7 نکته درباره نمایشگاه گردشگری تهران

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران که صبح سه‌شنبه 18 بهمن 1401 افتتاح شد، تا جمعه 21 بهمن ادامه دارد و هر روز از 8 صبح تا 15 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران میزبان علاقه‌مندان گردشگری است. 

تاریخ انتشار: 23:36 - سه شنبه 1401/11/18
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
7 نکته درباره نمایشگاه گردشگری تهران

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران این روزها در حال برگزاری است و می‌توان آن را مهم‌ترین رویداد سالانه ایران در حوزه گردشگری دانست. امسال اما رویکردها به حضور در نمایشگاه متفاوت است؛ عده‌ای برگزاری نمایشگاه را در حالی که گردشگری داخلی و خارجی ایران از نفس افتاده، بی‌اثر می‌دانند و معتقدند آن‌قدر اوضاع گردشگری نابسامان است که با شوآف، دردی دوا نمی‌شود.

عده‌ای هم رویداد را یک کورسوی امید می‌دانند و حضور در آن را برای دیدار با دوستان و همکارانشان یا تبادلات شغلی مفید تصور می‌کنند. چه بخواهید که در نمایشگاه گردشگری امسال حضور داشته باشید چه نه، می‌توانید مهم‌ترین نکات درباره این رویداد را در ادامه بخوانید.

چه موقع و کجا نمایشگاه را ببینیم؟

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران که صبح سه‌شنبه 18 بهمن 1401 افتتاح شد، تا جمعه 21 بهمن ادامه دارد و هر روز از 8 صبح تا 15 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران میزبان علاقه‌مندان گردشگری است.

افتتاحیه چطور بود؟

روبان افتتاحیه را عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به همراه تعدادی از سفرای خارجی در ایران بریدند. ضرغامی سپس به همراه سفرای خارجی و با استقبال نوازنده‌ها و گروه‌های موسیقی، از غرفه‌ها بازدید کرد. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه هم در سالن ۴۰ مجموعه نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد.

نمایشگاه چقدر بین‌المللی است؟ /

به روایت مهر، برای اولین‌بار در این نمایشگاه با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت فضای نمایشگاهی بالغ بر ۲۰۰۰ متر مربع به صورت تهاتری در اختیار مشارکت‌کنندگان خارجی قرار گرفته است که تاکنون با استقبال ویژه‌ای از طرف فعالان صنعت گردشگری، نمایندگان سازمان‌های تخصصی بین‌المللی و سفارتخانه‌های کشورهای خارجی مقیم تهران قرار گرفته است.

از متقاضیان مهم خارجی دریافت غرفه در نمایشگاه امسال می‌توان به کشورهای عراق، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، قطر، اندونزی، قزاقستان، هندوستان، مالزی، گینه، ویتنام، روسیه، ژاپن، ونزوئلا و سازمان‌های اکو و یونسکو اشاره کرد. با حمایت‌های صورت‌گرفته از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی علاوه بر غرفه‌داران خارجی، نمایشگاه امسال از کشورهای مختلفی نظیر عراق، روسیه، تاجیکستان، پاکستان، ترکیه، گینه، تونس و هندوستان نیز بازدیدکنندگان تخصصی (visitor) خواهد داشت.

همچنین برنامه‌ریزی لازم جهت حضور ۸۲ نفر از خبرنگاران رسانه‌های خارجی، افراد تأثیرگذار و چهره‌های رسانه‌ای بین‌المللی در غرفه‌ای متمرکز در مدت زمان برگزاری نمایشگاه انجام شده است.

در نمایشگاه چه خبر است؟

۱۶ سالن (فضایی بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع) به نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص پیدا کرده است. در حاشیه این نمایشگاه هم کارگاه‌هایی تخصصی، دوره‌های آموزشی و میزگردهایی برگزار می‌شود. آن‌طور که ایسنا اعلام کرده، ۱۵۰ متر از فضای نمایشگاه به دانشجویان گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص داده شده است. نمایشگاه امسال مانند دوره‌های گذشته نیز بخشی را ویژه به گردشگری سلامت و سالن‌های ۶، ۷، ۸، ۹ و ۲۷ نمایشگاه به محصولات و فعالیت‌های صنایع‌دستی اختصاص داده شده است.

همه دستگاه‌ها می‌توانند برای هدیه‌های سازمانی از صنایع‌دستی خرید کنند. در روز چهارم نمایشگاه هم ارزیابی هنرمندان انجام می‌شود. همچنین ۲۳ هنرمند اجرای زنده آثار را دارند. ۱۶ هنرمند نیز ارزیابی شده‌اند و ۳۴ هنرمند دارای نشان درجه یک هنری نیز در سالن ۲۷ که نامش سالن افتخار هست خلق اثر می‌کنند. در سالن ۸ و ۹ ارائه هنرمندانه صنایع دستی انجام می‌شود.

برای نو عروسان و مادران و کسانی که ۲۵ یا ۵۰ سال از ازدواج آن‌ها می‌گذرد نیز برنامه ویژه وجود دارد .همچنین افرادی که ایده‌ای دارند می‌توانند بر «سکوی گفت‌وگو» بایستند و ایده بدهند.دوره‌های آموزشی متنوع و متعددی به صورت مسئله‌محور و با محوریت موضوعات مختلف حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی در قالب نشست‌های تشریک مساعی (۱۹ نشست)، میزگردهای تخصصی (۱۴ میزگرد) و دوره‌های آموزشی تخصصی (۱۹ دوره) در حاشیه نمایشگاه امسال برگزار خواهد شد.

استان‌ها در نمایشگاه چه می‌کنند؟

اعلام شده که با مشارکت ادارات کل استانی، اطلاعات بالغ بر ۱۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری در سراسر کشور که تاکنون مورد غفلت واقع شده بودند احصا شده و در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری مشخصی برای معرفی به سرمایه‌گذاران آماده شده و در نمایشگاه امسال از آن‌ها رونمایی خواهد شد.

با توجه به همکاری و مشارکت ویژه وزارت کشور در برگزاری نمایشگاه امسال، ضمن حمایت استانداران و سایر دستگاه‌های استانی از برپایی غرفه‌های اختصاصی استان‌ها در قالب مقاصد گردشگری، تاکنون مشارکت بیش از ۵۰ شهرداری از استان‌های مختلف کشور در کنار اتاق‌های بازرگانی و دیگر نهادهای استانی در نمایشگاه سال جاری جلب شده است.

اردبیل که امسال به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو معرفی شده نیز فعالیت خود را هم‌زمان با افتتاح این نمایشگاه در غرفه این استان، آغاز کرد.

چطور در نمایشگاه وام بگیریم؟

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، از اختصاص وام ۲۰ میلیون تومانی صندوق کارآفرینی با یک کارت اعتباری و دسته چک در قالب «وام تحریک تقاضا برای خرید صنایع دستی» خبر داده است. به روایت او، این وام با سود ۸ تا ۱۲ درصد از محل تبصره ۱۸ دیده شده است و به بازدیدکنندگان از نمایشگاه داده خواهد شد تا بتوانند صنایع‌دستی بخرند. البته به گفته او، این اتفاق بعد از نمایشگاه هم ادامه خواهد داشت. اعتبار کلی این وام ۳۰میلیارد تومان خواهد بود که از محل تبصره ۱۸ تأمین شده است.

امسال اصفهان، هست؟

سال گذشته، «پاویون اصفهان» یکی از غرفه‌های متفاوت نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران بود و شهرداری اصفهان، اتاق بازرگانی استان و اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان در تعامل با یکدیگر این پاویون را برپا کرده بودند. امسال اما فقط اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان با همکاری سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان اصفهان غرفه‌ای را برپا کرده است.

در خبری که از سوی روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی منتشر شده از دیدار علی دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث، از غرفه اصفهان خبر داده شده و از قول او آمده: «سال گذشته در بازدیدم از غرفه اصفهان متوجه شدم که در یک اقدام بدیع و نوآورانه، فعالان گردشگری استان اصفهان اقدام به معرفی جاذبه‌های گردشگری این استان با استفاده از فناوری‌های نوین مجازی کرده‌اند.

امسال نیز در یک رخداد بزرگ، ضمن معرفی مجازی جاذبه‌های گردشگری استان، تورهای مجازی اصفهان‌گردی با حضور راهنمایان مجرب در این غرفه بزرگ انجام می‌شود. بی‌تردید جهان بدون ایران و ایران بدون اصفهان مفهومی ندارد، پس باید تلاش کنیم در این نمایشگاه فرصت‌های نوین سرمایه‌گذاری گردشگری را در پهنه استان زیبای اصفهان به همگان معرفی کنیم.»

چه کارگاه‌هایی در نمایشگاه داریم؟

«جذابیت گردشگری ریلی و ویژگی‌های نوظهور آن در صنعت جهانگردی» عنوان کارگاه دکتر مهرداد فرشیدی است که چهارشنبه برگزار می‌شود. آرش نورآقایی کارگاه «اهمیت تولید محتوا در گردشگری» را برای علاقه‌مندان ارائه می‌کند و عنوان کارگاه دکتر سجاد شالیکار نیز «تجربیات بازاریابی و جذب گردشگر خارجی، چگونگی تاب‌آوری در شرایط رکود» است که هر دو کارگاه در روز پنجشنبه برگزار خواهند شد.

دو کارگاه دیگر نیز با عنوان‌های «معرفی رویداد استارتاپی فناوری‌های نوین برای بهبود کیفیت سفر در واگن‌های قطارهای مسافربری» و «چرا طرح‌های توسعه مقصدهای گردشگری در ایران اغلب محکوم به شکست هستند؟» میزبان علاقه‌مندان خواهند بود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت − 1 =