مطالبه قشر دانشگاهی اصفهان از رئیس‌جمهور آینده به‌کارگیری علم و عملِ دانشجو در حل مشکلات کشور است

دولت جدید و نگاه تازه به دانشجو

امروزه توجه به قشر نخبه دانشگاهی و دانشجویان، برآورده‌کردن نیازها و تحقق مطالبه‌های آن‌ها، به مسئولان در بدنه نظام بسیار توصیه می‌شود و درعین‌حال استفاده از تفکر و ایده‌های این طبقه جامعه برای حل چالش‌های کنونی کشور از سوی مشاوران نیز مطرح است.

تاریخ انتشار: 12:30 - چهارشنبه 1403/04/6
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
دولت جدید و نگاه تازه به دانشجو

به گزارش اصفهان زیبا؛ امروزه توجه به قشر نخبه دانشگاهی و دانشجویان، برآورده‌کردن نیازها و تحقق مطالبه‌های آن‌ها، به مسئولان در بدنه نظام بسیار توصیه می‌شود و درعین‌حال استفاده از تفکر و ایده‌های این طبقه جامعه برای حل چالش‌های کنونی کشور از سوی مشاوران نیز مطرح است.

اینکه دانشجویان با داشتن ظرفیت و استعداد فراوان در حوزه‌های مختلف درصد بالایی از سرمایه ملی کشور را تشکیل می‌دهند و مطمئنا حضور آن‌ها در سطوح مختلف، از مدیریتی تا اجرایی و حتی در جایگاه مشاور می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در برطرف کردن بحران‌های کنونی داشته باشد و در همین راستا دولت‌ها باید فرصتِ اثرگذاری و فعالیت مفید را به‌منظور توسعه و پیشرفت کشور برای آن‌ها مهیا سازند و با این باور در مسیر تعامل سازنده با قشر نخبه گام بردارند.

ازطرفی، جدای از لزوم نگاه جدی دولت‌ها به طیف دانشجو و بهره‌مندی از توانمندی‌های آن‌ها، پاسخ به خواسته‌های عمومی و ضروری دانشجویان، مطالبه جدی دانشجویان از دولت‌هاست و در این روزهای منتهی به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، دانشجویان در جمع‌های مختلف، ستادهای نامزدهای انتخاباتی و در حضور کاندیداها خطاب به رئیس‌جمهور آینده از آزادی‌های اجتماعی، تسهیل ازدواج و اشتغال، افزایش بودجه‌های دانشگاه‌ها، حمایت از تشکل‌های ناهمسوی دانشجویی، گسترش روابط بین‌الملل در دانشگاه‌ها، لزوم انعطاف با دانشگاه‌ها و… می‌گویند؛ خواسته‌هایی که داوطلبان این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری نیز وعده تحقق برخی از آن‌ها را داده‌اند و از به‌کارگیری جوانان نخبه در اجرای سیاست‌های خود و استفاده از ایده‌ها، راهکارها و شنیدن نقطه‌نظرهای دانشجویان در دولت پیشنهادی خود می‌گویند.

این نامزدهای انتخاباتی معتقدند دولت‌ها باید از نخبگان دانشجویی بهره‌مند شوند و دانشجویان نیز باید با امیدِ قطعی از آینده پس از فارغ‌التحصیلی، دوران تحصیل را سپری کنند و درنهایت اگر نتوان با قشر جوان و دانشجو تعامل و گفت‌وگو کرد و از آن‌ها حمایت نکرد، مطمئنا مشکلات جامعه حل نخواهد شد؛ بااین‌حال برخی از دانشجویان معتقدند، وعده حل مشکلات دانشگاهی و تحقق مطالبه‌های آن‌ها در مقاطعی خاص همچون انتخابات عنوان می‌شود تا منافع محقق شود؛ درحالی‌که طبقه دانشگاهی ظرفیت حل مشکلات جامعه را در بسیاری از حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و این انتظار می‌رود که حاکمیت و دولت‌ها در همه زمان‌ها به دانشجویان بها دهند و در حل مشکلات کشور به آن‌ها اعتماد کنند؛ حتی قشری از دانشجویان معتقدند: «نیازی نیست برای ما اشتغال ایجاد کنید. اگر برای ایجاد اشتغال، تسهیل ازدواج جوانان و حل مشکلات اقتصادی کشور از بنیه تشکل‌های دانشجویی استفاده شود، خود ما می‌توانیم مشکلاتشان را برطرف کنیم.

اگر مسئولان به ما اعتماد کنند، بدون هیچ حقوق و مزایایی برای حل مشکلات به میدان می‌آییم؛ اما متأسفانه حمایت لازم صورت نمی‌گیرد.» انتظارها و اظهاراتی که در بررسی آن‌ها با چند تن از دانشجویان فعالِ دانشگاه‌های اصفهان در بستر تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی گفت‌وگو کردیم تا از زبان آن‌ها مطالبه‌های قشر دانشجو را در بستر این گزارش از رئیس‌جمهور آینده کشور، با توجه به اختیار دولت در ایجاد طرح و نقشه‌های حمایتی از طبقه دانشگاهی، عرضه خدمات به آن‌ها و همچنین به‌کارگیری علمی و عملی دانشجویان بشنویم.

ارتباط مستمر با دانشجویان و استادان دانشگاه دغدغه رئیس‌جمهور باشد

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان معتقد است که دانشجویان نسبت به سایر اقشار جامعه، نگاهی نخبگانی‌تر و رویکردی گفتمانی‌تر در مواجهه با کاندیداهای ریاست‌جمهوری و برنامه‌هایشان دارند. سعید شیخ ابومسعودی با بیان اینکه دانشجویی که گره‌خوردن مشکلات و مسائل کشور به بیگانگان را دیده است، از رئیس‌جمهور انتظار دارد نگاهش به درون باشد و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، جوانان و دانشجویان را سرلوحه کار خود قرار دهد، به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «دانشجویی که به چشم خود دورانی را دیده است که گفتمانی بر کشور حاکم بود و اعتقاد داشت “حتی اگر در فرایند تعدیل، ۱۵درصد جمعیت کشور که عموما دهک‌های محروم جامعه بودند، زیر چرخ‌های توسعه له شوند، اشکال ندارد”، انتظار دارد گفتمان اقتصادی رئیس‌جمهور، بر پایه عدالت و پیشرفت بنا شود و حمایت از تولید و رفع موانع آن، افزایش ثروت ملی، توزیع عادلانه و رفع محرومیت و اصلاح الگوی مصرف، اولویت او باشد.»

ابومسعودی ادامه می‌دهد: «دانشجویی که در برخی دولت‌ها، فاسدبودن نزدیکان رئیس‌جمهور و اعضای کابینه را تجربه کرده است، اعتقاد دارد رئیس‌جمهور جدید فسادستیز بوده و برای مبارزه با فساد در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هیچ خط قرمزی نداشته باشد و فعال و مقتدر عمل کند.» او با اشاره به اینکه دانشجویان انتظار دارند دولت چهاردهم درزمینه سیاست خارجی، به جای به‌کارگیری دیپلماسی ذلت، همچون وزیر امور خارجه شهید، شهید امیرعبداللهیان، ارتقای روابط با همسایگان و روابط با سایر کشورها را بر پایه راهبرد دیپلماسی عزت قرار دهد، می‌گوید: «ارتباط مناسب و مستمر با دانشجویان، صنعتگران، اقتصاددانان، کارگران، معلمان، استادان و همه اقشار جامعه، باید در رأس امورات و دغدغه رئیس‌جمهور آینده باشد.»

بهره‌گیری از علم دانشجو در همه عرصه‌های اقتصادی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه اصفهان نیز در توضیح شرایط کنونی دانشجویان و مطالبه‌های آن‌ها از رئیس‌جمهور آینده عنوان می‌کند: «ما با بی‌اهمیتی قشر دانشجو در خصوص شرایط کشور مواجه هستیم. در حال حاضر خیلی موضوع‌ها برای دانشجو مهم نیست؛ مخصوصا مسائل سیاسی. دانشجو به این فکر می‌کند که درسش را به اتمام برساند و سر کار برود و دیگر کاری به دیگر مسائل ندارد. در دهه‌های گذشته این شرایط وجود نداشت؛ به‌خصوص نقش و تفکر سیاسی دانشجویان در تعیین رئیس‌جمهور بسیار تأثیرگذار بود. دانشجو جریان‌ساز و به‌قول‌معروف، گفتمان‌ساز بود؛ اما هم‌اکنون با بی‌تفاوتی که دانشجو به کشور پیدا کرده، چگونه قرار است در فردای کشور، مسئولیتی را بپذیرد و در رشد و تعالی و پیشرفت این کشور مؤثر واقع شود.»

محمدعرفان مردی‌ها معتقد است که منفعل‌بودن دانشجویان و بی‌اهمیت‌بودن سیاست ازنظر آن‌ها، به دولت‌ها برمی‌گردد. او دراین‌باره به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «از یک زمان به بعد دیگر به دانشگاه و دانشجویان اهمیتی داده نشد و در جلسه‌ها و اجتماعات تنها با نام‌بردن از این قشر خواستند نشان دهند که دانشجو برای آن‌ها مهم است؛ آنچه تنها در حد حرف بود و نه عمل.» او ادامه می‌دهد: «رتبه‌بندی کشورها ازلحاظ علمی نشان می‌دهد که ایران یکی از باسوادترین کشورهای دنیاست و طبق این آمار، کشورها هرچقدر مردم باسوادتری داشته باشند، پیشرفته‌تر خواهند بود؛ درحالی‌که این اتفاق برای ایران نیفتاده است. ما این پیشرفت مورد انتظار را در کشورمان نمی‌بینیم. چرا؟ چون اعتماد کلی به دانشجو وجود ندارد؛ برای مثال، دانشجویان رشته‌های علوم انسانی با همه زحماتی که در نوشتن مقاله می‌کشند، خروجی مورد قبولی نداشته و نقش مؤثری در حوزه اقتصادی که یکی از مسائل مهم کشور به شمار می‌رود، ندارند.»

حل مشکلات کشور با افزایش سهم آموزش عالی در نقش‌های دولتی

مردی‌ها اظهار می‌کند: «طبق گفته رهبر معظم انقلاب، در تمام عرصه‌های اقتصادی باید دانش‌بنیان شویم. این بدین معناست که پایه و اساس هر چیز علم است و علم هم در بستر دانشگاه تولید می‌شود.» او خاطرنشان می‌کند: «رئیس‌جمهور باید در اعتماد به قشر نخبه و دانشجو و با دادن نقش‌های تأثیرگذار و عملی به آن‌ها مسائل و مشکلات کشور را حل کند.»

به بیان دبیر جامعه اسلامی دانشگاه اصفهان، تجربه نشان داده است، در مقاطعی که قشر دانشجو بیدارکننده جامعه بوده، شرایط بهتری برای کشور رقم خورده و امروز این دید سیاسی از دانشجو گرفته‌شده است. او می‌گوید: «این دانشجویان هستند که بصیرت عقلی مردم را افزایش می‌دهند و جو مطالبه‌گری را به‌وجود می‌آورند. دانشجو و دانشگاه می‌تواند به‌عنوان حلقه میانی بین دولت و مردم عمل کند. دانشجو جزو توده مردم به‌حساب می‌آید و در بین مردم زندگی می‌کند؛ پس می‌تواند یک پل ارتباطی خیلی خوب برای پیشرفت مردم و دولت به‌شمار رود. این حلقه میانی می‌تواند مردم را قوی کند و با داشتن مردم قوی شاهد دولت قوی خواهیم بود.»

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه دولت آینده باید شرایط حضور مؤثر دانشجو را در کشور با هدف توسعه و پیشرفت فراهم کند، می‌افزاید: «با افزایش سهم آموزش عالی در نقش‌های دولتی می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. نقش دانشجو نباید به مقاله‌نویسی ختم شود؛ بلکه باید از علم دانشجو در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استفاده کرد.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 − یازده =