استاندار جدید و فرصتی طلایی برای ترمیم تصویر اصفهان

پس از فراز و فرودهای بسیار بالاخره دکتر مهدی جمالی نژاد، معاون سابق وزیر کشور و شهردار سابق یزد و اصفهان به عنوان استاندار دولت چهاردهم در اصفهان منصوب شد.

تاریخ انتشار: 5 ساعت قبل
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
استاندار جدید و فرصتی طلایی برای ترمیم تصویر اصفهان

پس از فراز و فرودهای بسیار بالاخره دکتر مهدی جمالی نژاد، معاون سابق وزیر کشور و شهردار سابق یزد و اصفهان به عنوان استاندار دولت چهاردهم در اصفهان منصوب شد. این انتصاب را می توان حاصلی از نگاه دولت چهاردهم به تعامل با نیروهای سیاسی استان ها در انتصابات و همراهی و مطالبه نیروهای اصولگرا و بخشی از نیروهای اصلاح طلب اصفهان دانست. نخبگان اصفهان با گرایش های متفاوت عمدتا از این انتصاب استقبال کرده و کم و بیش نسبت به آینده شهر اصفهان و حل مسائل آن امیدوار شده اند. در این زمینه توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

  • اصفهان در سال‌های گذشته گرفتار مسائل متعدد زیست‌محیطی است که از آن جمله می‌توان به خشک‌سالی، فرونشست و آلودگی هوا اشاره کرد. همچنین شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی در قالب‌هایی همچون حاشیه‌نشینی، اعتیاد و فقر خود را در اصفهان نشان می‌دهد. این مجموعه مسائل تنها با تعامل سازنده مسئولین استان با دستگاه های اجرایی، وزارتخانه ها و سایرنهادها در مقیاس شهر، استان و کشور قابل حل است. نگاهی به سوابق استاندار جدید اصفهان در تعامل با مسئولین نشان می دهد فرصت جدیدی برای حل بخش مهمی از مسائل استان پیش روی اصفهان قرار گرفته است. این فرصت تنها با تمرکز بر مسائل اصفهان و عبور از تنش های ناشی از تقسیم‌بندی‌های رایج سیاسی قابل استفاده است.
  • انتشار گسترده بخشی از مسائل و مشکلات پیچیده اصفهان در سطح استان و کشور که با اهداف گوناگون از پایان دهه نود آغاز شده و تاکنون نیز ادامه داشته، ضربه ای اساسی به بخش مهمی از اعتبار اصفهان وارد نموده‌است. نگاهی به تغییرات آمار سرمایه گذاری در اصفهان، روند ساخت و ساز در آن، الگوی مهاجرت و مخصوصا جریان گردشگری داخلی نشان می‌دهد چهره اصفهان در عرصه عمومی دچار خدشه شده و همین خدشه، به مسائل و مشکلات اصفهان شدت داده‌است. استاندار جدید باید تدبیری فوری برای اصلاح چهره اصفهان در عرصه های گوناگون داشته‌باشد. مهم آن است که این تدبیر نباید جریان مطالبه‌گری موثری را که در سال های‌اخیر مخصوصا در زمینه آب زاینده رود در سطح استان شکل گرفته، متوقف کند. این جریان مطالبه در سال های اخیر توانست در سطوح عالی نظام، نگاه‌ها را معطوف به مشکلات اصفهان کند و اکنون ظرفیتی جهت حل این مشکلات به وجود آورده که باید مورد استفاده استاندار جدید قرار گیرد.
  • مساله مهمی که در سال های اخیر با عنوان «اصفهان ستیزی» در سطح مسئولین کشور مطرح شده با توانمندی‌های استاندار جدید قابل اصلاح است. استفاده از سابقه حضور در یزد به عنوان شهردار و تعامل با مسئولین استان ها و شهرها به عنوان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور می تواند بخشی از مشکلات اصفهان را در زمینه تعامل با استان های همجوار برطرف کند.

باید توجه داشت مسیری که در سال های گذشته برای حل برخی از مشکلات اصفهان در پیش گرفته شد تنها با همدلی میان مسئولین استان و تعامل مثبت و سازنده با نخبگان به مقصد خواهد رسید؛ ان شاالله.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × 2 =