استقبال کم‌رنگ از مقطع پیش‌دبستانی در اصفهان

یش‌دبستانی فرصتی برای رشد کودک است. در این دوران حساس و مهم، یادگیری کودکان عمیق‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود و توانایی‌های کودکان علاوه بر رشد در جنبه‌های مختلف، شکوفا شده و پایه‌های اصلی شخصیت آن‌ها شکل می‌گیرد. دوره پیش‌دبستانی بستری مناسب برای کسب مهارت درست شنیدن، خوب صحبت کردن، مهارت‌های اجتماعی و آماده شدن برای خواندن و نوشتن است.

تاریخ انتشار: 09:37 - یکشنبه 1400/11/24
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

رئیس اداره آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا در مقدمه سخنانش با تأکید بر اهمیت و ضرورت دوران پیش‌دبستانی گفت: اهمیت دوران کودکی به‌خصوص دوران پیش از دبستان در رشد همه‌جانبه شناختی، عاطفی، رفتاری و شکل‌گیری شخصیت کودکان و تأثیرپذیری آن‌ها از محیط خانواده، اجتماع و فضاهای تربیتی واقعیتی پذیرفته شده است. آنچه در دوران کودکی فراگرفته می‌شود مانند نقش در سنگ ماندگار خواهد شد. آن‌ها می‌آموزند چگونه نگاه کنند، چگونه بشنوند، ارتباط برقرار کنند و در فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند. قدمعلی عیسی‌پره با اشاره به این نکته که دوره پیش‌دبستانی، بسیار مهم و حساس است و باید با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند پیش برود، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل ناآگاهی برخی از اولیا، مشکلات اقتصادی و عدم استطاعت مالی خانواده‌ها، استقبال همگانی برای آموزش‌های این دوره تاکنون محقق نشده و این مورد یکی از دلایل افت شدید در آموزش دانش‌آموزان ابتدایی است.

حضور 72درصد از نوآموزان در دوره پیش‌دبستانی

بنا به گفته رئیس اداره آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، در سال‌های قبل از بیماری کرونا، هر سال آمار ثبت‌نام نوآموزان در مراکز پیش‌دبستانی رو به افزایش بود و این بدان معنی است که اولیا و جامعه به اهمیت و ضرورت این موضوع پی برده بودند؛ ولی متأسفانه با شروع بیماری کرونا عملا آموزش این دوره مهم و اساسی مغفول ماند. هرچند در شرایط بیماری کرونا آموزش‌وپرورش اقدامات خوبی برای جبران آموزش‌های حضوری انجام داده است که می‌توان به ایجاد کانال‌های آموزشی در شبکه اجتماعی شاد، صداوسیما و همچنین اجرای طرح ملی پوشش سراسری و ثبت‌نام و آموزش در فضای مجازی اشاره کرد. عیسی‌پره از فعالیت 9 کانال آموزشی در سامانه شاد برای آموزش نوآموزان خبر داد و یکی از مهم‌ترین و تخصصی‌ترین آن‌ها را آموزش و مداخله بهنگام نوآموزان پیش‌دبستانی (کانال باور کودکان) معرفی کرد که دبیرخانه آن در اداره آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی استان مستقر است. او در ادامه بیان کرد: در راستای کاهش سن سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی کودکان از شش سال به پنج سال، نوآموزان پس از سنجش، ارزیابی و شناسایی مشکلات یادگیری پیش‌دبستانی، آموزش‌های تخصصی لازم را در دوره‌های یک‌ساله فرامی‌گیرند. با تعطیلی مراکز پیش‌دبستانی به علت بیماری کرونا، کانال باور کودکان به این منظور ایجاد شد و اولیا و مربیان می‌توانند با استفاده از فعالیت‌های بارگذاری‌شده در این کانال مشکلات و اختلال‌های یادگیری نوآموزان خود را برطرف کرده و آن‌ها را برای ورود به پایه اول آماده کنند.
رئیس اداره آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: تمام اولیای استان اصفهان می‌توانند از محتواهای این کانال به آدرس (لینک کانال باور کودکان در شاد bavarkoudak@) استفاده کرده و از آموزش صحیح به فرزندان خود بهره ببرند. این محتواها بسیار ساده و در خور فهم اولیا، نوآموز و مربی تهیه و تدوین شده و هر پدر و مادری می‌تواند بدون هیچ آموزش تخصصی از محتواهای ارائه‌شده در کانال برای آموزش فرزند خود در منزل استفاده کند.
عیسی‌پره در خـصــوص اقــدامات وزارت آموزش‌وپرورش و اداره‌کــل آموزش‌وپرورش اســـتــان اصفـهـــان جهت پوشش حداکثری نوآموزان در دوره‌های پیش‌دبستانی گفت: اداره کل آموزش‌وپرورش استان در بحث آگاه‌سازی اولیا و اقناع عموم جامعه برای ثبت‌نام و آموزش نوآموزان پیش‌دبستانی، اقـدامــات خوبی انجام داده است. با تبلیغات گسترده و استفاده از ظرفیت‌های درون و برون‌سازمانی توانسته است تا قبل از بیماری کرونا، ۷۲درصد از نوآموزان لازم‌التعلیم را جذب و تحت پوشش آموزش‌های یک‌ساله خود قرار دهد. حتی نوآموزانی که در مناطق محروم و حاشیه شهر به‌خصوص در مناطق دوزبانه سکونت دارند و اولیای آن‌ها به دلیل ناتوانی پرداخت شهریه یا نبود مرکز پیش‌دبستانی در نزدیکی محل سکونت، از ثبت‌نام فرزندان خود ممانعت می‌کردند، با حمایت‌های مالی دولت تحت آموزش‌های لازم قرار گرفتند.

آموزش‌های پیش‌دبستانی باید مهارت‌آموزی باشد

رئیس اداره آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول دبستان اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با تأکید بر اینکه اساس آموزش در این دوره کسب مهارت پیش‌نیاز تحصیلی، مهارت‌های شناختی، مهارت‌های زبانی و مهارت‌های اجتماعی و اعتقادی کودک است، افزود: در دوره پیش‌دبستانی اصل آموزش، مهارت‌آموزی و دست‌ورزی است نه آموزش خواندن و نوشتن و آموزش حروف الفبا. متأسفانه در سال‌های گذشته ارگان‌های مختلفی درخصوص صدور مجوز، خارج از چارچوب حاکم بر آموزش‌وپرورش اقدام کرده‌اند و منجر به ازهم‌گسیختگی و آموزش‌های سلیقه‌ای و تک‌بعدی شده‌اند.
بنا به گفته عیسی‌پره، با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، مدیریت یکپارچه این دوره به آموزش‌وپرورش واگذارشده و در این راستا سال گذشته سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در وزارت آموزش‌وپرورش تأسیس شد. این سازمان آموزش کودکان را از بدو تولد تا قبل از ورود به پایه اول عهده‌دار شده و اکنون در حال شکل‌گیری است. از اقدامات اولیه این سازمان می‌توان به ابلاغ دستورالعمل‌های انتقال مهدکودک‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی، تشکیل کمیته‌های انتقال در استان‌ها و همچنین صدور کد ویژه جهت مهدکودک‌ها اشاره کرد. نظارت بر تمام مهدها و مراکز تحت پوشش از سوی اداره کل آموزش‌وپرورش انجام می‌شود و محتواهای آموزشی مورداستفاده، از سوی آموزش‌وپرورش در اختیار تمام مراکز قرار گرفته است. همچنین یکپارچگی آموزش مربیان و مدیران در دست اقدام است.

بررسی مشکلات مراکز پیش‌دبستانی در کمیته گذار

رئیس اداره آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در خصوص نـحـوه نــظــارت آموزش‌وپرورش بر بحث آموزش در مراکز پیش‌دبستانی‌ها بیان کرد: یکی از وظایف مهم و اولویت‌های برنامه‌های آموزش‌وپرورش، نظارت مستمر بر مسائل آموزشی و پرورشی مراکز تحت پوشش است. کمیته‌های شورای نظارت و کیفیت‌بخشی به آموزش در مناطق و نواحی استان اصفهان، متشکل از کارشناسی آموزش و کارشناسی مشارکت‌ها، سرگروه‌های آموزشی و نیروهای توانمند و متخصص به‌صورت مستمر است. این کمیته‌ها در طول سال تحصیلی از فعالیت‌های مراکز پیش‌دبستانی‌هـــا بـازدیــــد کــرده و در جـلـســــات ماهیانه مطرح می‌کنند و پیگیر مشکـلات و بـهـبـود عملـکـرد مـراکـز هستند.
عیسی‌پره همچنین در خصوص تشکیل کمیته گذار گفت: این کمیته متشکل از نماینده‌ای از بهزیستی، آموزش‌وپرورش و متخصصان این دوره در استان تشکیل شده که بر فعالیت مهدهای بهزیستی نظارت می‌کنند. همچنین هرگونه گزارش دریافتی از سوی اولیا در خصوص مراکز پیش‌دبستانی، از طریق تلفن یا مراجعه‌های حضوری، در اسرع وقت توسط کارشناسان مربوط پیگیری و  پس از اعلام نتیجه به شاکیان انتقال داده می‌شود. بنا به گفته او، ۱۳۲۰ واحد آموزشی پیش‌دبستانی در سال گذشته در استان اصفهان وجود داشته که در سال جاری ۸۰۰ مهدکودک به آن اضافه شده است. تاکنون بیش از 45 هزار و 200 نوآموز در این مراکز مشغول آموزش هستند؛ اما با توجه به پیش‌بینی آمار ورودی پایه اول در سال 1401، تنها 50درصد لازم‌التعـلــیـم‌هـــــای پــیـش‌دبستانی ثبت‌نام کرده‌اند و نیمی از آن‌ها از آموزش یک‌ساله محروم هستند.
رئیس اداره آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان درباره اقدامات آموزش‌و‌پرورش استان برای احصای آمار لازم‌التعلیم‌های جامانده خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش با همکاری سازمان ثبت‌احوال مشخصات نوآموزان پنج‌‌‌‌‌‌ساله را استخراج و پس از جداسازی بر اساس منطقه و ناحیه به‌صورت کاملا محرمانه در اختیار کارشناسی‌های حراست ادارات مناطق و نواحی قرار داده و تلاش می‌کند تا تمام نوآموزان جامانده از دوره‌های آموزشی یک‌ساله شناسایی، جذب و از آموزش‌های کــوتــاه‌مدت به‌صورت حضوری و غیرحضوری بهره‌مند شوند.
عیسی‌پره در خصوص شناسایی اتباع خارجی برای دوره پیش‌دبستانی گفت: با توجه به مهاجرت‌های اخیر، شناسایی نوآموزان اتباع افغانی بسیار مشکل بوده و جذب آنان صرفا با اطلاعاتی که امور اتباع استان در اختیار ما قرار داده انجام پذیرفته است.

تأکید ما بر آموزش حضوری است

او با تأکید بر اینکه هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت، گفت: با شیوع کرونا ما ناچار به اجرای آموزش‌ها در بستر مجازی بودیم، ولی تأکید ما بر آموزش حضوری جهت نوآموزان پیش‌دبستانی و تمام دوره‌هاست؛ چرا که در آموزش هدف ما انتقال مفاهیم و محتوا به نوآموز نیست، بلکه هدف، کسب مهارت‌های لازم برای زندگی آینده نوآموز است که این مهارت‌ها با زندگی کردن در کنار هم و فعالیت‌های گروهی کسب می‌شود.
رئیس اداره آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان بار دیگر با تأکید بر اهمیت و ضرورت دوره پیش‌دبستانی، این دوره را برای کسب آمادگی‌های لازم پایه اول بسیار ضروری و مهم دانست و افزود: در پایان به تمام اولیای شریف و فهیم استان اصفهان و همراهان همیشگی آموزش‌وپرورش توصیه می‌کنم که آموزش دوره پیش‌دبستانی را برای فرزندان خود لازم بدانند و از هیچ کوششی برای تربیت فرزندان خود از بدو تولد تا شش‌سالگی دریغ نکنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط