حجت‌الاسلام مهدی محمدی از برگزاری جشن عبادت سه‌هزار دختر اصفهانی می‌گوید

فرشته‌ها دست در دست خدا

گوش به گوش شنیده‌ام که در حیاط امام‌زاده شاه میرحمزه خبرهایی هست. هیاهوی دختران تازه به تکلیف رسیده‌ای که می‌خواهند در ایام پربرکت دهه کرامت یکی از متفاوت‌ترین جشن‌های تکلیف شهر را تجربه کنند.

تاریخ انتشار: 12:33 - دوشنبه 1403/02/31
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
فرشته‌ها  دست در دست خدا

به گزارش اصفهان زیبا؛ گوش به گوش شنیده‌ام که در حیاط امام‌زاده شاه میرحمزه خبرهایی هست. هیاهوی دختران تازه به تکلیف رسیده‌ای که می‌خواهند در ایام پربرکت دهه کرامت یکی از متفاوت‌ترین جشن‌های تکلیف شهر را تجربه کنند. جشنی به اسم «زنبورستان» که با مشارکت گروه مردمی «انجمن اسلامی رشد و توسعه فرهنگ دینی»، «آموزش‌وپرورش ناحیه 5» و «آستان مقدس امامزاده شاه میرحمزه» پذیرای سه‌هزار دانش‌آموز دختر از مدارس ناحیه5 شهر اصفهان شده است.

پا به حیات امام‌زاده می‌گذارم. از همان دور صدای شوروشوق بچه‌ها می‌آید. انگارنه‌انگار که از صبح تا حالا میان غرفه‌ها تاب‌خورده‌اند و باید انرژی‌شان تخلیه شده باشد. غرفه‌های رنگارنگ به چشم می‌خورد. درون هریک گروهی از بچه‌ها مشغول هستند.

یکی سفال دارد، یکی سروصورتش رنگی شده است. غرفه دیگر دختری با چادر سفید نشسته تا عکسش گرفته شود. غرفه بعدی مربی عروسک‌به‌دست قصه می‌گوید و از دیگری صدای پخش فیلمی می‌آید. در میان شلوغی‌ها با یکی از مربیان گروه مشغول به گفت‌وگو می‌شوم. زهرا‌سادات سجاد یکی از مبلغان طرح امین و مسئول غرفه آیینه‌خانه است.

او از اشتغال این روزهایش می‌گوید: «در ایام دهه کرامت جمعی از مبلغان طرح نفس و فعالان فرهنگی شهر در این مکان مقدس دور هم جمع شده‌ایم تا در حد توان و امکانات خودمان فعالیت مفیدی برای دختران تازه‌به‌تکلیف‌رسیده انجام دهیم. بانو سجاد در ارتباط با محتوای مراسم بیان می‌کند: «روزانه حدودا 300 دانش‌آموز می‌آیند و پس از بازدید غرفه‌ها، در جشن شرکت می‌کنند. اولین غرفه‌ای که در آن حاضر می‌شوند، آیینه‌خانه است. این غرفه با آینه به‌عنوان نماد خودشناسی تزیین شده و به همراه داستان‌گویی، به‌طور ضمنی به مسئله حجاب هم اشاره می‌شود. همین‌طور آموزش روسری سرکردن هم به بچه‌ها داده می‌شود و جالب این است که دختران از دیدن چهره باحجابشان در آینه بسیار ذوق‌زده می‌شوند.»

او ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از غرفه‌ها سفال‌خانه است که بچه‌ها با گل سفال مهر و تسبیح شخصی‌شان را درست می‌کنند.» بعدها که با مربی غرفه سفال‌خانه صحبت می‌کنم او از ذوق و علاقه دختران برای کار با سفال صحبت می‌کند. بانو سجاد با اشاره به سایر غرفه‌ها می‌گوید: «یکی دیگر از غرفه‌ها نگارخانه است که بچه‌ها پارچه‌های جانماز را با کتیبه‌های رنگی نقش می‌اندازند.»

بانو سمیه محمد زمانی، مربی این غرفه می‌گوید: «زمانی که بچه‌ها وارد چادر می‌شوند، در ابتدا متعجب هستند که برنامه چیست و قرار است چه‌کار انجام دهند. اما به‌محض دیدن قلم‌مو، کتیبه و رنگ‌ها چنان ذوقی می‌کنند که انرژی‌شان مربی‌ها را هم سرحال می‌آورد. با هیجان پارچه‌های جانمازشان را تحویل می‌گیرند و طرح‌های کتیبه را که متناسب با هنر اصیل اصفهانی است، چاپ می‌زنند.» بانو محمد زمانی که از مبلغان طرح امین است، معتقد است در حین کار از اشاره مستقیم به مسائل دینی پرهیز می‌کنیم و مهم این است که طراحی جانمازها در موقعیت شاد و مفرحی صورت بگیرد و در آینده که از آن استفاده می‌کنند یادآور لحظات شادی باشد. او می‌گوید: «به بچه‌ها یاد می‌دهیم که اگرچه وسایل و امکانات شما در این غرفه باهم برابر است، اما هرکس که برای اثر هنری‌اش بیشتر انرژی صرف کند، نتیجه بهتری می‌گیرد. گفت‌وگوهایی که یادآور عمل بچه‌ها در دنیا نسبت به آخرت است. ولی همان‌طور که گفتم اشاره مستقیم به این موارد نمی‌شود.»

بانو سجاد در ادامه معرفی غرفه‌ها به عکاس‌خانه اشاره می‌کند که مکانی است برای عکس‌های یادگاری با چادرهای سفید و غرفه نمایش‌خانه که با اجرای تئاتر و پخش فیلم، استکبارستیزی را به کودکان یاد می‌دهیم. او می‌گوید: «طراحی این غرفه شبیه به زمین چمن ورزشگاه است و نمادی است از ورزشگاه‌ ایران در زمان جنگ و ورزشگاه فلسطین که تخریب شده است. می‌خواهیم به دانش‌آموز بیاموزیم که تکلیف تنها محدود به نماز و روزه نمی‌شود و باید ازاین‌پس نسبت به تحولات جهان اسلام هم اشراف داشته باشند.»

او عسل خانه را به‌عنوان غرفه دیگر جشن معرفی می‌کند که ثمره کار در آن جمع شده و بچه‌ها به شنیدن قصه‌های کتاب «لینا و لولا» و «آبی سربلند» مشغول می‌شوند.در این حین صدای بچه‌ها هم به گوش می‌رسد. دخترانی که با هیجان میان غرفه‌های مختلف در رفت‌وآمد هستند و زمانی که با آن‌ها درباره جشن صحبت می‌کنم، می‌گویند: «بهترین اردو و بهترین جشنی بود که تا حالا داشتیم.» مربیان پرورشی مدارس که آن‌ها را همراهی کرده‌اند نیز می‌گویند: «چنین برنامه‌هایی در عین اینکه مباحث اعتقادی را به دختران آموزش می‌دهد، همراه با اصول هنری و زیباشناختی است. همین باعث جذابیت کار شده و هیچ‌کدام دلشان نمی‌خواهد مکان را ترک کنند. این نشان می‌دهد که تأثیر آموزش‌های عملی بسیار بیشتر از کارهای نظری در مدارس است.»

سال آینده 80 مرکز فرهنگی بر پا خواهیم کرد

مهدی محمدی مبلغ تخصصی کودک و نوجوان است که پس از 20 سال فعالیت فرهنگی و مدیریت «انجمن اسلامی رشد و توسعه فرهنگ دینی» در اصفهان، فلاورجان، گلپایگان و فریدن، برپا کننده این برنامه نیز شده است. حجت‌السلام محمدی با اشاره به رویکرد جهادی گروه می‌گوید: «با توجه به محدودیت‌های اقتصادی که برای اجرای طرح داشتیم، رویکرد جهاد اقتصادی در رأس امور قرار گرفت و وسایل ابتدایی کار با همت مربیان تهیه شد. این نگاه را به دانش آموزان نیز منتقل کردیم و در نتیجه تلاشی که آن‌ها برای تولید وسایل نمازشان می‌کنند، هدیه‌ای ماندگار و ارزشمند برایشان به یادگار می‌ماند.»

او که ایده پرداز و مجری طرح است، ادامه می‌دهد: «چنین برنامه‌هایی تلنگری است که به بچه‌ها می‌خورد و همین ایجاب می‌کند که تنها به یک بازدید چندساعته اکتفا نکنیم. به همین خاطر با گفت‌وگوهایی که با کانون پرورش فکری و امام جماعت‌های مراکز داشتیم، قصد داریم تا سال آینده کانون‌های فرهنگی مساجد و کانون‌های پرورش فکری را راه بیندازیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت − 1 =