هیئت‌های مذهبی؛ کانون جهاد فرهنگی

مسجد امام‌حسن مجتبی(ع)، واقع در خیابان کاوه یکی از مساجد شهر اصفهان است که بیش از یک دهه فعالیت فرهنگی را در کارنامه خود ثبت کرده است،  مسجدی که در چند سال اخیر به عناوین ممتاز مختلفی در جشنواره مالک اشتر دست پیدا کرده است.

تاریخ انتشار: 12:07 - شنبه 1402/04/31
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
هیئت‌های مذهبی؛ کانون جهاد فرهنگی

به گزارش اصفهان زیبا؛ «هیئت جای چیست؟ جای جهاد. هیئت، کانون جهاد است؛ جهاد فی‌سبیل‌الله، جهاد در راه احیای مکتب اهل‌بیت، مکتب امام‌حسین (ع)، مکتب شهادت.» آیت‌الله خامنه‌ای

مسجد امام‌حسن مجتبی(ع)، واقع در خیابان کاوه یکی از مساجد شهر اصفهان است که بیش از یک دهه فعالیت فرهنگی را در کارنامه خود ثبت کرده است،  مسجدی که در چند سال اخیر، با مشارکت قرارگاه شهید صیاد شیرازی به کسب عناوین ممتاز مختلفی ازجمله «پایگاه بسیج موفق در سطح عرصه‌های فرهنگی» در جشنواره مالک اشتر دست پیدا کرده است.

سعیده سمرقندی، مسئول پایگاه امام‌حسن مجتبی(ع)، از بانوان فرهنگی شهر اصفهان است که در چند سال اخیر مسئولیت مدیریت پایگاه بانوان را برعهده‌گرفته است. او چند صباحی می‌شود که تمام دغدغه‌اش، گسترش جذب روزافزون شور و شوق جوانان و نوجوانان در قالب فعالیت‌های فرهنگی است.

این بانوی فرهنگی جلسه‌های جاری مسجد خصوصا در دهه اول محرم را همچون سایر هیئت‌های مذهبی متشکل از سخنرانی و مداحی می‌داند؛ اما جلسه‌هایی که قرار است بر اساس اصول معین برگزار شود.

«صرف دعوت از یک سخنران و برگزاری جلسه برای ما ملاک نبود. قرار شد خاطبانی که دعوت می‌شوند، مسلط به علم روز باشند و مطالبی که به گوش مردم می‌رسد، واجد ارزش باشد.» او با بیان این نکته، دشمن‌شناسی و اصول علم اخلاق را از محورهای اصلی جلسه‌های سخنرانی مسجد در دهه اول محرم برشمرد.

هیئت کودکان

سمرقندی با اشاره به تجربه برگزاری مهد تخصصی کودکان متناسب با ایام عزاداری اربعین حسینی در سال 1401 می‌گوید: «به لطف خدا تجربه سال گذشته مسجد در این زمینه بسیار موفق بود.

در جریان مهدکودکی که روز اربعین در مسیر گلستان‌شهدا برپا کردیم ، علاوه بر اینکه توانمندی نوجوانان مسجد به ما اثبات شد، شاهد استقبال فوق‌العاده مردم هم بودیم. به همین خاطر امسال نیز تصمیم گرفتیم چنین برنامه‌ای را مجدد در ایام عزاداری اباعبدالله داشته باشیم؛ مهدکودکی که در جوار مسجد و هیئت بزرگ‌سالان برگزار می‌شود و قرار است همچون هیئتی کودکانه باشد.

علاوه بر برنامه‌هایی همچون بازی، حضور سخنران کودکان و سینه‌زنی، فیلم و پویانمایی‌هایی هم تهیه‌شده است که هر شب به معرفی یکی از شخصیت‌های اثرگذار عاشورا می‌پردازد. فیلم، سرود و نمایش‌هایی که باعث آشنایی نسبی کودکان با واقعه کربلا و شخصیت هریک از یاران امام‌حسین(ع) خواهد شد.»

سمرقندی همچنین نقش نوجوانان پایگاهشان را بی‌بدیل می‌داند و می‌گوید: «درگذشته هم برنامه‌های مسجد با همراهی نوجوانان و جوانان فعال مسجد برگزار می‌شد؛ بااین‌حال از سال گذشته و پس از برپایی مهد تخصصی، نقش آن‌ها در فعالیت‌ها بیشتر شده است.

همان‌طور که امسال هم راه اندازی مهدکودک بر عهده نوجوانان است و علاوه بر آن کمک‌کننده در هیئت بزرگ‌سالان نیز هستند.»

نذر محرم؛ وقف کتاب

طبقه دوم مسجد، آنجایی که از پله‌ها بالا می‌رویم و به پیچ سالن می‌رسیم، یکی از راهروهای مسجد، مختص به کتابخانه پایگاه بسیج است؛ کتابخانه‌ای بالغ‌بر 700 نسخه کتاب که معمولا مدیریت آن برعهده‌ نوجوانان مسجد است و حساب‌وکتاب کار هارا خودشان انجام می‌دهند.

بانو سمرقندی نیز با اشاره به اهمیت فعالیت‌های کتاب‌خوانی مسجد می‌گوید: «کتابخانه مسجد محلی است که در طول این سال‌ها به‌طور آزاد در اختیار عموم مردم قرارگرفته است؛ ایام محرم نیز متقاضیان خاص خود را دارد که با توجه به زمانی که در مسجد هستند، از آن استفاده می‌کنند؛ اما امسال علاوه بر این تصمیم گرفتیم نذر کتاب هم داشته باشیم و بتوانیم کتاب‌هایی را در قالب وقت در گردش، در اختیار عزاداران حسینی قرار دهیم.»

نذر محرم؛ بسته ارزاق

این بانوی اصفهانی که علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی، در فعالیت‌های اقتصادی نیز مشغول به کار است، با بهره‌گیری از تجربه و شناختش در این مسیر، تهیه اقلام هیئت را نیز در مسجد امام حسن مجتبی (ع) محقق کرده است.

او می‌گوید: «فعالیت‌های مؤمنانه‌ای که مبتنی بر کمک خیران است، هیچ‌گاه محدود به ماه محرم و صفر نبوده و نیست؛ اما علاوه بر این در محرم سال گذشته توانستیم اقلامی همچون برنج و روغن را به‌صورت تنظیم بازار تهیه کنیم و به فروش برسانیم.

البته این اقلام صرفا برای مصرف هیئت‌های دیگر سطح شهر مورداستفاده قرار گرفت تا آن‌ها بتوانند چنین اقلامی را که از مواد اصلی تهیه نذر است، باقیمت مناسب تهیه و استفاده کنند.»

هیئت پویا؛ جامعه پویا

«یک پویایی دیگر هیئت حرکت کردن در خیابان و کوچه و بازار است؛ با این دسته‌هایی که راه می‌افتد. به قول یکی از برادران اهل ذوق، این حرکت دسته‌های حسینی، درواقع نماد حرکت امام حسین(ع) است از مکه به کربلا؛ حرکت برای جهاد، حرکت درراه خدا.» آیت‌الله خامنه‌ای

او همچنین با اشاره به همه‌گیری کرونا در سال‌های پیش و محدودیت‌هایی که ازاین‌جهت ایجادشده بود، می‌گوید: «یکی از فعالیت‌های مسجد در آن زمان، تبدیل محدودیت کرونا به فرصتی بود تا دسته‌های عزاداری را راهی کوچه و خیابان کنیم و از آنجایی که اطراف مسجد، مجتمع‌های مسکونی بسیاری وجود دارد، باعث ایجاد شور و حال حسینی در بین شهروندان منطقه شد.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × 4 =