چگونه اختلال معده را از روی زبان تشخیص دهیم؟

درمان ساده برای رفلاکس معده

یکی از بیماری‌های شایع بین افراد جامعه، ترش‌کردن یا رفلاکس معده است. این بیماری را می‌توان، یکی از امراض آزار‌دهنده محسوب کرد؛ ازاین‌رو برای درمان ساده آن نظر جواد کاردان‌پور، مشاور تغذیه و محقق طب سنتی را جویا شدیم که می‌توانید بخوانید.

تاریخ انتشار: 10:19 - چهارشنبه 1403/03/9
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
درمان ساده برای رفلاکس معده

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از بیماری‌های شایع بین افراد جامعه، ترش‌کردن یا رفلاکس معده است. این بیماری را می‌توان، یکی از امراض آزار‌دهنده محسوب کرد؛ ازاین‌رو برای درمان ساده آن نظر جواد کاردان‌پور، مشاور تغذیه و محقق طب سنتی را جویا شدیم که می‌توانید بخوانید.

رفلاکس معده، در دسته بیماری‌های گوارشی قرار می‌گیرد و زمانی ایجاد می‌شود که اسید معده به داخل مری بازمی‌گردد.

نشانه‌ها

معمولا فرد بیمار پس‌ازاین اتفاق، در قسمت تحتانی قفسه سینه، سوزش آزاردهنده در معده و گاهی اوقات تا گردن را حس می‌کند.
این بیماری علاوه بر بزرگ‌سالان در کودکان، به‌خصوص نوزادان از بدو تولد تا چهارماهگی بسیار زیاد رخ می‌دهد.
بر اساس تحقیق‌های انجام‌شده حدود 66درصد نوزادان چهارماهه دچار رفلاکس معده می‌شوند. بسیاری از افراد بر این باورند که علائم مانند ترش‌کردن فقط پس از مصرف مواد غذایی حس می‌شود؛ درحالی‌که گاهی اوقات نیز قبل از مصرف مواد غذایی خود را نشان می‌دهد.
افراد مبتلا به این بیماری علاوه بر ترش‌کردن و سوزش، نشانه‌هایی مانند ناتوانی و مشکل در بلع مواد غذایی یا حتی نفس‌کشیدن و طعم تلخ و ترش در دهان را حس می‌کنند؛ همچنین بازگشت مواد غذایی به دهان برای این افراد بروز می‌کند.
به‌طورکلی، علائم به وجود آمده در افراد مبتلا به رفلاکس معده شامل نفخ، گاز، آروغ‌زدن، حالت تهوع، بازگشت غذا و سوزش سر‌دل است.

علت بروز

از وظایف عضله‌های حلقوی که در انتهای مری قرار دارد، این است که در زمان بلع و خوردن مواد غذایی باز یا شل می‌شود و پس‌ازآن به حالت اولیه خود برمی‌گردد و سفت و بسته می‌شود؛ اما زمانی که عضله حلقوی دچار مشکل می‌شود و وظیفه باز و بسته شدن را به‌درستی ایفا نمی‌کند، محتویات و مواد موجود در معده، بازمی‌گردد و فرد دچار رفلاکس معده می‌شود.

تشخیص رفلاکس معده

از روی زبان یکی از راه‌های تشخیص این بیماری برای طبیب، علاوه بر توجه به علائم بیان‌شده توسط بیمار، مشاهده زبان است تا به وجود این بیماری اطمینان کامل پیدا کند.

پیامبراکرم(ص) فرموده‌اند: معده خانه تمام بیماری‌هاست. به همین دلیل به‌راحتی می‌توان پی برد که علت بروز همه بیماری‌ها و مشکلات از معده است و اگر معده سالم باشد، هیچ بیماری به‌وجود نمی‌آید.

اما برای تشخیص رفلاکس معده از روی زبان به شناسایی جایگاه معده روی زبان نیاز است؛ به‌طور فرضی زبان را از جهت عمودی به سه قسمت تقسیم می‌کنیم. قسمت میانی، جایگاه اندام میانی در بدن مانند کبد و طحال و معده محسوب می‌شود. قسمت وسط زبان جایگاه معده است. زمانی که مشکل در معده ایجاد شود، علامت‌ها در وسط زبان پدید می‌آید.

یکی از علامت‌های نشان‌دهنده رفلاکس، مشاهده زبان با پوشش ضخیم سفید‌رنگ است که روی آن سفیدی، رنگ زرد نشسته است. علت پدید آمدن این زردی ناشی از بخارات اسید معده است.

از نشانه‌های دیگر این است که زبان حالت چاق، شل و بلغمی دارد؛ همچنین روی آن پوشش سفید‌رنگ و ضخیم مشاهده می‌شود که این رفلاکس، رفلاکس بلغمی است.

علت به وجودآمدن رفلاکس، شل‌شدن دریچه معده و دلیل شل‌شدن دریچه مری، به‌وجود آمدن غلبه بلغم در معده است؛ بنابراین در زبان‌هایی که رفلاکس دارند، روی زبان غلبه بلغم نیز مشاهده می‌شود.

اگر رفلاکس شدید شود، اسیدی که وارد مری می‌شود، باعث زخم‌شدن مری شده و در این حالت، علائم خون در مدفوع دیده می‌شود.

تدابیر درمانی

♦ درست جویدن غذا؛
♦ پرهیز از ریزه‌‌خواری و پرخوری؛
♦ مصرف وعده‌های غذایی، با حداقل فاصله 12 ساعت بین دو وعده غذایی‌ (بهترین زمان صبح و شب است)؛
♦ مصرف جوشانده برگ نعناع و بارهنگ؛
♦ مصرف سویق نخود و شیرین‌بیان (صبح ناشتا)؛
♦ مصرف هاضوم قبل و بعد از غذا؛
♦ استفاده از سیب، به، انار با پیه و گلابی.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

15 + هفت =