چگونه برای مجله‌ها داستان کوتاه بنویسیم؟

آنتونیو تابوکی یک تعریف ملیح و بانمک از داستان کوتاه دارد. او می‌گوید: «داستان کوتاه، رمان تنبل‌هاست.» داستان کوتاه بهترین قالب برای شروع و تمرین داستان‌نویسی است.

تاریخ انتشار: 11:58 - چهارشنبه 1403/07/18
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
چگونه برای مجله‌ها داستان کوتاه بنویسیم؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ آنتونیو تابوکی یک تعریف ملیح و بانمک از داستان کوتاه دارد. او می‌گوید: «داستان کوتاه، رمان تنبل‌هاست.» داستان کوتاه بهترین قالب برای شروع و تمرین داستان‌نویسی است. این قالب برای دانش‌آموزان، دروازه ورود آن‌ها به دنیای تخیل است. داستان کوتاه به دانش‌آموزها این فرصت را می‌دهد که شخصیت‌ها، مکان‌ها و زمان‌های گوناگونی را در ذهنشان بسازند و بعد آن‌ها را روی کاغذ بیاورند.

اکثر کتاب‌های آموزش داستان‌نویسی به شیوه‌ها و تکنیک‌های رمان می‌پردازند؛ ولی کتاب‌هایی هم هستند که تمرکزشان را روی داستان کوتاه گذاشته‌اند.

کتاب «چگونه برای مجلات داستان کوتاه بنویسیم» نوشته «سوفی کینگ» یکی از همان کتاب‌هاست. نویسنده کتاب در فصل اول که «شناخت بازار هدف» نام دارد، توصیه‌هایی را نوشته تا بدانید راه‌ورسم چاپ داستان در مجلات چگونه است. او در فصل «چه فکر خوبی» از ایده‌یابی سخن می‌گوید و شش راه پیداکردن ایده را به شما معرفی می‌کند.

بعد به فصل سوم می‌رسیم که موضوعش شخصیت‌پردازی است و عنوان جالبی دارد: «از آشنایی با شما خوشحالم.» حالا که ایده را پیدا کرده‌ایم و شخصیت‌هایمان را ساخته‌ایم، باید در فصل چهارم با «طرح‌ریزی داستان» آشنا شویم و پیرنگی برای داستان کوتاهمان طراحی کنیم؛ سپس در فصل‌های پنجم، ششم و هفتم زاویه دید را می‌شناسیم و با انواع آن آشنا می‌شویم. سوفی کینگ در فصل پنجم این‌گونه زاویه دید را تعریف می‌کند: «زاویه دید یعنی پا توی کفش چه کسی کرده‌اید.» فصل هشتم هم درباره «آغاز و پایان» در داستان کوتاه است. در فصل‌های بعدی، شیوه نوشتن انواع داستان کوتاه را یاد می‌گیریم؛ مثل داستان کوتاه با پایان غافلگیرکننده، داستان‌های عاطفی خوشایند یا احساسی، داستان‌های ترسناک یا اسرارآمیز، داستان‌های مناسبتی و داستان‌های دنباله‌دار.

دبیران انشا و نگارش می‌توانند هر جلسه بخشی از این کتاب را برای دانش‌آموزان تدریس کنند تا آن‌ها قدم‌به‌قدم، ساختار و عناصر داستان کوتاه را بشناسند. کتاب «چگونه برای مجلات داستان کوتاه بنویسیم» با ترجمه سلما رضوان‌جو و توسط انتشارات آن‌سو در ۲۷۰ صفحه منتشر شده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج + 15 =