شهر گریزی؛ راه‌حل قرن بیست‌ویکم

بیش از هفتادسال است که دولت‌های مختلف برنامه‌های متنوعی را برای تعادل جمعیت در مناطق شهری ژاپن ارائه کرده‌اند. اما اغلب این طرح‌ها با شکست مواجه شده است.

تاریخ انتشار: 01:54 - پنجشنبه 1401/11/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
شهر گریزی؛ راه‌حل قرن بیست‌ویکم

دولت ژاپن به‌تازگی طرح‌های جدیدی ارائه کرده است که ساکنان توکیو را به خروج از پایتخت و نقل‌مکان به نواحی حومه‌ای و روستایی ترغیب می‌کند. به‌موجب این طرح‌های تشویقی، خانواده‌هایی که مایل باشند در نواحی دور از پایتخت، زندگی جدیدی را بنیان کنند، می‌توانند از کمک دولتی به مبلغ حداکثر پنج میلیون ین بهره‌مند شوند. این طرح‌های تشویقی دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. / شهر

اولی تعدیل ازدحام جمعیت در توکیو و دومی اینکه بتوان با تزریق نیروی جوان و کارآفرین، جان تازه‌ای به مناطق روستایی و دوردست ژاپن داد. البته این اولین بار نیست که ژاپن چنین طرح‌هایی را اجرا می‌کند. بیش از هفتادسال است که دولت‌های مختلف برنامه‌های متنوعی را برای تعادل جمعیت در مناطق شهری ژاپن ارائه کرده‌اند. اما اغلب این طرح‌ها با شکست مواجه شده است.

تلاش برای تخلیه شهر ها

دولت ژاپن امیدوار است با این برنامه جدید بتواند سالانه حدود ده هزار نفر را از توکیو خارج کند. البته طرح پیشنهادشده شرط و شروطی هم دارد؛ مثلا اینکه از هر خانوار حداقل یک نفر باید پس از انتقال به مکان جدید، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند یا در یک بنگاه کوچک یا متوسط مشغول به کار شود. به‌علاوه، خانواده‌ای که از مزایای این طرح بهره‌مند شده است، باید حداقل پنج سال در مکان جدید بماند. در غیر این صورت ملزم است کل مبلغ کمکی پرداخت‌شده را بازگرداند.

ژاپن تنها کشوری نیست که می‌کوشد با پرداخت کمک‌های دولتی، مردمش را به نقل‌مکان به نواحی ییلاقی تشویق کند. دولت ایرلند نیز در سال 2021 طرح جدیدی به نام «آینده روستایی ما» ارائه کرد و می‌کوشد تا 68 هزار نفر از کارکنان دولت را از دوبلین، پایتخت این کشور، خارج کند. تجربه مثبت دورکاری در دوران همه‌گیری کرونا نیز باعث شد بسیاری از کشورها مثل ایالات‌متحده، سوئیس و اسپانیا فرصت پیش‌آمده را مغتنم بشمارند و مردمشان را به خروج از مراکز شهری شلوغ ترغیب کنند.

در همین راستا، مسئولان شهر پرزیچه ایتالیا هم به کسانی که حاضر شوند در این شهر کوچک خانه بخرند و ساکن شوند، مبلغی معادل سی هزار دلار کمک می‌کنند.

یک دغدغه جهانی

توسعه شهرها و تخلیه روستاها دو روی یک سکه قرن بیست و یکم هستند که تقریبا هیچ کشوری در جهان از عواقب آن‌ها مصون نبوده است. 13 میلیون نفر از جمعیت ژاپن ساکن توکیو هستند و منطقه کانتو که توکیو هسته آن را تشکیل می‌دهد، بیش از 37 میلیون نفر یعنی تقریبا سی درصد از کل جمعیت ژاپن را در خود جای داده است؛ درحالی‌که صدها روستا در جای‌جای ژاپن در خطر نابودی قریب‌الوقوع هستند.

اما ژاپن در این معضل تنها نیست. منطقه سئول هم حدود 25 میلیون جمعیت دارد؛ یعنی نزدیک به نیمی از کل جمعیت کره جنوبی در یک ناحیه شهری ساکن هستند. اوکلند نیز با 1.7 میلیون نفر، تقریبا یک‌سوم از کل جمعیت نیوزلند را در خود جای داده است. بااین‌حال می‌توان گفت که عواقب این عدم تعادل جمعیتی بیش از هر جای دیگر جهان در مناطق روستایی آسیا اقیانوسیه احساس شده است. این نواحی در قرن بیستم رشد سریعی را تجربه کردند.

اما حالا در قرن 21 با خطر تخلیه سریع جمعیت روبه‌رو شده‌اند. جوامع بسیاری کاملا ناپدید و بسیاری از زمین‌ها و خانه‌ها به حال خود رها شده‌اند. خیلی از زیرساخت‌های این نواحی نیز در حال نابودی است. با این اوصاف به نظر می‌رسد موفقیت طرح‌های ارائه‌شده برای کاهش جمعیت توکیو بتواند نه‌تنها ژاپن بلکه بسیاری دیگر از کشورهای جهان را نیز از یک معضل پیچیده جهانی رها کند.

منبع: theconversation.com

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 − چهار =