حبیب فرزند مظاهر کندی فقعسی اسدی است. از تاریخ ولادت او اطلاعی در دست نیست؛ اما برخی از مورخان سن او را هنگام شهادت ۷۵ سال ثبت کردهاند. براین اساس، تاریخ ولادتش، یک سال قبل از بعثت پیامبر(ص) است
رجوع به خطابههای امام حسین(ع) در واقعه عاشورا از چندمنظر مهم است. در واکاوی خطبههای سیدالشهدا میتوان زوایای دقیق این واقعه عظیم تاریخی را بدون دخالت پیشفرضهای ذهنی مورخانی که با گرایشهای مختلف سیاسی و عقیدتی به نقل این حادثه پرداختهاند، بررسی کرده و اندیشههای ناب سیاسی امام حسین(ع) را بهدرستی شناسایی کرد
جناب دکتر رنانی! یادداشتی شگفتانگیز از شما دیدم که اصفهانیهای متمدن و پیشرفته را بهخاطر کثرت رأی آزادانه و دموکراتیکشان به دکتر جلیلی موردتوهین و تحقیر و مذمت قرار دادید و آن دیار را به این خاطر یک روستا نامیدید؛ به قول خودتان روستای نصفجهان!
در کانال تلگرامی آقای رنانی چرخ میخورم. تنوع موضوعها سرسامآور است. از هر دری سخن رفته است؛ اما یک وجوه اشتراکی هم به چشم میخورد.
یادداشت اخیر دکتر رنانی و نگاهی که او به انتخاب مردم داشته است، چیز جدیدی نیست. ما در روشنفکران غربزده، این نوع تحلیل و نگاه را که برخاسته از نوعی خودشیفتگی و خلسه نارسیستی است، دیده بودیم.
سالهاست «محسن رنانی» را از دور میشناسم و چند باری خواسته یا ناخواسته پای صحبتهای او نشستهام.
اصفهان، کلانشهری است در جغرافیای ایران که در طول تاریخ، همواره مدنیت خود را به رخ سایر مناطق این کشور و حوزه تمدنی جهان اسلام کشیده است و عناوین متعددی که این شهر در طول تاریخ داشته، چه در دوران پایتختی و چه در غیر آن، همیشه افتخارآفرین بوده است.
معمولا محققانی که در مکتب «والت وایتمن رستو» (محقق دانشگاه MIT و مشاور امنیت ملی در دوره ریاستجمهوری جان اف کندی) پرورش یافتهاند، معتقدند که رشدوبلوغ جوامع در شهر رخ میدهد و آخرین مرحله تکوین جوامع بشری وقتی اتفاق میافتد که به مصرف انبوه دست مییابند.
ما در تحولات سیاسی و اجتماعی جهان میبینیم که شهرها خیلی مهماند. خیلی از دانشها و ادبیات که در قرن 18 و 19 متولد میشوند، در نسبت با لندن و پاریس متولد میشوند.
در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز اول محرم به نام روز شعر و ادبیات آیینی و روز بزرگداشت محتشم کاشانی نامگذاری شده است.
حضور برخی از ایرانیان همچون سلمان فارسی در مدینه در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) زمینه را برای آشنایی بیشتر آنان با اسلام فراهم کرد.
پیامبر (رحمت للعالمین) همزمان با مکاتبه با سران حکومتهای جهان، با مسیحیان نجران نیز ارتباط برقرار کرد و طی نامهای از آنها خواست که اسلام را قبول کنند و خدای یکتا را بپرستند و رسالت حضرت محمد(ص) را پذیرا باشند.