خیریه‌ای که برای کمک به نیازمندان فامیل به دست فامیل ایجاد شد

همبستگی سبب گره‌گشایی شد

وقتی‌ بیشتر افراد جامعه به هم‌نوع خود کمک کنند، یقینا شرایط کلی جامعه بهبود و ارتقا پیدا می‌کند.

تاریخ انتشار: 10:16 - شنبه 1402/12/12
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
همبستگی سبب گره‌گشایی شد

به گزارش اصفهان زیبا؛ وقتی‌ بیشتر افراد جامعه به هم‌نوع خود کمک کنند، یقینا شرایط کلی جامعه بهبود و ارتقا پیدا می‌کند.

به‌طورکلی دولت هر کشور می‌بایست فقر را در جامعه کاهش دهد و شرایط اقتصادی را برای تمامی اقشار جامعه بهتر کند؛ اما وظیفه انسانی همه ماست که اگر نیازمندی را دیدیم یا فردی از ما کمکی خواست، کمک خودمان را از آن‌ها دریغ نکنیم؛ به این شکل است که جامعه بهتری خواهیم داشت.

در این مسیر مساجد، خیریه‌ها، حسینیه‌ها، خیرین و… زیادی تلاش کردند تا به مردم نیازمند کمک‌های مالی کنند؛ اما شاهد کمک متفاوتی در یک مسجد بودیم و داستان ازاین‌قرار است:

تاکنون در مساجد متفاوتی نماز خواندیم و شاهد فعالیت‌های گوناگون آن‌ها درزمینه‌های مختلف ازجمله فرهنگی، هنری، آموزشی و فعالیت‌های خیرخواهانه بودیم؛ اما این بار داستان یک مسجد متفاوت را برای شما بیان می‌کنیم که نقش کلیدی آن، پیوندهای خانوادگی بوده است. مسجد شهدای اسلام که در خیابان حکیم شفایی واقع شده است، بنایی چندین‌ساله دارد، بنایی که اعضای فامیل دست در دست یکدیگر دادند و با همکاری هم آجر روی آجر نهادند تا خانه معبود را بسازند.

اگر برای نماز جماعت یا مراسم‌ گوناگون به این مسجد مراجعه کنید، تنها شاهد عبادت و مراسم مذهبی نیستید؛ چراکه این مسجد محلی برای صله‌ارحام نیز هست؛ اما اگر برای نماز یا مراسم مختلف به مسجد شهدای اسلام مراجعه نکردید و برای کلاس‌های آموزشی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری یا معرفی یک نیازمند به خیریه‌ای که کنار مسجد است، مراجعه کردید، بازهم شاهد همبستگی و فعالیت فامیل برای افراد فامیل و دیگران هستید.

با ورود به مسجد، حال‌وهوای دوست‌داشتنی فامیل و نمازگزاران را مشاهده کردیم. همین سبب شد تا پایمان به خیریه کنار مسجد باز شود. عباس مطلبی فشارکی، مسئول خیریه، با گشاده‌رویی و صبر و حوصله برای ما شروع به صحبت کرد. او از قرض‌الحسنه‌ای صحبت کرد که رسما به ثبت رسیده است و به عموم مردم خدمات می‌دهد.

هدف از ایجاد قرض‌الحسنه چهارده‌معصوم(ع) گره‌گشایی از کار خلق است و برای امور مختلفی همچون کارگشایی، ازدواج و… به مردم کمک می‌کنند. آن‌ها تنها به صندوق قرض‌الحسنه چهارده‌معصوم(ع) اکتفا نکردند و برای کمک به نیازمندان فامیل، به کمک فامیل خیریه چهارده‌معصوم(ع) را نیز در کنار مسجد تأسیس کردند.

او از زمانی که خیریه روزهای ابتدای فعالیتش بود و فقط به نیازمندان فامیل کمک می‌کرد، سخن گفت تا زمانی که کار خیر به اندازه‌ای گسترش پیدا می‌کند که اکنون از 350 خانواده تحت‌پوشش خیریه چهارده‌معصوم(ع) کمتر از 50 خانواده از فامیل تحت پوشش خیریه هستند؛ چراکه با گذر زمان نه‌تنها به فامیل، بلکه به سایر نیازمندان نیز کمک‌های خیر در زمینه‌های مختلف مانند بسته‌های معیشتی، کمک بلاعوض، کمک‌هزینه درمان، خرید جهیزیه و… ارائه می‌شود؛ همچنین بسیاری از نیازمندان فامیل که قبلا تحت پوشش خیریه بودند، به کمک خیرین فامیل و سایر مردم توان مالی خوبی پیدا کردند و از پوشش خیریه خارج شدند.

مطلبی از حدود 200 قلکی صحبت کرد که در خانه‌های فامیل وجود دارد. فامیل در این قلک‌ها صدقات خود را جمع می‌کنند و هرچند ماه یک‌بار یکی از فامیل که مسئول جمع‌آوری قلک‌های صدقات است، به خانه‌ها مراجعه کرده و پول صندوق‌های صدقات را جمع‌آوری می‌کند و این‌گونه است که خویشاوندان به یکدیگر کمک می‌کنند.

مسئول خیریه چهارده‌معصوم(ع) از تاج‌گل‌هایی سخن گفت که در مراسم‌از آن‌ها استفاده می‌کنند و هزینه اهدای این تاج گل‌ها برای خیریه صرف می‌شود و فامیل هم در مراسم‌ از این تاج گل‌ها استفاده می‌کنند تا به نیازمندان کمک شود. یادتان هست در ابتدای متن به این مطلب اشاره کردیم که فامیل ابتدا به کمک یکدیگر مسجد بنا کردند؟ آن‌ها حتی از بنای مسجد هم برای کمک به نیازمندان استفاده می‌کنند و کرایه مغازه‌های اجاره‌شده در کنار مسجد صرف کمک به نیازمندان می‌شود.

دیدن فعالیت‌های فامیل در مسجد شهدای اسلام بیانگر سخن امام‌على(ع) است که به نقل از رسول خدا (ص) در رابطه با کمک به نیازمندان فرمود: «شروع كن از كسى كه مخارج ايشان را تأمين می‌كنى؛ مادرت، پدرت، خواهرت، برادرت؛ سپس هر كه نزديک‌تر است و صدقه پذيرفته نيست؛ درحالی‌که يكى از بستگان، فقير و محتاج باشد.»

همچنین از امام‌صادق(ع) پرسيدند: «آيا صدقه‌دادن به فقيرانى كه بر در خانه‌ها می‌آيند، بهتر است يا به خويشاوندان؟» آن حضرت فرمود: «نه، بهتر آن است كه صدقه را براى خويشان خود بفرستید. اين اجر و پاداش بيشترى دارد.» حتی اگر این فامیل، دشمنی هم با انسان داشته باشد، بازهم کمک به او دارای ثواب زیادتری است؛ چنانچه از حضرت امام‌صادق(ع) روایت‌شده است: «از رسول خدا(ص) سؤال شد كه كدام قسم صدقه از ساير صدقات ثوابش بيشتر است؟ پیامبر (ص) فرمود: صدقه‌دادن به رَحِم و خويشاوندى كه كينه شخص‏ صدقه دهنده را به دل داشته باشد.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سیزده − سه =