بررسی عملکرد فرهنگ‌سرای استاد همایی

استعداد ناب توجه می‌طلبد

فرهنگ‌سرای استاد همایی موفق به پرورش استعدادهای ورزشی برای کشور شده است و دغدغه فرهنگ‌سازی آن سبب شده تا به یک فرهنگ‌سرای خوب تبدیل شود.

تاریخ انتشار: 09:57 - پنجشنبه 1403/02/20
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
استعداد ناب توجه می‌طلبد

به گزارش اصفهان زیبا؛ فرهنگ‌سرای استاد همایی موفق به پرورش استعدادهای ورزشی برای کشور شده است و دغدغه فرهنگ‌سازی آن سبب شده تا به یک فرهنگ‌سرای خوب تبدیل شود.

در سال‌های قبل از انقلاب، سیاست دولت در زمینه سازمان‌های فرهنگی، ایجاد وسایل گذراندن اوقات فراغت با سرمایه‌گذاری دولت بود و تمام برنامه‌های این مراکز توسط وابستگان فرهنگی دولت نظارت و برنامه‌ریزی می‌شد. خط‌مشی دولت در این زمینه سوق‌دادن مردم به راه‌های تازه گذراندن اوقات فراغت در جهت سرگرم‌کردن آنان و بی‌توجه‌کردنشان به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور بود.

فرهنگ‌سراها بعد از انقلاب در قالب نظام مدیریت شهری تعریف شدند که متولی آن، سازمان فرهنگی هنری شهرداری کلان‌شهرهاست. اصفهان یکی از کلان‌شهرهای ایران است. سازمان‌های فرهنگی‌تفریحی یا فرهنگی‌اجتماعی شهرداری‌های ایران به‌عنوان ستون خدمات متنوع در کلان‌شهرها جایگاه ویژه‌ای دارند. توسعه همه‌جانبه و پایدار شهر زمانی عملی خواهد شد که شهروندان اولا از نوع خدمات اطلاع داشته باشند، ثانیا از عملکرد سازمان متولی خدمات رضایت داشته باشند.

وجود پیشینه تاریخی، مذهبی و هنری درخشان کلان‌شهر اصفهان از یک‌طرف و رشد جمعیت و مهاجرپذیربودن این شهر از طرف دیگر، ضرورت برنامه‌ریزی فرهنگی و تفریحی جهت شهروندان را دوچندان می‌نماید.

سازمان فرهنگی‌تفریحی؛ متولی افزایش کیفیت زندگی شهروندان

امروز کلان‌شهر اصفهان به‌عنوان یکی از شهرهای موفق در امور فرهنگی و تفریحی که به‌عنوان الگوی بسیاری از شهرهای ایران قلمداد می‌شود، به سمت افزایش کیفیت زندگی شهروندان حرکت می‌کند. سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری اصفهان به‌عنوان متولی این مهم گام‌های مؤثری را از بدو تأسیس تاکنون برداشته است. وجود تعداد زیادی مرکز فرهنگی، هنری، ورزشی و … (حدود 110 مرکز) دلالت بر این موضوع دارد. امروزه با عبور از خیابان‌های شهر اصفهان، شهروندان افزایش تعداد مراکز فوق را شاهد هستند. علاوه برافزایش این‌گونه مراکز، تنوع و نوع فعالیت مراکز نیز به سمت تخصصی‌شدن پیش می‌رود.

وجود مراکز فرهنگی، تفریحی، ورزشی و کتابخانه ویژه بانوان، کودکان، جوانان و نوجوانان و ارائه خدمات متنوع تخصصی، جشنواره‌ها و مسابقات متعدد حکایت از توسعه کمی و کیفی خدمات این سازمان دارد.

مروری بر اهداف این سازمان در سال‌های 1389 و 1390 بیانگــر گشوده‌شدن افق‌های تازه‌ای بر روی شهروندان اصفهانی است که در ادامه به این اهداف و راهبردها اشاره خواهد شد. در این سازمان برنامه‌ها در قالب کتابخانه‌ها، سالن‌های مطالعه، مراکز فرهنگی، فرهنگ‌سراها، خانه‌های فرهنگ و مراکز تفریحی باغ بانوان و جزیره بازی و همچنین مراکز ورزشی و ورزشگاه‌ها ارائه می‌شود.

سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری اصفهـان به‌عنــوان یکــی از سازمان‌های وابسته به شهرداری که در محدوده شهر اصفهان برای رفع نیازهای فرهنگی، تفریحی، ورزشی و… شهروندان انجام‌وظیفه می‌کند، می‌تواند با شناخت مناسب از نیازها و مشکلات واقعی مردم و اقدام در جهت حل آن‌ها نیز زمینه مساعدی را برای ارتباط منطقی و صحیح و برآورده‌ساختن انتظارات شهرداری و شهروندان از همدیگر فراهم سازد.

ما قصد داریم با شناخت عملکرد فرهنگ‌سراها، تأثیرگذاری آن‌ها بر روی فرهنگ جامعه را بررسی کرده و نیازهای آن‌ها برای عملکرد بهتر را بیان کنیم. فرهنگ‌سرای استاد همایی در منطقه 10 اصفهان از فرهنگ‌سراهایی است که این هفته به بررسی آن پرداختیم.

پربار در آموزش

درِ ورودی فرهنگ‌سرای استاد همایی دو بنر بزرگ که چهره، سوابق کاری و موضوعات مشاوره دو روان‌شناس بر روی آن نوشته شده بود، توجه مرا به خود جلب کرد؛ مشاورانی که با این سوابق کاری و تحصیلی در فرهنگ‌سرای شهرداری با این درآمد بخواهند کار کنند قطعا انسان‌های دغدغه‌مندی هستند.

کم‌کم نگاهم را از روی بنرها برداشتم و وارد حیاط فرهنگ‌سرای استادهمایی شدم. برخلاف سایر فرهنگ‌سراهایی که دیده بودم، اینجا نه‌تنها کوچک و کم‌وسعت نبود، بلکه مرا به یاد مدارس دولتی بزرگ می‌انداخت. ساختمانی بزرگ و سه‌طبقه که دارای نمازخانه، باشگاه، کلاس‌های خوش‌قد و بالا، سالن اجتماعات، دو دفتر و یک آبدارخانه بود.

فعالیت‌های فرهنگ‌سرای استاد همایی

در فرهنگ سرای استاد همایی کلاس‌های متفاوتی در حوزه هنری، ورزشی، معارف و علمی برگزار می‌شود. در حوزه ورزشی کلاس‌های ایروبیک، ژیمناستیک، تکواندو، کاراته، پیلاتس و کنگ‌فو برای بانوان و آقایان برگزار می‌شود.

در حوزه هنری کلاس‌های قلاب‌بافی، آراستگی چهره، بافت مو، میل‌بافی، میناکاری روی سرامیک، دکوراتیو مدرن، خوش‌نویسی مقدماتی و پیشرفته، آموزش بافت تابلوفرش، خیاطی مقدماتی و پیشرفته، جواهردوزی، نقاشی‌خط، طراحی و انواع دوره‌های صنایع غذایی برگزار می‌شود. در حوزه معارف کلاس‌های ادعیه‌خوانی، روخوانی قرآن و تفسیر قرآن برگزار می‌شود ودر حوزه علمی کلاس‌های آموزش زبان برگزاری می‌شود.

هدفی که راه را مشخص کرد

در برد کنار برنامه کلاس‌های فرهنگ‌سرای استاد همایی کاغذی بود که روی آن نوشته شده بود: «جهت هماهنگی بازارچه چهارشنبه‌ها باخانم بقولی‌زاده هماهنگ فرمایید» و زیر آن شماره خانم بقولی‌زاده نوشته شده بود. تصمیم گرفتم به دفتر مدیر فرهنگ‌سرای استاد همایی مراجعه کنم.

به گفت‌وگو با خانم وجدی، مدیر فرهنگ‌سرا نشستم. او پرداختن به مسئله فرهنگ و انجام کار فرهنگی را هدف اصلی انتخاب کار در فرهنگ‌سرا می‌داند و برای تحقق این هدف فعالیت‌هایی گسترده‌تر از برگزاری کلاس‌های متعدد در زمینه‌های مختلف در فرهنگ‌سرا انجام داده است؛ ازجمله نمایش فیلم‌های سینمایی به‌روز سینمای ایران در روزهای هفته برای رده‌های سنی مختلف، حضور کارشناس برای بررسی فیلم و تحلیل آن برای کودکان، نوجوانان و جوانان که ثمره آن کمک به فرزندان خانواده‌های نیازمند بوده و بـرگـزاری اردوهـای زیارتی و تفریحی بـرای مردم منطقه با قیمت مناسب.

اینجا بود که به یاد برگه‌ای افتادم که نام بازارچه روی آن نوشته شده بود. از مدیر فرهنگ‌سرای استاد همایی سؤال کردم جریان بازارچه چیست؟ او پاسخ داد: «این بازارچه با هدف کمک به زنان بی‌سرپرست، بدسرپرست و بانوانی که مخارج زندگی بر دوش آن‌هاست شکل گرفته. آن‌ها با فروش محصولات خود در یکی از روزهای هفته در فرهنگ‌سرا می‌توانند درآمد کسب کنند. استقبال از بازارچه خوب بوده است و حدود 30 نفر در آن شرکت کرده‌اند.»

باکیفیت‌بودن ،مخاطب را جذب می‌کند

در گفت‌وگو با مخاطبان مجموعه به پرسش از رضایت آن‌ها از کلاس‌ها مشغول شدم. خانم‌های میان‌سالی که در انتظار برگزاری کلاس قرآن کنار هم ایستاده بودند، از آموزش‌های مربی خود رضایت داشتند و بیان کردند: «چندین سال است که برای آموزش قرآن به فرهنگ‌سرای استاد همایی می‌آییم و حضور پررنگ ما سبب شد تا کلاس هیچ‌وقت تعطیل نشود.»

زمانی که از آن‌ها سؤال کردم آیا قیمت مناسب کلاس سبب شده است تا تمایل شما برای شرکت در کلاس زیاد باشد؟ پاسخ دادند: «خیر، امامزاده نزدیک فرهنگ‌سرا کلاس رایگان قرآن برگزار می‌کند؛ اما ما برای کلاس فرهنگ‌سرا باید هزینه پرداخت کنیم. بااین‌حال شرکت در کلاس قرآن فرهنگ‌سرا را انتخاب کردیم؛ چراکه به مربی خود علاقه داریم و از امکانات فرهنگ‌سرا و آموزش مربی رضایت داریم.»

مربی آموزش قرآن از استقبال کم قشر کودک، نوجوان و جوان از شرکت در کلاس‌های معارف صحبت کرد و گفت: «چند سالی است کلاس‌های آموزش قرآن در مباحث روان‌خوانی، تفسیر و تجوید از حضور کودکان، نوجوانان و جوانان کم‌بهره شده است. در بیشتر فرهنگ‌سراها شاهد این موضوع هستم که کلاس‌های علمی، ورزشی و هنری برای این قشر از جامعه دارای جذابیت بیشتری است و از این کلاس‌ها بیشتر استقبال می‌کنند.»

او با بیان اینکه برای آموزش در فرهنگ‌سراها نیاز به امکانات خاصی ندارم و مشکلی برای آموزش وجود ندارد، تصریح کرد: «دغدغه من رخ‌دادن اتفاقی است که سبب شود کودک، نوجوان و جوان ما جذب کلاس‌های قرآنی شود.»

توجه به نیاز جامعه

استقبال از مشاوره فردی و همان مشاورانی که بنر سوابق کاری و تحصیلاتشان روی در ورودی فرهنگ‌سرا قرار گرفته بود هم مانند کلاس‌های آموزشی، خوب است. فرهنگ‌سرای استاد همایی چهارمین فرهنگسرای برتر در میان فرهنگ‌سراهای پانزده‌گانه شهرداری است.

خانم وجدی انجام این کار را وابسته به نیاز منطقه دانست و گفت: «مردم همان‌گونه که برای درمان جسم خود به پزشک نیاز دارند، برای روح خود نیز به مشاور نیازمند هستند. در فرهنگ‌سرای استاد همایی برای همه رده‌های سنی، از کودک تا پیر این امکان را فراهم کردیم که وابسته به نیازهای خود از خدمات مشاوران با قیمتی مناسب بهره‌مند شوند.»

تلاش‌هایی که سبب ماندگاری مربی شد

با دیدن کمدی که در اتاق مدیر وجود داشت و در آن مدال‌ها و جام‌های قهرمانی قرار گرفته بود، از مدیر فرهنگ‌سرای استاد همایی درمورد مدال‌ها و جام‌ها پرسیدم. او پاسخ داد: «همه این جام‌ها و مدال‌ها متعلق به ورزشکارانی است که در فرهنگ‌سرا آموزش دیده‌اند.»

کمدی که در آن مدال‌ها و جام‌ها قرار گرفته بود بیشتر به یک باشگاه با امکانات و مربیان درجه‌یک می‌خورد. بدون درنگ از وجدی خواستم تا با مربیان صحبت کنم؛ اما مربیان در آن ساعت از روز در باشگاه حضور نداشتند. ماجرا به اندازه‌ای برای من بااهمیت شده بود و کنجکاو شده بودم که شماره تماس مربیان را گرفتم و با آن‌ها صحبت کردم.

با خانم غفوری، مربی ورزشکاران تماس گرفتم و او درباره نحوه فعالیتش در فرهنگ‌سرا گفت: «درست است که به مربی حقوق کمی تعلق می‌گیرد؛ اما بچه‌ها استعداد خوبی دارند و بسیار تلاش می‌کنند. تلاش آن‌ها سبب شد تا من با عشق و بدون تفکر به درآمد در این فرهنگ‌سرا مانند سایر باشگاه‌های خصوصی که حقوق خوبی دریافت می‌کنم فعالیت کنم.»
او ادامه داد: «با اینکه در منطقه‌ای کار می‌کنم که مردم وضعیت مالی خوبی ندارند؛ اما بچه‌ها به اندازه‌ای شوق دارند و تلاش می‌کنند که حتی در زمان کرونا از ورزش‌کردن دست نکشیدند و در مسابقات آنلاین که مسابقات سطح بالا و سختی بود شرکت و فیلم ارسال کردند و در مسابقات بین‌المللی آنلاین مقام اول را به دست آوردند. در مسابقات استانی، جام رمضان و… به اندازه‌ای مقام به دست آوردند که تعداد آن را درست در ذهن ندارم.»

این مربی بیان کرد: «در کلاس‌هایی که شهرداری برگزار می‌کند جمعیت زیاد است و اداره‌کردن کلاس بسیار سخت است؛ با این حال ورزشکارانی در این شرایط پرورش پیدا کردند که
40 حکم و مدال دارند.» او از زمانی سخن گفت که شهرداری از ورزشکاران موفق فرهنگ‌سرا که در مسابقات مدال آورده بودند، تقدیر کرده است.

غفوری گفت: «من به‌دلیل شرمندگی از بچه‌هایی که با آن‌ها کار کرده بودم در مراسم تقدیر حضور پیدا نکردم؛چراکه مدیر فرهنگ‌سرا برای اسم‌دادن به شهرداری محدودیت داشت و نمی‌توانست اسامی تمامی ورزشکارانی که موفق شده بودند را درج کند. با این اتفاق خیلی از بچه‌ها ناراحت شده بودند و تعدادی از ورزش‌کردن و تلاش‌کردن ناامید شدند. اگر قرار است از ورزشکارانی که تلاش کردند و موفقیتی را کسب کردند تقدیربه عمل آید، بهتر است از همگی تقدیر شود تا شاهد اتفاقات بد نباشیم. اگر انتخاب با من بود، اسم هیچ‌کدام از ورزشکاران را نمی‌دادم تا شاهد چنین حال و هوا و ناراحتی میان بچه‌ها نباشم. آن روز فقط اسم ورزشکارانی که بیشتر از دیگران مدال آورده بودند را دادیم و نتوانستیم لبخند را بر لب همه بچه‌هایمان بنشانیم.»

کسب مقام ورزشکاران فرهنگ‌سرای استاد همایی

ورزشکاران رده سنی کودکان و نونهالان فرهنگ‌سرای استاد همایی تاکنون دو مقام بین‌المللی، پنج مقام آسیایی و هشت مقام کشوری را کسب کرده‌اند و تنها درخواست مربی آن‌ها کمک به ورزشکاران نیازمند برای شرکت در مسابقات کشوری و آسیایی و تأمین هزینه‌های آن‌ها بود.

مدیر فرهنگ‌سرای استاد همایی در انتها با اشاره به بنای ساختمان بیان کرد: «فضای ساختمان فرهنگ‌سرا فرسوده است و نیاز به رنگ و نقاشی دارد. نرده‌های بیرون برخی شکسته شده و بعضی را دزدیده‌اند؛ همچنین سیستم گرمایش و سرمایش باید به‌روز شود؛ چراکه دیگر قدیمی و فرسوده شده است و درست کار نمی‌کند. درخواست دارم به این مشکلات توجه و رسیدگی شود.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × 5 =