مدارس اصفهان چه نسبتی با تحولات اخیر منطقه برقرار کرده‌اند؟

مدارس در میدان مقاومت

این روزها سرعت تحولات سیاسی و اجتماعی بیش از گذشته شده است. هر بار که نگاهی به اخبار می‌اندازیم، خبری جدید در راه است و در رأس همه تحولات امروز، مسئله مقاومت فلسطینیان قرار دارد، تحولاتی که از مهر سال گذشته آغاز شد و حالا باگذشت یک سال، بیش از قبل موردتوجه افکار عمومی قرار گرفته است.

تاریخ انتشار: 13:23 - دوشنبه 1403/08/7
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
مدارس در میدان مقاومت

به گزارش اصفهان زیبا؛ این روزها سرعت تحولات سیاسی و اجتماعی بیش از گذشته شده است. هر بار که نگاهی به اخبار می‌اندازیم، خبری جدید در راه است و در رأس همه تحولات امروز، مسئله مقاومت فلسطینیان قرار دارد، تحولاتی که از مهر سال گذشته آغاز شد و حالا باگذشت یک سال، بیش از قبل موردتوجه افکار عمومی قرار گرفته است.

در این میان اگرچه کانون تحولات ازنظر جغرافیایی در سرزمین دیگری است، قطعا ایران و شهروندان ایرانی رکن مهمی از مناسبات اخیر هستند. کمتر ایرانی را می‌توان یافت که در خصوص مسائل فلسطین و لبنان و به‌طورکلی حوزه مقاومت واکنشی نشان ندهد و پیگیر آن نباشد. با این حساب، ارکان آموزشی و تربیتی جامعه همچون مدارس نیز بخشی از فعالیت آموزشی و تربیتی خود را به این حوزه اختصاص دادند؛ به‌طورمثال، برخی از مدارس تصمیم گرفتند با برگزاری برنامه‌های متنوع و خلاقانه، دانش‌آموزان را به کنشگری اجتماعی ترغیب کنند؛ ازجمله جمع‌آوری کمک‌های مالی و غیرنقدی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و رسانه‌ای، تبیین‌گری در خصوص تاریخ و فرهنگ فلسطین، برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار هنری دانش‌آموزان با موضوع فلسطین و برگزاری سرودها و مسابقات فرهنگی با محوریت حمایت از مردم فلسطین.

چنین برنامه‌هایی نه‌تنها به افزایش آگاهی دانش‌آموزان درباره تاریخ فلسطین کمک می‌کند، بلکه آن‌ها را با مفاهیم انسانی مانند همبستگی، عدالت و حقوق بشر آشنا می‌سازد. دانش‌آموزانی که در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند، یاد می‌گیرند که چگونه می‌توانند به‌اندازه وسع خودشان تأثیرگذار باشند و روحیه مقاومت را صرفا در مبارزه تن‌به‌تن خلاصه نکنند. آن‌ها روح آزادگی را در وجودشان تقویت می‌کنند.

با چنین نگاهی به سراغ برخی از مدارس شهر اصفهان رفتیم تا ببینیم فعالیت و کنشگری آن‌ها در خصوص تحولات حوزه مقاومت چگونه بوده است؛ البته در این گزارش صرفا نگاهی توصیفی داریم و هیچ‌گونه ارزش‌گذاری مبنی بر کارآمدی فعالیت‌های مدارس مذکور نداریم یا به چرایی انفعال برخی از مدارس در خصوص این مسئله، نپرداخته‌ایم.

موشک مقاومت را پسران هدهد شلیک کرده‌اند

یکی از مدارس غیردولتی که در این زمینه پیش‌گام بوده، مدرسه هدهد است. آمنه محمدی، عضو کادر آموزشی این مدرسه به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «هیئت دانش‌آموزی میثاق، هیئت مدرسه است و با توجه ‌به مناسبت‌های متفاوت، برنامه‌های مختلفی را به کمک دانش‌آموزان اجرایی می‌کنم. در ماه گذشته با توجه به تشدید تحولات لبنان و فلسطین برنامه محوری هیئت دانش‌آموزی پسران پایه دوم دبستان را به این مسئله اختصاص دادیم و به‌دنبال این بودیم که برنامه خلاقانه‌ای داشته باشیم. در این برنامه به کمک دانش‌آموزان موشکی ساخته شد که در اصل قلکی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی دانش‌آموزان بود؛ علاوه بر این، باز با همراهی دانش‌آموزان پازلی تهیه شد که تصویر آن حضور رهبران مقاومت در کنار فتح قدس به دست کودکان با پرچم فلسطین بود. در کنار این فعالیت‌های مشارکتی با دانش‌آموزان، سخنران هیئت هم در خصوص تحولات اخیر گفت‌وگویی با دانش آموزان داشت و مسئله بیش از قبل برایشان روشن شد.»

دختران شاهد بحرینیان دوستانشان را همدل کرده‌اند

ریحانه نیکخواه، معاون آموزشی مدرسه دولتی متوسطه اول شاهد بحرینیان است و راجع به حرکت خودجوش دانش‌آموزان مدرسه به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «در چند روز گذشته گروهی از دانش‌آموزان به‌طور خودجوش با کادر آموزشی مدرسه صحبت کردند تا بتوانند حرکتی همدلانه را به‌همراه دیگر دانش‌آموزان مدرسه شروع کنند. برنامه‌ آنان این بود که با حضور در کلاس‌های درس و پذیرایی از دوستانشان درباره اهمیت مسئله همدلی با فلسطینیان صحبت کنند. بعد از اینکه چنین گفت‌وگویی صورت گرفت، بخشی از حیاط مدرسه را در اختیارشان قرار دادیم و با تزیینات خودشان محلی آماده شد که کمک‌های نقدی و غیرنقدی دانش‌آموزان و خانواده‌هـایـشان جمع‌آوری شود؛ در انتها هم به همت و لطف دانش آموزان حدودا مبلغ سه‌ونیم میلیون جمع‌آوری و به درگاه ایران همدل ارسال شد.»

دختران ولایت بازارچه مقاومت برپا کرده‌اند

مدرسه دخترانه غیردولتی متوسطه اول ولایت نیز از دیگر مدارس اصفهان است که تلاش کرده در حد بضاعت خود در این دریای بیکران ایثار و همدلی همراه باشد.

زهرا قاسمی، معاون پرورشی مدرسه، به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «با توجه به صحبت‌های آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر اینکه هر شخص و گروهی باید به‌ نوبه خودش در خصوص مسئله فلسطین و مقاومت فعال باشد، مدرسه ما هم تصمیم گرفت تا حد امکان نقش خودش را ایفا کند.هدف ما این بود که چراغ دغدغه دانش‌آموزان درباره مسئله مقاومت و فلسطین را روشن کنیم؛ اینکه چرا این مسئله مهم است و ما در خصوص آن مسئولیت داریم. در همین راستا و از آنجا که دانش‌آموزان مدرسه در گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند، برخی از گروه‌ها، پای کار آمدند؛ به‌طورمثال، رویکرد گروه سلامت مدرسه، تولید و مصرف غذای سالم است. با درنظر گرفتن این خط فکری و در نسبت با مسئله فلسطین بچه‌ها بازارچه‌ای از خوراکی‌های سالم مثل دم‌نوش، کیک و کاچی و… درست کردند. با همراهی حدود 10 نفر از دانش‌آموزان به‌عنوان مسئول تهیه مواد خوراکی بازارچه برپا و با سود حاصل از خرید سایر دانش‌آموزان، کادر مدرسه و معلمان، مجموعا سه‌ونیم‌میلیون تومان جمع‌آوری شد. یکی دیگر از برنامه‌های رایج، صرف غذای جمعی در مدرسه است؛ اما در سه‌شنبه گذشته یکی از مادران دانش‌آموزان تقبل کرد غذای دانش‌آموزان را خودش بپزد؛ درنتیجه مبلغی که برای تهیه آن صرف شد، برای کمک به حوزه مقاومت در نظر گرفته و مجموعا نزدیک به هشت‌میلیون تومان در مدرسه ولایت جمع‌آوری شد. در کنار فعالیت‌های گروه سلامت مدرسه، گروه‌های دیگر هم با این موضوع همکاری داشتند؛ مثلا از فضاسازی مدرسه گرفته تا اردوی کوه‌گشت کوه‌صفه که در کنار مزار شهدا د‌ر خصوص ضرورت مقاومت در این روزها با دانش‌آموزان صحبت کردیم. درنهایت هم یادگاری بچه‌ها از اردوی کوه‌ صفه، عهدی بود که برای ثابت‌قدم‌ماندن در راه مقاومت با شهدا بستند.»

دختران صدرا، پرچم سفارتخانه مقاومت را برافراشتند

مدرسه غیردولتی متوسطه دوم علوم و معارف اسلامی صدرا یکی دیگر از مراکز آموزشی است که پرداختن به حوزه مقاومت را در اولویت فعالیت‌های تربیتی خود قرار داده است.

سمیه صفی، مدیر مدرسه، به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «با در نظر گرفتن مسائل اخیر غزه و لبنان و اینکه آموزش‌وپرورش مهم‌ترین نهاد تعلیم‌وتربیت کشور است، قطعا وظیفه ما ایجاب می‌کرد که فعالیتی در این راستا داشته باشیم. در همین جهت باتوجه‌به طرحی که از سوی سازمان مدارس صدرا به‌عنوان «طرح سفارتخانه مقاومت» ابلاغ شد، مدرسه ما شروع به فعالیت کرد.

محتوای این طرح به این صورت بود که هر دانش‌آموز به‌عنوان یک سفیر و هر مدرسه به‌عنوان یک سفارتخانه در نظر گرفته شود؛ به‌این‌ترتیب پلاکاردی در مدرسه ما با عنوان «اینجا سفارتخانه است»، نصب شد و بچه‌ها دل‌نوشته‌هایشان به کودکان غزه و لبنان را به آن آویزان کردند؛ همچنین از مجموع 80 دانش‌آموز مدرسه، 70 نفرشان به‌عنوان سفیر برای حضور در مدارس دیگر انتخاب شدند؛ به این صورت که با حضور در گذر فرهنگی چهارباغ و گعده‌هایی که با روحانیون حاضر در آنجا داشتند، شبهه‌های ذهنی خودشان و رایج در جامعه درباره مسئله فلسطین را مطرح کردند؛ مثلا اینکه جنگ نیابتی چیست؟ چرا ایران به لبنان کمک می‌کند و مواردی ازاین‌قبیل. به نظرمان اگر بچه‌ها در خصوص این مسائل آگاه باشند، می‌توانند با حضور در مدارس دیگر هم پاسخ‌گوی سایر دانش‌آموزان باشند؛ تاکنون هم در دو مدرسه حضور پیدا کرده‌ایم و برنامه‌های دانش‌آموزان اجرای سرود و تئاتر مقاومت به همراه رجزخوانی به سه زبان بوده است؛ روز پنجشنبه نیز مدرسه متوسطه دوم صدرا میزبان همه مدارس «صدرا»ی استان اصفهان خواهد بود. قصد ما از برگزاری چنین برنامه‌هایی و اعلام آمادگی برای حضور سفیرانمان در دیگر مدارس این است که ادبیات مقاومتی که رهبر انقلاب خواهان ترویج آن در بین نسل جوان و نوجوان هستند، محقق شود.»

مدارس جدی‌تر به پا خیزند

آنچه بیان شد، صرفا مروری بر فعالیت‌های فرهنگی برخی از مدارس شهر اصفهان در چند هفته اخیر درباره تحولات جهانی مقاومت بود. همان‌طور که بیان شد، این گزارش در پی رد یا تأیید چنین عملکردهایی نیست؛ اما مهم است که بیش از گذشته به این مسئله پرداخته شود و از یک فعالیت گزارشی صرف به فعالیت اثربخش حرکت کنیم؛ همچنین با همراهی همه مدارس استان، امید است اصفهان به کانون شکل‌گیری هسته‌های مقاومت دانش‌آموزی تبدیل شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده + هفده =