خودمراقبتی در پیشگیری از سقوط در سالمندان

سالمندی، دورانی از زندگی است که چالش‌های جدی و متفاوتی دارد. بر این اساس‌، آشنایی با ناتوانی‌های دوران سالمندی و اقدامات مورد نیاز برای بهبودی و یا سازگاری با این ناتوانی‌ها برای سالمندان بسیار ضروری است.

تاریخ انتشار: 13 ساعت قبل
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
خودمراقبتی در پیشگیری از سقوط در سالمندان

به گزارش اصفهان زیبا؛ سالمندی، دورانی از زندگی است که چالش‌های جدی و متفاوتی دارد. بر این اساس‌، آشنایی با ناتوانی‌های دوران سالمندی و اقدامات مورد نیاز برای بهبودی و یا سازگاری با این ناتوانی‌ها برای سالمندان بسیار ضروری است. بنابراین با یکی از چالش‌هایی که اکثر سالمندان با آن رو‌به‌رو هستند، با نظر زهرا اعرابی، کارشناس سلامت سالمندان مرکز بهداشت شماره یک اصفهان می‌پردازیم:

اول از همه بهتر است بدانید سالمند شدن یک جامعه نشانه بالا بودن سطح سلامت آن جامعه است، وقتی افراد یک جامعه مراقب سلامت خود باشند، بیشتر به دوران سالمندی می‌رسند.

 سقوط و عدم تعادل در سالمندان

با بالا‌رفتن سن به دلیل تغییرات جسمی و وضعیت سلامت فرد، احتمال زمین‌خوردن افزایش می‌یابد. زمین‌خوردن همیشه به معنی سقوط از یک جای مرتفع نیست، چراکه افتادن از یک پله نیز می‌تواند در سنین سالمندی خطرناک باشد.

به هرگونه قرار گرفتن غیر‌ارادی و ناخواسته سالمند در سطحی پایین‌تر نسبت به سطح اولیه‌، زمین خوردن گفته می‌شود که اصلی‌ترین عامل شکستگی و ضربه مغزی افراد سالمند است.

 زنان سالمند، به علت پوکی‌استخوان، بیشتر از مردان در معرض خطر عوارض ناشی از زمین‌خوردن هستند.

علاوه بر آسیب‌هایی که به دنبال زمین‌خوردن برای سالمند ایجاد می‌شود، ترس از افتادن که به دنبال تجربه زمین‌خوردن‌(گاهی حتی بدون سابقه آن‌) ممکن است برای سالمند ایجاد شود، یک مشکل مهم و جدی است.

این ترس ممکن است باعث بی‌تحرکی و افسردگی شود که فعالیت دوباره فرد را سخت کرده و حتی می‌تواند روال عادی زندگی را مختل کند.

بسیاری از سالمندان به‌خاطر ترس از زمین‌خوردن فعالیت روزمره خود را کم می‌کنند که منجر به کاهش کیفیت زندگی آنها می‌شود.

بیماری‌های مربوط به اختلال تعادل، مشکلات بینایی، مشکلات شنوایی، ضعف‌عضلانی، افسردگی، کاهش سرعت، درک اتفاقات، کند شدن حرکات و‌… از علل عمده زمین‌خوردن سالمندان است.

با اقدامات موثر و به موقع از جمله ایجاد تغییرات جزیی در محیط و شیوه زندگی می‌توان از بروز این اتفاق پیشگیری کرد.

اقدامات لازم برای پیشگیری از زمین‌خوردن

فعال باشید و تحرک‌بدنی خود را حفظ کنید.

عدم تحرک‌، خطر زمین خوردن را افزایش می‌دهد. ضمن آنکه بی‌حرکتی می‌تواند خطر مشکلاتی مانند تشکیل لخته‌خون را در بدن به‌ویژه در پاها، سکته قلبی و مغزی‌، کاهش عملکرد کلیه‌ها و چاقی افزایش دهد.

خانه را مرتب نگهدارید و وسایل اضافی را جمع کنید. وسایل منزل را طوری بچینید که مسیر رفت و آمد را مسدود نکنند چون ممکن است پای سالمند به آن گیر کند و بیفتد.

محیط منزل را روشن نگه دارید. کلیدهای چراغ باید طوری نصب شوند که مجبور نباشید در تاریکی دنبال کلید بگردید.

لامپ‌های کوچک را در راهروها و اتاق‌ها نصب کنید تا در هنگام شب روشن باشند.

موقع حمام کردن، روی یک صندلی بنشینید و حمام کنید. به علاوه میله‌هایی را به دیوار حمام یا دستشویی نصب کنید تا موقع بلند شدن و نشستن بتوان از آن کمک گرفت.

خیس بودن کف حمام‌، خطر زمین خوردن را افزایش می‌دهدُ برای کف حمام می‌توان از کف‌پوش‌های مخصوص استفاده کرد تا از لیز خوردن سالمند جلوگیری شود.

به جای بالا و پایین رفتن از پله‌ها، در صورت امکان از آسانسور استفاده کنید. اگر ناچارید پله استفاده کنید، کنار پله‌ها میله یا نرده‌های متناسب با قد خود نصب کنید.

اگر راه‌پله فرش شده باشد، دقت کنید که فرش ثابت باشد و هیچ حرکتی نداشته باشد.

سیم وسایل برقی مثل تلویزیون و تلفن را از زمین به دیوارها منتقل کنید.

استفاده از عصا و واکر به شما کمک می‌کند تا حین راه رفتن تعادل بهتری داشته باشید.

از کفش مناسب استفاده کنید، اندازه کفش باید مناسب بوده و کف آن لیز نباشد.

به جای کفش‌های بند‌دار، از کفش‌هایی استفاده کنید که بندهای چسبی دارند. کفش باید از نظر طول و عرض با اندازه مناسب انتخاب شود، اگر چه پوشیدن کفش‌های بزرگ‌تر راحت ر است‌، ولی خطر زمین خوردن را بالا می‌برد.

پاشنه کفش نباید بلند و باریک باشد. زیره کفش و به‌خصوص قسمت پاشنه باید خاصیت جذب ضربه را داشته باشد، اما زیره‌های بسیار نرم تعادل را مختل می‌کنند.

در صورتی که زمین خوردید و گمان می‌کنید که لگن‌، پا و یا ستون‌فقرات شما آسیب دیده‌، درد زیادی دارید‌، یا محل آسیب‌دیده متورم شده است، به هیچ عنوان حرکت نکنید، زیرا ممکن است باعث تشدید آسیب شوید.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × سه =