گزارشی از نمایشگاه دفاع مقدس دهنو

نمایشگاهی از جنس لاله‌ها

از خیابان امام خمینی وارد خیابان فتح‌المبین می‌شویم و سراغ حسینیه انصار‌الحسین را می‌گیریم. حسینیه سیصد متری مسجد جامع است.

تاریخ انتشار: 11:47 - یکشنبه 1403/07/15
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
نمایشگاهی  از جنس لاله‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ از خیابان امام خمینی وارد خیابان فتح‌المبین می‌شویم و سراغ حسینیه انصار‌الحسین را می‌گیریم. حسینیه سیصد متری مسجد جامع است. چایخانه صلواتی اولین چیزی است که در بدو ورود به حسینیه به چشم می‌خورد و بعد دالانی که کف آن پرچم آمریکا کشیده شده است. یک طرف این دالان، تصاویر ایستاده شهدا،حاج حسین خرازی، حججی، همت و دیگر شهدا و طرف دیگر گل‌های لاله که هر کدام نشان و تصویری از یک شهید در دل خود دارد، قرار گرفته است.

بعد از این دالان وارد حیاط حسینیه می‌شویم که در واقع، بخش اصلی نمایشگاه دفاع مقدس است. دورتا دور حیاط غرفه‌ها قرار گرفته‌اند و وسط آن گل‌های لاله منقش به تصویر شهدا قرار دارد.

غرفه مدرسه قرآنی میثاق اولین غرفه سمت راست است. بچه‌ها در غرفه قرآن می‌خوانند و جایزه می‌گیرند. خانم عادل پور مدیر این مجموعه درباره فعالیت‌های این مدرسه می‌گوید: دانش‌آموزان کلاس چهارم تا دهم در مدرسه ما در کنار تحصیل به حفظ قرآن می‌پردازند و می‌توانند در سه سال کل قرآن را حفظ کنند.

کافه کتاب غرفه دیگر نمایشگاه است که بخش‌های مختلفی دارد. خانم عابدی مسئول این غرفه درباره بخش‌های مختلف این غرفه می‌گوید: امانت کتاب،نذر در گردش کتاب، فروش کتاب با تخفيف هشتاد درصد و تماشاخانه کافه بخش‌های مختلف این غرفه است. مخاطبان می‌توانند به‌وسیله بارکدخوان برنامه‌های کافه را تماشا کنند. این کافه‌کتاب، اولین کافه‌کتاب بانوان ثبت‌شده در استان به مدیریت خانم عادل‌پور است.

غرفه «اینجا صدایی از دوست به تو می‌رسد» یکی از غرفه‌های پرطرفدار این نمایشگاه است که بازدیدکنندگان می‌توانند با هدفون صوت‌هایی درباره امام زمان(عج) و وصیت‌نامه شهدا گوش دهند.

انتهای نمایشگاه میز بزرگی قرار دارد که غرفه فروش محصولات فرهنگی، تزئینی و خوراکی است و مخاطبان خود را دارد. صدای جیغ و شادی پسرانی که مشغول بازی فوتبال دستی و دارت در غرفه خاکریز سلامتی هستند، فضای نمایشگاه را پر کرده است. به سراغ غرفه‌های سمت چپ می‌روم. خانم رضازاده مسئول فرهنگی بسیج خواهران پایگاه سیده اطهر درباره غرفه‌ها می‌گوید: ما اینجا غرفه کوله‌باری از نور را داریم که مزین به عکس شهدای محل و شهدای مدافع حرم است و رحل‌های قرآن در غرفه قرار داده شده تا مخاطبان چند آیه‌ای تلاوت کنند.

غرفه «ناگفته‌هایی از جنس دلدادگی» غرفه‌ای دیگر است که در کنار غرفه‌های خوراک فرهنگی و غرفه رباتیک قرار دارد.دفتر دلنوشته و تصاویر رنگ‌شده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی زینت‌بخش این غرفه است که توسط دانش آموزان رنگ‌آمیزی شده است.در بین غرفه‌ها غرفه «معراج مؤمن» توجهم را به خود جلب می‌کند. هر چند دقیقه یک بار یک نفر در سنگری که در غرفه است نماز می‌خواند . خانم آقاجانی خواهر شهید حسن آقاجانی درباره این غرفه می‌گوید: سعی کردیم با وسايل ساده‌ای که در جبهه از آن استفاده می‌کردند، غرفه را تزیین کنیم. وسایلی مثل پارچ و لیوان آب پلاستیکی، نان خشک و سربندها. جا نمازی هم در سنگر پهن شده است تا به یاد جبهه و توسل به شهدا علاقه‌مندان بتوانند در این سنگر نمازی بخوانند.

موزه شهدا به صورت دائم برپاست

در آخر سری به موزه شهدای حسینیه انصارالحسین می‌زنم و پای صحبت خادم‌الشهدا محمدعلی جعفری‌پور دهنوی، مسئول ستاد پژوهش و نشر سیره و عمل صد‌و‌شصت‌و‌هفت شهید محله دهنو می‌نشینم. او که حدود ده سال است به‌عنوان معتمد بنیاد شهید منطقه 2 در خدمت خانواده‌های محترم شهداست درباره موزه شهدا می‌گوید: ما وسایل و ابزار شهدا را توسط خواهران پایگاه بسیج سیده اطهر و فرزندان شاهد جمع آوری کرده‌ایم و مانند گنجینه‌هایی در معرض دید مخاطبان گذاشته‌ایم.

او اضافه می‌کند: از بین شهدای محل، چهارتن، شهید فاطمه جعفریان، همسر شهید مرتضی واعظی، شهید طیبه واعظی، همسر شهید ابراهیم جعفریان قبل از انقلاب به صورت فرهنگی با رژیم ستم‌شاهی مبارزه داشتند و بعد به صورت مسلحانه وارد مبارزه شدند. ساواک مرتب آن‌ها را در دهنو، قم، مشهد و تبریز تعقیب می‌کرد. هر کدام از این چهار شهید بزرگوار دستگیر و زیر شکنجه به شهادت می‌رسند و در بهشت‌زهرا دفن هستند. شهیدفاطمه جعفریان و همسرشان یک فرزند چهار ماهه داشتند که بعد از شهادتشان، ساواک او را به بهزیستی می‌دهد.

بعد از انقلاب پدربزرگ و مادربزرگش او را پیدا می‌کنند و الان در تهران به دندانپزشکی مشغول است. این‌ها شهدای مهدویون بودند که از این خانواده شهید حسن جعفریان، برادر شهید فاطمه جعفریان و ابراهیم جعفریان در تروری به شهادت می‌رسند و شهید محمد جعفریان متعلق به این خانواده در عملیات کربلای ۴ به شهادت می‌رسد. شهید حسن و محمد جعفریان در گلستان شهدای اصفهان دفن هستند.جعفری‌پور اشاره می‌کند: شهید علی باقری از شهدای دهنو، در سال ۱۳۹۱ به‌عنوان شهید نوجوان شاخص و شهید طیبه واعظی شهید شاخص کل کشور در سال ۱۳۹۴ معرفی شدند. شهید واعظی به ساواکی‌ها گفت: من را بکشید؛ ولی این چادر را از سرمن برندارید.شهید زهرا مشهدی نیز سومین بانوی شهید دهنو است. ایشان در یکی از مأموریت‌های بسیج به شهادت رسید.

پنجاه درصد شهدای دهنو موقع شهادت، خانواده و فرزند داشتند و ۶۵نفر از شهدای دهنو دانش آموز یا دانشجو بودند. این موزه، بازدیدکنندگان زیادی دارد. بازدیدکنندگان، دلنوشته برای شهدا می‌نویسند و قرار است زندگی‌نامه هریک از شهدای محل به صورت کتاب نوشته شود. جعفری‌پور در آخر گفت: موزه شهدا به صورت دائم و نمایشگاه در طول هفته دفاع مقدس در حسینیه انصارالحسین برپاست. این نمایشگاه به همت و تلاش پایگاه بسیج برادران امام محمدباقر و پایگاه خواهران سیده اطهر و هیئت انصارالحسین بوده است که در کنار غرفه‌ها، خاطره‌گویی توسط ایثارگران و رزمندگان روایت می‌شود.

اکران کلیپ نیز برای بازدیدکنندگان داریم. استقبال خوبی از این نمایشگاه شده است و امیدواریم‌ به رسالتمان که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است، عمل کرده باشیم.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 − سه =