مسابقه دانستنی‌های انتظامی

برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر هفته برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود.

تاریخ انتشار: 10:44 - پنجشنبه 1403/06/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مسابقه دانستنی‌های انتظامی

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر هفته برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود.

باورهای دينی و امنيت اجتماعی

يكي از مسائلی كه در ادوار مختلف و در تمام جوامع بشری وجود داشته است آسيب هاي اجتماعی است كه در هر جامعه‌ای متناسب با شرايط خاص فرهنگی  اجتماعی و اقتصادی بروز و شيوع يافته است.

در واقع مسأله اجتماعی، امروزه ويژه يك يا چند كشور خاص نيست‌، در حال حاضر غالب كشور‌های جهان با معضلات اجتماعی از قبيل سرقت، قتل، انحرافات اخلاقي، بزهكاری كودكان و نوجوانان، كلاهبرداری و غيره روبرو هستند.

كشورهای در حال توسعه نيز به دليل وضعيت خاصشان، در معرض مسائل اجتماعی متعددی قرار دارند كه شناخت اين عوامل‌، به‌خصوص عوامل زمينه‌ساز آن، می‌تواند در ارائه برنامه‌ها و راهكارهای پيشگيرانه نقش سازنده‌ای داشته باشد.

آسيب‌های اجتماعی به رفتار و منش افراد و گروه‌هايي از جامعه اطلاق می‌شود كه جامعه را از حركت طبيعی سالم و توأم با رضايتمندی آن خارج ساخته و رفتار جمعي را دچار اختلال مي كنند.

آنچه لزوم توجه به آسيب‌های اجتماعی را تعيين مي‌كندُ خصلت شيوع و فراگيري آنها در سطح جامعه است به گونه‌ای كه اگر  اين مشكلات در مراحل ابتدايی كنترل و حل نشوند هزينه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آنها بسيار گزاف خواهد بود.

از سوي ديگر بايد گفت،آثار و تبعات اينگونه آسيب‌ها و مشكلات اجتماعی مانع اساس در مسير توسعه خواهد بود و بسياری از بنيان‌های كاركردی و اساسی جامعه و در درجه اول بنيان خانواده به چالش كشيده می‌شود.

مشكلات و مسائل اجتماعی، به علت رابطه نزديك با مضامين قانونی، از ديگر مشكلات متمايزند.

آنها خصلت اجتماعي دارند و به علت اينكه به روابط انسانی مربوط هستند با زمينه‌های ارزشی و اعتقادی، پيوند دارند.

جوامع انسانی به منظور حفظ نظم و اجراء قوانين و مقررات خود و به منظور پيشگيری از ناهنجاری و انحراف، دو راه كلي و تثبيت شده را پيش رو دارند كه به آن مراقبت يا كنترل اجتماعی مي‌گويند:

الف-‌كنترل بيرونی:اين نوع كنترل از طريق  اعمال نظارت از بيرون  انجام مي‌گيرد و آنچه در قوانين و مقررات مصوب و يا حدود و محكمات دينی مطرح شده است، عمدتاً می‌تواند از اين نوع باشد.

 ب-‌كنترل درونی‌:اين نوع كنترل كه مهمترين نوع و موثرترين شيوه جلوگيری از آسيب‌هاست، به شكل  داوطلبانه است و مردم با ميل و رغبت و بر اساس اعتقادات شخصی كه در درون وجودشان نهادينه شده است، به آن عمل مي‌كنند.

اينجاست كه نقش باورهاي ديني و اعتقادات ارزشی خودنمايی مي‌كند زيرا  اوامر و منهيات دينی در طول آموزش‌های اوليه در خانواده و سپس توسط جامعه در شخصيت فرد آنچنان حك می‌شود كه فرد به يك  خود‌انضباطي و خود‌كنترلي دست می‌يابد و حتی در شرايطی كه امكانات و موقعيت تخلف و جرم برای فرد مهيا است، او خويشتن‌داری مي‌كند و بر اساس باورهای ديني خود، آن جرم يا تخلف را به ديده گناه و معصيت مي‌نگرد و از آن پرهيز مي‌كند.

اين فرايند توسط خود شخص و بدون دخالت و يا امر و نهی مستقيم ديگران صورت مي‌گيرد. به همين دليل بنای تربيت جوامع بشری هرچند كه علمي باشد، اگر متكی به ايمان الهی نباشد ، دشواری‌ها و مشكلاتی را پديد می‌آورد.

 انسان برای رسيدن به يك زندگی آرام نياز به مذهب دارد. دين در يكپارچه‌سازی انسانی و سالم‌سازی جوامع نقش بسزايی دارد، حتی عده‌ای از متخصصان روانشناسی شخصيت بر اين باورند كه دين و ارزش‌های ناشي از آن بيش از هر عامل ديگری در يكپارچگی شخصيت و معنی دادن به شخصيت فرد مؤثرند‌،

تمام مفاسد فردی و اجتماعی از بی‌دینی ناش می‌شود. اگر به زندان ها سر بزنيم، درخواهيم يافت كه درصد بالايی از بزهكاران و جنايتكاران‌، كسانی هستند كه اعتقادات مذهبی ضعيفی دارند. كسانی كه پايبند به دين هستند‌، كمتر پايشان به مراكز انتظامی ،دادگاه‌ها و زندان‌ها بازمی‌شود. پس دين در سالم‌سازی محيط اجتماعي نقش موثري دارد.

پرسش مسابقه

دو راه كلی كه در جوامع انسانی به منظور حفظ نظم و اجراء قوانين وپيشگيری از ناهنجاری و انحرافات اجتماعی وجود دارد، كدامند؟

1)‌گسترش قوانين بازدارنده

 2) تقويت كنترل درونی و بيرونی

 3) آموزش جوامع

۴)تمام موارد

نحوه شرکت در مسابقه

 برای شرکت در این مسابقه می‌‌توانید پاسخ خود را به شماره 09306032197 همراه با نام و نام‌ خانوادگی و ذکر «مسابقه دانستنی‌‌های انتظامی» پیامک کنید. ضمناً آخرین مهلت شرکت در مسابقه 10 روز پس از چاپ است.

نام برنده مسابقه پیش و نحوه دریافت جوایز

ارمیا رضازاده. برگزیده عزیز شما می‌توانید برای‌ دریافت جایزه خود ضمن تماس با شماره 21825602 و به همراه داشتن کارت شناسایی، به معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان واقع در میدان امام مراجعه کنید.‌(نهایت فرصت دریافت جایزه دو هفته پس از چاپ است و پاسخ هفته گذشته گزینه‌ 4 بود.)

معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

اداره آموزش‌همگاني

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × سه =