هر رنگ در ماده غذایی خواص خاصی دارد

چیدن بشقاب رنگی برای ارتقای سلامتی

آیا می‌دانستید افزودن رنگ به وعده‌های غذایی به شما کمک می‌کند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشید؟ این موضوع، مطرح‌شده توسط مهسا رضازادگان، کاندیدای دکترای تخصصی تغذیه و رژیم‌درمانی علوم‌پزشکی اصفهان است که درباره آن شرح می‌دهد …

تاریخ انتشار: 09:52 - پنجشنبه 1403/04/7
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
چیدن بشقاب رنگی برای ارتقای سلامتی

به گزارش اصفهان زیبا؛ آیا می‌دانستید افزودن رنگ به وعده‌های غذایی به شما کمک می‌کند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشید؟ این موضوع، مطرح‌شده توسط مهسا رضازادگان، کاندیدای دکترای تخصصی تغذیه و رژیم‌درمانی علوم‌پزشکی اصفهان است که درباره آن شرح می‌دهد:

به دنبال پیروی از اصل تعادل و تنوع لازم است به رنگ مواد غذایی مصرفی توجه ویژه‌ای نشان داد.
به رنگ‌های خسته کننده گوشــت، چـیپس سیب‌زمینی و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان، برنج و شکر سفید بسنده نکنید. بشقاب خود را با میوه‌ها و سبزی‌های رنگی، رنگ‌آمیزی کنید.
رنگ اغلب نشان‌دهنده مواد مغذی ارزشمندی است که می‌تواند به مبارزه با سرطان کمک کند.
برای شروع، سعی کنید تا حد امکان از انواع رنگ‌ها در وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های خود استفاده کنید. هر رنگ فواید سلامتی مختلفی را ارائه می‌کند؛ به همین دلیل است که تعادل بین همه رنگ‌ها بسیار مهم است. پیروی از یک رژیم غذایی کامل با ترکیب انواع میوه‌ها، سبزی‌ها و حبوبات رنگارنگ، یک اثر هم‌افزایی ایجاد می‌کند که به ارتقای سلامتی و کاهش خطر بیماری‌ها کمک می‌کند.

مواد غذایی رنگارنگ و میکروبیوتای روده

قراردادن میوه‌ها و سبزی‌ها در رژیم غذایی به دلیل محتوای بالای فیبر نقش پره بیوتیکی برای میکروبیوتای روده دارند و به رشد میکروب‌های مفید دستگاه گوارش کمک می‌کنند.
مطالعات اخیر به نقش و تأثیر میکروبیوتای روده بر سیستم ایمنی، سلامت شناختی، تنظیم قندخون و متابولیسم پرداخته‌اند؛ همچنین فیتوکمیکال‌های موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها بر تعدیل میکروبیوتای روده اثرگذارند.

فیتوکمیکال‌ها دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هستند که به محافظت از بدن و همچنین تقویت میکروبیوتای روده ما کمک می‌کنند.در زیر به طیف رنگی موادغذایی و خواص آن‌ها پرداخته‌ایم:

رنگ قرمز: (گوجه‌فرنگی، هندوانه، گریپ‌فروت، فلفل قرمز) لیکوپن، آنتی‌اکسیدانی که به محافظت در برابر سرطان‌های پروستات، معده و ریه کمک می‌کند، به برخی از میوه‌ها و سبزی‌ها، رنگ قرمز می‌دهد.غذاهایی که لیکوپن بالایی دارند، ازجمله گوجه‌فرنگی، با کاهش خطر سرطان و حمله‌های قلبی مرتبط هستند.

رنگ نارنجی: (هویج، انبه، طالبی، کدوحلوایی، کدوتنبل، زردآلو) غذاهای نارنجی‌رنگ حاوی بتاکریپتوگزانتین، بتا و آلفاکاروتن هستند؛ مواد مغذی که می‌توانند به ویتامین A تبدیل شوند.
بتاکاروتن موجود در برخی میوه‌ها و سبزی‌های نارنجی نیز ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های معده، ریه و مری نقش داشته باشند.

رنگ قهوه‌ای: (لوبیا، نخود، عدس) عدس، لوبیا و نخود می‌توانند نقش زیادی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی داشته باشند. همه آن‌ها سرشار از فولات (ویتامین ب 9) هستند، ویتامینی که با هموسیستئین مقابله و به کاهش ریسک بیماری‌های قلبی‌عروقی کمک می‌کند. این حبوبات منبع بسیار خوبی از فیبر هستند.

رنگ سبز: (کلم بروکلی، کلم، کلم بروکسل)سبزی‌های چلیپایی، مانند کلم بروکلی و کلم، سرشار از ایزوتیوسیانات و ایندول هستند؛ دو ماده شیمیایی گیاهی که ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشند؛ سبزی‌های برگ سبز نیز با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط هستند. سبزی‌های برگ سبز مملو از اسیدفولیک، ویتامین K، کاروتنوئیدها و اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

رنگ بنفش: (زغال‌اخته، شاه‌توت، آلو، چغندر، کلم بنفش) میوه‌ها و سبزی‌های بنفش و آبی‌،رنگ خود را از آنتی‌اکسیدان آنتوسیانین می‌گیرند. خواص ضدالتهابی آنتوسیانین ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی مفید باشد؛ درحالی‌که درد آرتریت را نیز کاهش می‌دهد.

رنگ سفید: (پیاز، گل‌کلم، سیر، تره‌فرنگی) این‌ها حاوی فلاونوئیدها و آلیسین هستند که خاصیت ضد توموری دارند؛ همچنین می‌توانند کلسترول و فشارخون و خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهند.
راهکارهایی برای دستیابی به رژیم غذایی رنگی از مقادیر کم شروع کنید و کم‌کم آن را افزایش دهید.

میوه‌ها، سبزی‌ها و حبوبات را در وعده‌های غذایی روزانه پخش کنید.

به جای تنقلات مضر، از میوه و سبزی استفاده کنید.

هنگام خرید، به سبد خرید خود نگاه کنید. اگر متوجه شدید که بیشتر انتخاب‌های شما یک یا دورنگ است، چندرنگ را جایگزین کنید.

بهتر است میوه‌ها و سبزی‌ها تا حد ممکن تازه مصرف شوند؛ اما از آنجایی که محصولات فصلی ممکن است محدود باشند، میوه‌ها و سبزی‌های منجمد نیز قابل‌مصرف و کمک‌کننده هستند.

خوردن غذاهای گیاهی، به‌ویژه میوه‌ها و سبزی‌ها، فواید زیادی دارد. مرتبط‌کردن هر یک از رنگ‌ها با فواید سلامتی برای سهولت به‌خاطرسپردن مصرف انواع غذاهای رنگارنگ ممکن است به افراد کمک کند تا با خواص سلامتی میوه‌ها و سبزی‌ها ارتباط برقرار کنند. در پایان می‌توان گفت که قراردادن طیف رنگی متنوعی از مواد غذایی در برنامه روزانه، علاوه بر تأمین مواد مغذی موردنیاز و کاهش خطر بیماری‌ها می‌تواند وعده غذایی مصرفی را لذت‌بخش کند؛ علاوه بر آن، به تنوع جمعیت میکروبی روده کمک می‌کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × 4 =