مراقبت از قلب‌، مراقبت از زندگی

مراقبت از قلب مراقبت از زندگی محسوب می‌شود از این رو معصومه کریمیان، کارشناس قلبی و عروقی مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در این زمینه به نکاتی اشاره می‌کند:

تاریخ انتشار: 11:54 - دوشنبه 1403/07/23
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
مراقبت از قلب‌، مراقبت از زندگی

به گزارش اصفهان زیبا؛ مراقبت از قلب مراقبت از زندگی محسوب می‌شود از این رو معصومه کریمیان، کارشناس قلبی و عروقی مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در این زمینه به نکاتی اشاره می‌کند:

در حال حاضر بیماری قلبی‌عروقی، اولین علت مرگ در دنیا و همچنین در کشور است. سالانه تقریبا ۵/۲۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی‌عروقی فوت می‌کنند که ۳۱درصد کل مرگ‌های جهانی و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را تشکیل می‌دهند . اکثریت این مرگ‌ها به دلیل حملات قلبی و سکته‌های مغزی هستند.

عوامل خطر

عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی‌عروقی شامل مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم‌تحرکی است. حتی تماس با دود سیگار در افراد غیرسیگاری موجب افزایش میزان بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شود. این عوامل خطر از مسیرهای زیر بر عملکرد قلب تاثیر گذاشته و زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند:

استعمال سیگار: اثرات استعمال سیگار عبارتست از: افزایش تعداد ضربان قلب و نیز نامنظمی ضربان قلب(آریتمی)، انقباض سرخرگ‌ها کرونری،  تشدید  انسداد اترواسکلروتیک سرخرگ‌ها توسط پلاک، افزایش فشارخون– افزایش نیاز بافت قلب به اکسیژن، کاهش توانایی خون در حمل اکسیژن،  افزایش میزان خطر لخته شدن خون و در نتیجه حمله قلبی و سکته مغزی.

کلسترول‌بالا: کلسترول بالا خطر ایجاد  بیماری‌های قلبی‌عروقی را چند برابرافزایش می‌دهد. کلسترول با رسوب و ضخیم کردن دیواره سرخرگ‌ها‌(‌تشکیل آتروما) بر روی آن است که باعث تنگی سرخرگ‌‌ها می‌شود.

فشارخون‌بالا‌(هیپرتانسیون): فشارخون‌بالا نیز  خطر ایجاد  بیماری‌های قلبی‌عروقی را چند برابرافزایش می‌دهد. سایر عوامل دیگری مانند چاقی، سیگار، کلسترول‌بالا،  سوء‌‌مصرف الکل، رژیم‌غذایی ناسالم یا عدم فعالیت جسمانی  و برخی بیماری ها نیز می‌توانند در ایجاد فشارخون بالا دخیل باشند.

همچنین اثرات  فشارخون‌بالا را در ایجاد بیماری‌های قلبی‌عروقی  چندین برابر بیشتر افزایش دهند.(‌البته افراد ممکن است  بدون وجود هیچ یک از این عوامل، باز هم مبتلا به فشارخون بالا شوند)

چاقی و افزایش وزن: چاقی و افزایش وزن بدن در ایجاد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی مستقل از سایر عوامل خطر دخیل است، چرا‌که چاقی فشارخون را افزایش داده، سبب افزایش بارکاری قلب می‌شود‌،اثرات مضری برروی کلسترول  داشته اترواسکلروز را تشدید می‌کند. علاوه بر این، در ایجاد بیماری دیابت دخیل است.

رژیم غذایی نامناسب: استفاده از روغن نباتی جامد و پیه حیوانی، کله‌ پاچه و مغز‌، مصرف غذاهای آماده مثل کنسروها و فست‌‌‌فودها، مصرف بی رویه نمک جزو مواد غذایی نامناسب است که باید از مصرف آن خودداری کنید.

کم‌تحرکی: برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی حداقل 150دقیقه فعالیت با شدت متوسط یا بیشتر از 75 دقیقه فعالیت با شدت زیاد در هفته داشته باشید.

ضرورت غربالگری

 سازمان جهانی بهداشت با همکاری فدراسیون جهانی قلب ۲۹ سپتامبر(هشتم مهر) را به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری کرده است؛ در این روز سعی می‌شود آگاهی و اطلاعات مردم در رابطه با بیماری قلبی‌‌عروقی افزایش یابد. به عبارت دیگر این مناسبت موفق‌ترین بسیج علیه بیماری‌های قلبی‌عروقی بوده است.

این روز یک فرصت جهانی است که می‌توان از آن برای ارتقای آگاهی عمومی و تشویق افراد، خانواده‌ها‌، جوامع و دولت‌ها برای اقدام فوری علیه بیماری‌های قلبی‌عروقی استفاده کرد.

به همین منظور در کلیه مراکز بهداشتی‌درمانی وضعیت افراد بالای ۳۰ سال از نظر خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی در طی ۱۰ سال آینده مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته، اقدامات لازم در این خصوص صورت می‌گیرد.

ضمنا با غربالگری، بیماری‌های قلبی از جمله بیماری‌های کرونری قلب را زودتر تشخیص دهند و با اجرای پروتکل‌های درمانی آنها را تحت کنترل درآورد.

با این اوصاف، برای داشتن قلبی سالم ضروریست با مراجعه افراد ۳۰ ساله و بالاتر به مراکز خدمات جامع سلامت از نظر دیابت، فشارخون، ‌چربی‌خون، کلسترول‌LDL، HDL و تری‌‌گلیسرید بررسی شوند و با تعیین درصد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی اقدامات پیشگیرانه یا خدمات مراقبتی را دریافت کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

ده + یک =