درک ارزش پول و مفهوم مبادله توسط کودکان

از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین آموزش‌ها در حوزه‌ سواد مالی و اقتصادی کودکان، آموزش ارزش پول به آنان است. این مفهوم به‌صورت مداوم و با زمان بالا به کودکان آموزش داده می‌شود.

تاریخ انتشار: 12:06 - دوشنبه 1403/03/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
درک ارزش پول و مفهوم مبادله  توسط کودکان

به گزارش اصفهان زیبا؛ از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین آموزش‌ها در حوزه‌ سواد مالی و اقتصادی کودکان، آموزش ارزش پول به آنان است. این مفهوم به‌صورت مداوم و با زمان بالا به کودکان آموزش داده می‌شود.

به همین دلیل فراگیری مناسبش، نیاز به زمان و صبوری دارد و نمی‌توان آن را فقط با چند ساعت یا یک روز انجام داد. دراین‌بین، دیدگاه و فضای ذهنی شما به‌عنوان والدین درباره‌ پول بسیار مهم است؛ زیرا در اقتصاد اسلامی، پول تنها وسیله‌ای است برای رسیدن به اهداف عالی و خود هدف نیست.

بینش و نگرش کودکان نیز بر اساس نگاهی است که شما به آنان می‌دهید و این نگرش می‌تواند سازنده و تعالی‌بخش یا ویران‌کننده و منفی باشد؛ بنابراین، قبل از استفاده از هر روشی برای انتقال این مفهوم، نیاز است تأملی در رابطه با نگاه خود درباره‌ پول داشته باشید. همان‌گونه که بیان شد پول تنها وسیله‌ای در راستای رسیدن به اهداف شخصی و مهم است؛ نه اینکه خود یک هدف باشد. درواقع چنین نگرش و دیدگاهی است که باید در ذهن کودک شکل بگیرد.

حال می‌توان از تاریخچه‌ پول و علت پیدایش آن برای کودکان صحبت کرد؛ بررسی مفهوم مبادله کالاها در گذشته و نیاز به ظهور و پیدایش پول برای خرید و تأمین نیازهای افراد.

می‌توانید برای کودکان توضیح دهید که در گذشته، زمانی که پول وجود نداشت، مردم مجبور به تبادل کالاها برای برآورده کردن نیازهایشان بودند. این فرایند معروف به «مبادله کالا به کالا» بود. به‌عنوان‌مثال، اگر کسی نیاز به گوشت داشت اما خودش پارچه داشت، باید شخص دیگری را پیدا می‌کرد که پارچه داشته باشد و آن را در عوض گوشت به او بدهد.

بااین‌وجود، ارزش گوشت و پارچه یکسان نبود و این باعث بروز اختلافات و مشکلاتی در مبادله کالا به کالا می‌شد. برای رفع چالش‌هایی که در اثر مبادله کالا به کالا وجود داشت، یک کالا به‌عنوان معیار برای مبادله در نظر گرفته شد که البته امروزه بعد از تغییر و تحولاتی، پول‌های رایج فعلی برای مبادله در نظر گرفته شده است. برای انتقال این مفهوم، می‌توان از روش‌های بازی و نمایش بهره گرفت. همچنین با جست‌وجو در مرورگرها، می‌توان کارتون‌های آموزشی در این زمینه پیدا کرد که کودکان را با مشاهده و یادگیری تجربی، به درک این مفهوم بهتر نزدیک می‌کنند.

پس‌ازاین که کودک به وجود پول پی برد و علت پیدایش پول را درک کرد، می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، مفهوم ارزش پول را به کودک آموزش داد. همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، فراگیری این مفهوم نیازمند گذراندن زمان و صبر بالایی از سوی کودکان است و لازم است والدین نیز با صبوری و حوصله به کودک کمک کنند تا به درک صحیح و قابل قبولی از ارزش پول برسد.

با استفاده از گفت‌وگو‌های ساده می‌توانید به فرزند خود کمک کنید تا درک کند پول به‌خودی‌خود به دست نمی‌آید و اگر به‌آسانی خرج شود، باید تلاش کرد تا مجددا آن را به دست آورد. همچنین در ادامه‌ گفت‌وگو می‌توانید به ارزش کار کردن و معرفی انواع مشاغل اشاره کنید تا کودک با این مفاهیم نیز آشنا شود. بدین طریق، می‌توان کودک را به این موضوع که هیچ‌چیز در این دنیا رایگان نیست و هر چیزی هزینه و بهایی دارد، آگاه کرد.

روش‌های آموزش مفهوم پول به کودکان

۱. بازی: استفاده از بازی فروشگاه، که کودکان معمولا علاقه‌ زیادی به آن دارند، برای آموزش این مفهوم می‌توان بسیار مفید واقع شود. در این بازی، از طریق نقش‌های فروشنده و خریدار، استفاده از اجناس، کالاها و اسکناس‌های واقعی یا حتی مجازی، می‌توان کودکان را با ارزش پول آشنا کرد؛ همچنین بازی‌های طراحی‌شده برای آموزش سواد مالی و اقتصادی به کودکان نیز می‌توانند مناسب باشند.

با استفاده از این روش‌ها، می‌توانید بهترین راه برای آموزش ارزش پول و مفهوم مبادله به کودکان را پیش بگیرید. این آموزش، آنان را به مهارت‌های مالی و اقتصادی همراهی می‌کند و در آینده به آنان کمک می‌کند تا با مسائل مالی به‌خوبی سازگار شوند.

۲. تهیه‌ آلبوم اسکناسی: یکی از روش‌های دیگر برای آموزش ارزش پول به کودکان، تهیه‌ یک آلبوم اسکناس است. در این روش، می‌توانید اسکناس‌های ریزودرشت را جمع‌آوری کنید و حتی پول کشورهای دیگر را نیز به آلبوم اضافه کنید. با کودک درباره تفاوت‌های ظاهری، عددی و ارزش هر یک از اسکناس‌ها گفت‌وگو کنید تا فهم بهتری از ارزش پول به دست آید.

۳. خرید کالا توسط کودکان: سعی کنید به کودک پول کرایه‌ تاکسی را بدهید تا خودش این مبلغ را به راننده پرداخت کند و با او درباره این مقدار پول صحبت کنید. هر زمان که به خرید می‌روید، به کودک اجازه دهید پول را به فروشنده بدهد و کالاها را خریداری کند. این تمرین پرداخت پول و شمردن آن توسط کودکان، یک تمرین مؤثر برای درک ارزش پول است. دقت کنید در این آموزش، مهم است که همیشه پول نقد همراه داشته باشید تا کودکان از طریق مشاهده و لمس فیزیکی پول، ارزش آن را درک کنند.

۴. تهیه‌ قلک و تعیین هدف پس‌انداز: روش دیگری برای آشنایی کودک با ارزش پول، این است که یک قلک برای او تهیه کنید و با توجه به سنش، از او بخواهید تصویر مورد نظر خود را نقاشی کند یا نام آن را روی کاغذ بنویسد و به قلک بچسباند؛ همچنین از او بخواهید که مبلغ مورد نیاز برای دستیابی به هدف پس‌انداز خود را روی قلک بنویسد. به‌این‌ترتیب، کودک در هر باری که پول‌توجیبی یا دریافتی‌های خود از والدین را دریافت می‌کند، آن را درون قلک قرار می‌دهد تا زمانی که مبلغ جمع‌آوری‌شده توسط او به مبلغ هدف پس‌اندازش نزدیک شود و از این طریق به‌خوبی ارزش پول را درک می‌کند. در این روش، توجه به مفهوم پول‌توجیبی که قسمتی از آموزش مدیریت مالی به کودکان است، بسیار مهم است؛ بنابراین والدین عزیز می‌توانند با مطالعه کتاب‌های مخصوص و مراجعه به فعالان و متخصصان حوزه سواد مالی، اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنند.

۵. استفاده از داستان و حکایات: والدین می‌توانند به‌جای آموزش مستقیم، از داستان و حکایات مالی استفاده کنند. در این روش، می‌توانید کتاب‌های داستانی مرتبط با سواد مالی را خریداری کنید و این‌گونه مفاهیم مالی را به‌درستی به کودکان منتقل کنید و درعین‌حال به فرهنگ کتاب‌خوانی در کودکان اهمیت بدهید.

شایان ذکر است که آموزش مفهوم مبادله و ارزش پول به کودکان معمولا از شش و هفت‌سالگی ممکن است؛ زیرا در این سنین با ورود به مدرسه، کودکان با اعداد و شمارش آشنا می‌شوند و انتقال این مفاهیم به آنان آسان‌تر است؛ همچنین لازم است بدانید که از تمامی روش‌های ذکرشده در این مطلب برای این گروه سنی می‌توانید استفاده کنید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × 4 =