دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصفهان می‌گوید قاچاق کالاهای سلامت‌محور در استان تحت‌کنترل است

بازی ته‌لنجی‌ها با جان مردم!

واردات اقلام سلامت‌محور، یک موضوع تخصصی و حساس است که به‌دلیل رابطه تنگاتنگ آن با سلامت مردم باید در مسیر تعریف‌شده از سوی قانون انجام پذیرد.

تاریخ انتشار: 11:09 - شنبه 1403/06/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازی ته‌لنجی‌ها با جان مردم!

به گزارش اصفهان زیبا؛ واردات اقلام سلامت‌محور، یک موضوع تخصصی و حساس است که به‌دلیل رابطه تنگاتنگ آن با سلامت مردم باید در مسیر تعریف‌شده از سوی قانون انجام پذیرد.

به‌تازگی مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی نسبت به افزایش فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی غیرمجاز ته‌لنجی، کولبری و پیله‌وری در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هشدار داده است. واردات مواد غذایی به شیوه ته‌لنجی، علاوه بر آسیب‌رساندن به سلامت مردم، منجر به کاهش ظرفیت تولید داخلی نیز می‌شود. باتوجه به اهمیت سلامت مواد غذایی و آشامیدنی برای عموم مردم این موضوع را در استان اصفهان پیگیری کردیم.

به‌زعم دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصفهان، وضعیت قاچاق کالاهای سلامت‌محور در استان اصفهان تحت کنترل است و گزارش‌های رسیده از این استان نشان می‌دهد که فراوانی کالاهای قاچاق در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این استان دیده نمی‌شود. مجید قاسمی در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» بیان کرد: نظارت‌های مستمر بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان اصفهان، ازجمله در مرکز استان و شهرستان‌های مهمی مانند کاشان و نجف‌آباد، به‌صورت جدی انجام می‌شود؛ همچنین در حوزه دخانیات، نظارت‌ها به‌گونه‌ای است که عرضه این کالا به حداقل رسیده و در صورت وجود، به‌صورت محدود و تحت‌کنترل است.

مرتکبین تخلف مجازات سنگین دارند

قاسمی ادامه داد: قوانین و مقررات جاری درزمینه قاچاق کالا و ارز بسیار قوی و سخت‌گیرانه است. طبق ماده ۲۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمامی اقلام خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی که خارج از ضوابط وزارت بهداشت عرضه شوند، نه‌تنها ضبط می‌شوند؛ بلکه مرتکبین این تخلفات با مجازات‌های سنگین مواجه خواهند شد. این مجازات‌ها شامل جریمه نقدی معادل ارزش کالا و ضبط آن است.

او افزود: همچنین طبق تبصره ۴ ماده۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا، کالاهای ایرانی که بدون مجوز وزارت بهداشت عرضه شوند نیز تحت مجازات‌های شدید قرار می‌گیرند. این مجازات‌ها به‌ویژه برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی و ایجاد بازدارندگی مؤثر است.

قاچاق کالاهای سلامت‌محور تحت کنترل است

قاسمی خاطرنشان کرد: درعین‌حال قانون جدیدی که اخیرا در مجلس تصویب‌ شده، به‌منظور محدودیت واردات کالا و سامان‌دهی وضعیت مرزی به مرحله اجرا درآمده است. این قانون به‌ویژه بر کنترل انتقال کالا از استان‌های مرزی به استان‌های مرکزی تأکید دارد و به‌صورت‌جدی با تخلفات برخورد می‌کند. با توجه به قوانین سختگیرانه و نظارت‌های مستمر، وضعیت قاچاق کالا، به‌ویژه کالاهای سلامت‌محور، تحت کنترل بوده و تلاش‌ها برای کاهش این پدیده ادامه دارد.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصفهان خاطرنشان کرد: تا زمانی که تقاضا برای کالاهای سلامت‌محور وجود داشته باشد، احتمال بروز قاچاق نیز وجود دارد. برای مقابله با این پدیده، ضروری است که به دو نکته توجه شود: نخست اصلاح الگوی مصرف و دوم، افزایش تولید داخلی. درصورتی‌که تولید داخلی ممکن نباشد یا نیاز به واردات وجود داشته باشد، باید نظارت‌ها و اقدامات کنترلی به‌شدت افزایش یابد تا از بروز قاچاق جلوگیری شود.

نظارت‌ها مدام است

قاسمی افزود: در حال حاضر، نظارت‌ها و اقدامات مقابله‌ای به‌طورمستمر و مداوم در حال اجراست و به‌هیچ‌عنوان محدود به زمان‌های خاصی نیست. در این راستا، ماده ۳۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وظایف ۱۲ نهاد مختلف ازجمله وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و پلیس امنیت اقتصادی (فراجا) را در زمینه کشف و مقابله با تخلفات قاچاق کالا مشخص کرده است.

به پرونده‌های قاچاق سلامت‌محور رسیدگی می‌کنیم

به گفته دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصفهان، این نهادها با همکاری یکدیگر، بازرسی‌های مستمر از مراکز عرضه، واحدهای صنفی، انبارها و وسایل نقلیه حامل کالا انجام می‌دهند؛ همچنین گزارش‌های مردمی به‌دقت بررسی و پیگیری می‌شود. در حال حاضر پرونده‌های قاچاق کالا، به‌ویژه کالاهای سلامت‌محور، با جدیت و قاطعیت رسیدگی می‌شود.

او بیان کرد: وضعیت کلی قاچاق کالاهای سلامت‌محور نشان می‌دهد که ‌به‌رغم تلاش‌های مستمر، همچنان قاچاق وجود دارد. بااین‌حال، اقداماتی که برای کنترل و کاهش قاچاق صورت می‌گیرد، در حدی است که بتواند مانع از جولان گسترده قاچاق شود. به‌رغم وجود قاچاق، مسئولان تأکید دارند که به‌طور پیوسته در حال تلاش برای بهبود وضعیت و مقابله با تخلفات هستند.

امکان گزارش مردمی با سامانه‌ها

قاسمی اظهار کرد: مردم نیز می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات یا کالاهای قاچاق، گزارش‌های خود را از طریق سامانه‌های ۱۲۴ (وزارت صمت)، ۱۳۵ (سازمان تعزیرات حکومتی)، ۱۱۰(پلیس امنیت اقتصادی) و ۱۹۵ (وزارت بهداشت) به مراجع مربوط ارائه دهند؛ همچنین توصیه می‌شود که مردم در خرید کالاهای سلامت‌محور به مجوزها و استانداردهای مربوط توجه ویژه‌ای داشته باشند و از خرید کالاهای تقلبی و فاقد مجوز خودداری کنند. این اقدام کمک خواهد کرد تا سلامت عمومی جامعه حفظ شود و مشکلات ناشی از قاچاق کالا کاهش یابد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

15 − سیزده =