الگوی ایرانی‌اسلامی تعلیم و تربیت

مدارس مسجدمحور آموزشی پرمحتوا را با نگاه ایرانی‌اسلامی دنبال می‌کنند. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: نظام آموزشی ما نظام وارداتی است و بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی و استوار نیست.

تاریخ انتشار: 12:11 - دوشنبه 1403/02/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
الگوی ایرانی‌اسلامی تعلیم و تربیت

به گزارش اصفهان زیبا؛ مدارس مسجدمحور آموزشی پرمحتوا را با نگاه ایرانی‌اسلامی دنبال می‌کنند. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: نظام آموزشی ما نظام وارداتی است و بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی و استوار نیست.

با توجه به این سخن چه راه‌هایی برای رسیدن به روش صحیح تعلیم و تربیت در یک جامعه اسلامی وجود دارد؟ یکی از نکته‌های مهم بازگشت به میراث عظیم تعلیم و تربیت در سیره و سنت دینی و بومی ماست؛ یعنی ما می‌توانیم یک الگوی ایرانی‌اسلامی تعلیم و تربیت با استفاده از این میراث برای فردای خود و جهانیان تشنه معارف ناب داشته باشیم؛ به‌طورمثال، بامطالعه نظام تعلیم و تربیت ایرانی‌اسلامی این نکته بسیار قابل‌تأمل است که تا چند قرن پیش با رشد فزاینده علم بعد از ورود اسلام در ایران دانشمندان و علمای بسیار بزرگی پرورش یافتند که هرکدام ستاره‌ای در آسمان علوم و فنون و صنایع مختلف شدند و امروز اسامی و دستاوردهای ایشان قابل‌انکار نیست؛ بزرگانی چون ابن‌سینا، ابوریحان بیرونی، علامه حلی، خواجه‌نصیرالدین طوسی، خواجه عبدالله انصاری، جابر ‌بن حیان، خوارزمی، ناصرخسرو، شیخ بهایی، فیض کاشانی، ملاصدرا و… همه و همه تنها برخی از خیل دانش‌آموختگان مکتب تعلیم و تربیت مبتنی بر الگوی بومی ایرانی‌اسلامی عصر خود هستند.

آن‌ها در نظامی به نام مکتب‌خانه تربیت‌ شدند و مورد تعلیم قرار ‌گرفتند؛ یعنی نظام تعلیم و تربیت ما در مدل و الگویی به نام مکتب‌خانه تجلی و تبلور داشته است. مکتب‌خانه‌ها که معمولا در محیطی پاک و به‌دوراز آلودگی به نام مسجد مستقر بوده است.

این مقدمه شاید کافی باشد برای اینکه ما بدانیم الگوی ایرانی‌اسلامی تعلیم و تربیت قدیم ما نظام مکتب‌خانه‌ای بوده است؛ اما این نظام وارداتی غیربومی و ناهماهنگ بافرهنگ، تاریخ، اقلیم و … امروز که از غرب مهاجمانه آمده است، در عین محسناتی که دارد، ضربه‌های بسیار جدی به تعلیم و تربیت اصیل ما وارد کرده است.

مدارس مسجدمحور چندسالی است با هدف الگوی ایرانی‌اسلامی تعلیم و تربیت به میدان آمده‌اند و سازوکار آن‌ها این‌گونه است. در این مدارس دروس مهم و لازم آموزش‌وپرورش رسمی برگزار می‌شود. برخی دروس به‌صورت خودخوان و مطالعاتی و رفع اشکال ارائه می‌شود و در زمان امتحانات به‌صورت هماهنگ همه دروس امتحان‌داده می‌شود. افرادی که در این مدرسه مشغول به تحصیل می‌شوند علاوه بر تحصیل دروس آموزش‌وپرورش و دریافت مدرک آن برنامه‌های تربیتی ویژه‌ای دارند.

در این مدرسه تربیت اولویت اول را دارد و شاخصه‌های تربیتی مربیان و استادان و کادر طراز بالاست. تربیت اسلامی و انقلابی رویکرد اصلی و محوری این مدرسه است و تعلیمات مفصل‌تر و عمیق‌تر ازآنچه در مدارس متداول است، برقرار خواهد بود. مکان مدرسه مسجد است و مجموعه‌های ورزشی و تفریحی و اردویی به اقتضاهای بومی و امکاناتی در نظر گرفته‌شده است. علاوه بر دروس رسمی آموزش‌وپرورش علوم و مهارت‌های فوق‌برنامه جزو الزام‌های مدرسه مسجدمحور است.

ساختار مالی مدرسه مسجدمحور مانند مدارس غیرانتفاعی با شهریه محدود که در شأن مساجد باشد، طراحی شده است. البته بنا به شرایط و اقتضاهای مالی متفاوت بوده و در حد کفاف و خودگردان‌شدن مدرسه قیمت‌گذاری می‌شود؛ به‌ این صورت که حساب واحدی برای هر مدرسه جهت اخذ شهریه دانش آموزان و ورودی‌های مالی افتتاح شده و گزارش مالی به‌صورت سالیانه یا ماهیانه اخذ و بر آن نظارت می‌شود.

در این مدارس دروس کلاسی، دروس مهارتی و فوق‌برنامه‌ای و فعالیت‌های اجتماعی به این شرح انجام می‌شود:

دروس کلاسی: دروس کلاسی شامل برخی کتاب‌های اصلی پایه است که الزاما به خاطر محتوای خاص فقط با آموزش کلاسی امکان آموزش آنان است. این دروس به دو نوع آموزش متداول یا آموزش طولی تعلیم داده می‌شوند.

دروس فوق‌برنامه بسته جامع آموزشی و تربیتی: انس با قرآن و حدیث، تعلیم مسائل تربیتی و اخلاقی، آشنایی آسان با ادبیات عرب، حفظ قرآن، آموزش احکام و عقاید.

آشنایی با طب اسلامی‌ایرانی: آموزش اسباب حفظ‌الصحه شامل مباحث آداب خوردن و آشامیدن، آداب خواب‌وبیداری، آداب ورزش و سکون، اعراض نفسانی و… است.

آشنایی با نجوم اسلامی و ایرانی: آشنایی با اجرام آسمانی ، ستارگان و سیارات، صورت‌ها و برج‌های فلکی و نحوه حرکت آن‌ها، آشنایی اجمالی با احکام نجوم، آموزش جهت‌یابی، تعیین قبله و ساعت و … است.

دروس مهارتی: آموزش مهارت‌های ناظر به تولید و کارآفرینی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی همچون کشاورزی، پرورش طیور و دام، منسوجات قالی‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، خیاطی و… است.

فعالیت‌های ورزشی: شامل شنا، تیراندازی، اسب‌سواری، کوه‌نوردی و … است.

فعالیت‌های اجتماعی: برگزاری اردوهای جهادی، فرهنگی و خدمات اجتماعی؛ همچنین برای استعدادیابی مربیان دوره‌های آشنایی با برخی مشاغل، حرفه‌ها و مهارت‌ها در این قالب طراحی و برنامه‌ریزی‌شده است.

مجموعه آموزش‌های فوق‌برنامه اعم از آموزش‌های مهارتی مثل خیاطی، نمدبافی، گلدوزی، مرواریدبافی و … ویژه دختران و کار با سفال و معرق‌کاری و آشنایی با کشاورزی و دامداری و باغبانی ویژه پسران برگزار می‌شود.

برگزاری اردوهای علمی، طبیعت، زیارت، تفریح و… برای دانش‌آموزان تدارک دیده شده است.

رده‌های هنری متنوع مانند خوش‌نویسی که همراه با دریافت مدرک‌های معتبر انجمن خوش‌نویسان ایران است به‌صورت هدفمند و تخصصی در این طرح برنامه‌ریزی‌شده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × یک =