تا غذا هست؛ چرا مكمل آن؟

كم نيستند تبليغات گسترده‌ای كه به سلامت فرد نمي‌انديشند! از آن جمله‌اند: تبلیغ مكمل‌هاي غذايي كه اين روزها با انواع و اقسام مختلف و اغراق‌گويي‌هاي زیاد در دسترس افراد قرار گرفته است.

تاریخ انتشار: 12:26 - یکشنبه 1402/11/29
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
تا غذا هست؛ چرا مكمل آن؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ كم نيستند تبليغات گسترده‌ای كه به سلامت فرد نمي‌انديشند! از آن جمله‌اند: تبلیغ مكمل‌هاي غذايي كه اين روزها با انواع و اقسام مختلف و اغراق‌گويي‌هاي زیاد در دسترس افراد قرار گرفته است.

از سويي ديگر كمبود فرصت‌های برخي چنان شده است كه با مصرف خودسرانه، بسياري از مکمل‌های غذايي را به جاي غذاي سالم و مناسب در سبد غذايي خود قرار داده‌اند!

 اين در حالي است كه دكتر سيد ابوالفضل مصطفوي، رئیس دانشکده داروسازی و علوم دارویی اصفهان، ضمن هشدار نسبت به مصرف زياد اينگونه داروها و ايجاد عوارض حاصله چنین گفت:

تنها وقتي فردي نتواند از طريق غذا به مقدار كافي مواد مورد نياز جهت سوخت و ساز بدن را تأمین كند و وظايف خود را به خوبي انجام دهد. در اين صورت لازم است مکمل‌های غذايي به طور اضافي وارد بدن شود.

به طور مثال اگر فردي كلسيم مورد نياز خود را از طريق مواد خوراكي مورد مصرف دريافت نكند، به خاطر آن كه بدن از كلسيم موجود در استخوان‌ها كه منبع ذخيره كلسيم است؛ استفاده كرده و اين فرايند باعث كاهش استحكام استخوان‌ها می‌شود؛ در اين صورت فرد به مكمل كلسيم يا غذاهاي غني شده از كلسيم نياز دارد.

باید دانست مکمل‌های غذايي که شامل: ويتامين‌ها، مواد معدني، گياهان دارويي و داروهاي گياهي، اسيدهاي آمينه، عصاره يا جايگزيني براي مواد غذايي هستند، فرآورده‌هایی هستند كه به اشكال مختلف دارويي تهيه شده و در اختيار مصرف‌كنندگان قرار می‌گیرد، از این رو مشابه غذا بايد از طريق خوراكي مصرف شوند.

 به عبارت دیگر، مکمل‌های غذايي جزو غذا به حساب آمده و نبايد به عنوان دارو از آنها استفاده کرد.

در کل توصيه متخصصين تغذيه آن است كه غذاهاي حاوي مواد مقوي نظير سبزيجات، ميوه، نان و غلات سبوس‌دار، شير و لبنيات كم‌چرب می‌تواند بهتر از مصرف مکمل‌های غذايي براي بدن سودمند باشد.

با اين وجود به نظر می‌رسد سازندگان مكمل‌هاي غذايي گاهي اوقات در خصوص اثرات مثبت اين مکمل‌ها بزرگ نمايي كرده و سعي دارند تأثیر اين مواد را بر سلامتي افراد بزرگ جلوه دهند، اما همانطور که اشاره شد، به طور كلي نیاز به مكمل‌هاي غذايي هنگامي است كه مواد غذايي نتواند كامل كننده نيازهاي سلولي انسان به ویتامین‌ها يا املاح باشد.

افراد بالاي سنين 60 سال، خانم‌هاي باردار و شيرده و يا در برخي بیماری‌ها مانند: ديابت، پوكي استخوان، بيماري‌هاي دستگاه گوارش و سرطان همچنين در مناطق محروم كه سوء تغذيه رواج داشته و يا هنگام وقوع بحران‌های طبيعي كه مردم براي مدتي در معرض خطر كمبودهاي تغذيه‌اي قرار مي‌گيرند، اين مکمل‌ها می‌تواند بسيار حياتي بوده و نقش مهمي در سلامت ايجاد كند.

علاوه بر اين در كشورهايي كه به علت مسائل اقليمي و منطقه‌ای افراد دچار كمبود ويتامين D و يا كلسيم می‌شوند، مصرف اين مواد جايگزين موثري است.

افزايش قابليت يادگيري و كارايي افراد، رفع خستگي و سستي و محافظت از بدن در مقابل بیماری‌های مختلف از ديگر موارد مورد مصرف مکمل‌ها است.

به هر حال تاکید می‌کنم اين مواد بايد تنها در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گيرد و از مصرف بي‌‌رويه آن جلوگيري شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 − چهار =