پیگیری ردپای شهید چمران در لبنان:

حزب‌الله؛ یادگاری چمران

این روزها که نقل محافل، یاد و نامی از شهید چمران است، به دنبال دکتر مصطفی چمران، فارغ‌التحصیل از دانشگاه برکلی آمریکا و فعال نظامی در خطه مصر و لبنان بودیم؛ تا بلکه این درهم‌پیچیدگی مرزهای جغرافیایی توجیه شود و شهادت او را در کوه‌های دهلاویه معنا بخشد.

تاریخ انتشار: 19:39 - شنبه 1402/04/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
حزب‌الله؛ یادگاری چمران

به گزارش اصفهان زیبا؛ این روزها که نقل محافل، یاد و نامی از شهید چمران است، به دنبال دکتر مصطفی چمران، فارغ‌التحصیل از دانشگاه برکلی آمریکا و فعال نظامی در خطه مصر و لبنان بودیم؛ تا بلکه این درهم‌پیچیدگی مرزهای جغرافیایی توجیه شود و شهادت او را در کوه‌های دهلاویه معنا بخشد.

مرتضی صادق عمل‌نیک، یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیزلی در مقطع دکتراست.

او که روزگاری را با دکتر چمران در آمریکا گذرانده و سپس همانند او راهی لبنان شده است، در ارتباط با پیشینه فعالیت‌های فرهنگی و نظامی شهید چمران بیان کرد: حضور دکتر چمران در آمریکا، علاوه بر تحصیل و فعالیت‌های علمی‌اش، شرکت در مبارزه‌ها و انجمن‌هایی ازجمله انجمن اسلامی شهر برکلی را نیز شامل می‌شد؛ فعالیت‌های سیاسی‌فرهنگی که سپس به حضور دوساله او در مصر و یادگیری دوره‌های چریکی ختم شد.

پس از این دوران، زمانی که دکتر مجددابه آمریکا برگشته بود، در 1971 میلادی به دعوت شخص امام‌موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان، راهی لبنان شد.

شهید چمران؛ أب الفقرای لبنان

او در ادامه به تشریح فعالیت‌های شهید چمران در لبنان پرداخت و افزود: فعالیت شهید چمران در ابتدا معطوف به مؤسسه جبل‌العامل بود؛ مدرسه و مؤسسه‌ای فنی که توسط امام موسی‌صدر اداره می‌شد و چمران برای تربیت نیروهای مدرسه در آنجا مشغول به کار شده بود.

در این مدرسه که به‌طور خاص برای پرورش محرومان لبنان پایه‌گذاری شده بود، شهید چمران به‌همراه جمعی از متفکران آن زمان مثل شیخ فضل‌الله همدانی به تربیت علمی، دینی، نظامی و فنی جوانان لبنانی می‌پرداختند؛ جوانانی که معمولا به‌خاطر محرومیت‌های اقتصادی و خانوادگی، از عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی و نظامی کنار گذاشته شده بودند و اتفاقا شهید چمران شب و روزش را در مدرسه و با همین جوانان می‌گذراند؛ زیستنی که زندگی او را توأم با فقر و محرومیت کرده بود.

صادق عمل‌نیک با اشاره به شکل‌گیری جنبش امل نیز بیان کرد: زمانی که امام موسی‌صدر مؤسسه جبل‌العامل را بنیان گذاشت، نیاز به ایجاد یک گروه آموزش‌دیده نظامی هم احساس می‌شد؛ به همین خاطر جنبش امل در 1974 شکل گرفت و به آموزش‌های نظامی جوانان لبنانی پرداخت.

او در ادامه نقش شهید چمران را در شکل‌گیری حزب‌الله لبنان اساسی بر شمرد و بیان کرد: زمانی که انقلاب جمهوری اسلامی ایران در 1357 به ثمر رسید، معادله‌های جهانی به نفع شیعیان لبنان تغییر کرد.

آن زمان درگیری‌های زیادی میان جنبش امل و ارتش جنوب لبنان که حامی قاطع اسرائیل بود، وجود داشت؛ با این حال پس از پیروزی انقلاب نه تنها سرکردگان ارتش جنوب لبنان فراری و متواری شدند، بلکه گروه‌های حامی فلسطین همچون جنبش امل با یکدیگر متحد شدند و حزب‌الله لبنان شکل گرفت.

او افزود: حالا که چندین سال از فعالیت‌های حزب‌الله می‌گذرد و به‌عنوان پرچم‌دار شیعیان مبارز لبنان شناخته می‌شود، اگر آن را واشکافی کنیم تا به هسته مرکز آن دست پیدا کنیم، با همان جوانان مدرسه جبل‌العامل و گروه امل مواجه می‌شویم؛ همان جوانانی که شهید مصطفی چمران علاوه بر فنون نظامی، بر ایمان و اعتقاد و شجاعت آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده بود و ثمره آن، حالا نمایان شده است.

مرد میدان

صادق عمل‌نیک ضمن اشاره به فعالیت‌های شهید چمران در روزهای پس از انقلاب ایران تصریح کرد: زمانی که انقلاب به پیروزی رسید، شهید چمران همراه با 90 نفر از اعضای جنبش امل به ایران آمد.

قرار بود این بازگشت به وطن، سفر کوتاهی باشد و او دوباره به لبنان بازگردد؛ با این حال بنا به خواست امام خمینی در ایران ماندگار شد و مسئولیت‌هایی را در وزارت دفاع و ارتش جمهوری اسلامی عهده‌دار شد.

او ادامه داد: حدودا یک سال پس از پیروزی انقلاب در 1360، ما یک گروه 20 نفره از هم‌رزمان شهید چمران بودیم که قرار بود برای پیگیری برخی امور به لبنان بازگردیم؛ باوجوداین، در انتها شهید چمران به‌خاطر مسئولیت‌های خود در ایران ماندند و درعوض همسر ایشان با ما همراه شدند.

در این سفر یکی از مسئولیت‌های ما شناسایی رابطان گروهک‌های منافقین ایران در خاک لبنان بود؛ چراکه لبنان در آن زمان نمودی از جنگ‌های داخلی بود و بیش از 110 گروهک نظامی در آن مشغول فعالیت بودند؛ مسئله‌ای که دلیلی بر تمرکز ویژه شهید چمران بر پرورش گروه نظامی امل بود؛ چراکه آن زمان نا آرامی‌های لبنان به اندازه‌ای زیاد بود که برای رفتن از کوچه‌ای به کوچه دیگر به مجوز نیاز داشتیم و هر لحظه ممکن بود با تیربار گروه‌های مختلف مواجه شویم.

باوجوداین شجاعت ویژه شهید چمران زبانزد مردم لبنان بود؛ برای مثال، یک زمان شهید چمران در جنوب لبنان، در نزدیکی مرزهای رژیم اسرائیل می‌آید و اتفاقا با حمله آن‌ها مواجه می‌شود.

در آن شرایط همراهان او فرار می‌کنند؛ اما مقاومت و ایستادگی چمران است که باعث بازگشت آن‌ها و پیروزی حق علیه باطل می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شانزده + یک =