پویش ملی سلامت از 20 آذرماه کلید خورده است و تا 15 دی‌ماه در شهرهای زیر 20هزار نفر و روستاها انجام می‌شود

قاتلان خاموش شناسایی می‌شوند؟

شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری تشریح برنامه‌های انجام‌شده درخصوص این پویش، از سهم 25درصدی علوم پزشکی در حوزه سلامت مردم گفت و هدف از اجرای این پویش را آگاهی‌دادن به مردم از دو قاتل خاموش، یعنی فشارخون و دیابت، شناسایی افراد بیمار و کنترل بیماری بیماران دانست.

تاریخ انتشار: 09:16 - شنبه 1402/10/9
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
قاتلان خاموش شناسایی می‌شوند؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ پویش ملی سلامت تصمیمی است که وزارت بهداشت برای شناسایی مبتلایان گمنام فشارخون و دیابت اجرا کرده که از 20 آذرماه کلید زده شد و قرار است تا 15 دی‌ماه به‌صورت گسترده در شهرهای زیر 20هزار نفر و روستاها انجام شود.

شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری تشریح برنامه‌های انجام‌شده درخصوص این پویش، از سهم 25درصدی علوم پزشکی در حوزه سلامت مردم گفت و هدف از اجرای این پویش را آگاهی‌دادن به مردم از دو قاتل خاموش، یعنی فشارخون و دیابت، شناسایی افراد بیمار و کنترل بیماری بیماران دانست.

شیرانی بر سهم علوم پزشکی تأکید کرد و به سهم سایر ارگان‌ها و مردم برای فراهم‌کردن سهم سلامتی و برطرف‌کردن مشکلاتی مثل آلودگی هوا، ایمنی خودرو، تصادفات رانندگی و ناایمنی ساختمان‌ها اشاره داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی پیشگیری را مقدم به درمان دانست و تأکید کرد که پیشگیری هزینه کمتر و اثربخشی بیشتری در همه ابعاد دارد. او سه عامل مرگ‌ومیر در استان را بیماری قلبی و عروقی، حوادث ترافیکی و سرطان نامید و اجرای نظام ادغام آموزش و سلامت را باعث افزایش ده‌ساله عمر به ایرانی‌ها و بالارفتن امید به زندگی در ایران اعلام کرد.

70درصد جمعیت شهرها شامل پویش می‌شوند

حمید گله‌داری، معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان که متولی برگزاری پویش در خانه‌های بهداشت و مراکز سلامت است، گروه هدف این پویش را تمام افراد بالای 18 سال و مادران باردار در همه مقاطع سنی عنوان کرد.

طبق گفته او، حدود چهار میلیون نفر بر اساس سامانه سیب باید پویش بشوند و در این آمار اتباع هم دیده شده‌اند. در شهرهای زیر 20هزار نفر 900 هزار نفر شامل این طرح می‌شوند و در شهرهای خوانسار، گلپایگان و شهرضا 100درصد افراد غربالگری و مابقی شهرها 70درصد مشمول پویش می‌شوند.

گله‌داری آخرین آمار اجرای پویش را این‌چنین اعلام کرد: تا این لحظه از شروع طرح 890هزار نفر غربالگری شده‌اند و حدود 23.5درصد از جمعیت هدف که حدود دومیلیون و ۸۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است، بررسی شده‌اند.

از این تعداد 25 هزار نفر و 23درصد مشکوک به فشارخون و هشت هزار و 553 نفر و یک درصد به دیابت مبتلا بودند. افراد پری‌دیابت و مشکوک به دیابت نیز 81هزار و 600 نفر و 10درصد هستند و 20درصد سابقه فشارخون داشتند. بنا به گفته او، شناسایی افراد مشکوک بسیار مهم است؛ چون این افراد از احتمال مبتلاشدن به دیابت خبر ندارند.

او گفت: در استان اصفهان هزار واحد شامل خانه بهداشت و مرکز سلامت مسئول اجرای پویش هستند و البته این طرح برای کارکنان ادارات و صنایع و کارکنان علوم پزشکی هم اجرا خواهد شد و 271 نفر هم به‌صورت سیار غربالگری شدند.

او با اشاره به اینکه به دلیل انبوه شرکت‌کنندگان امکان نمونه‌گیری آزمایشگاهی برای تست قند خون وجود نداشت، گفت: برای آسوده‌کردن روش غربالگری تصمیم به خرید دستگاه تست قند خون گرفتیم ویکی از بهترین دستگاه‌ها برای بالابردن کیفیت غربالگری و دقت در انجام تست‌ها خریداری شد و 1.5 میلیون دستگاه خریداری شد و در اختیار مراکز قرار گرفت.

گله‌داری البته با اشاره به تلاش برای اطلاع‌رسانی وسیع در خصوص پویش و آگاه‌کردن مردم برای استقبال از این پویش و شرکت در غربالگری اضافه کرد: ما تلاش کردیم از طریق پیامک، رسانه‌ها، مدارس اطلاع‌رسانی کنیم؛ اما طی یک مطالعه متوجه شدیم از یک جمعیت هزارنفری 43درصد از طرح مطلع نشدند و این نقطه‌ضعف بوده است.

اعتبارات ما بسیار محدود است

باآنکه گله‌داری از آمار کمتر از 30درصدی حضور شهرنشین‌ها در طرح پویش ملی سلامت خبر داد و از رسانه‌ها درخواست داشت تا مرکز بهداشت را برای اطلاع‌رسانی همراهی کنند، درجواب پرسش خبرنگار «اصفهان زیبا» در خصوص میزان امکانات و توان مرکز بهداشت برای استقبال حداکثری شهروندان از این پویش گفت: ما با تمام امکانات به میدان آمدیم؛ اما اعتبارات ما در حوزه بهداشت و پیشگیری جوابگو نیست و برای این مشکلات جلسات متعدد برگزار کردیم.

تعداد مراقبان و کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشت باید برای هر 1500 نفر یک نفر باشد؛ اما این درحال حاضر برای هر سه‌هزار و 500 نفر یک نفر است و برای هر سه‌هزار نفر یک پزشک باید باشد که در حال حاضر 20 هزار نفر هستند.

او تأکید کرد که نیروی بهورز در خانه‌های بهداشت تکمیل شده است و برای کاهش نیرو امسال 80 نیرو در حال آموزش هستند و برای سال آینده 120 نیرو آموزش خواهند دید.

رئیس مرکز بهداشت استان با تأکید بر اینکه در حوزه نیروی انسانی و مالی بحث‌های جدی وجود دارد و اعتبارات بسیار محدود است، گفت: موافقم که با کمبود نیرو در مراکز بهداشت مواجهیم و مردم معطل می‌شوند؛ اما سعی می‌کنیم در بودجه سال آینده اعتبارات مناسبی دریافت کنیم.

او در خصوص راه‌اندازی مراکز جدید در شهر اصفهان گفت: در اصفهان مشکلات جدی داریم. هشت پروژه قرار بوده شروع به کار کند که مشکلاتی داشته که ان‌شاءالله به‌زودی شروع می‌شود و 120 پروژه بهداشتی در حال انجام است و 30 پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 5 =