکیل پایه‌یک دادگستری می‌گوید: «ممکن است پرونده تغییر نام فردی حتی با وجود وکیل به نتیجه نرسد؛ چراکه یکی از طرفین دعوی در دادگاه، ثبت احوال است و شاید با تغییر مخالف باشد.» باقری تصریح می‌کند: «در حال حاضر درخواست و تمایل افراد برای تغییر اسم نسبت به گذشته زیاد شده است و افراد تمایل دارند اسامی خود را به نام های ایرانی تغییر دهند.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × چهار =