عدم مدیریت متمرکز چالشی مهم در ترافیک شهری

با گسترش جوامع شهری و افزایش تردد، برای رفع نیازهای موجود، شاهد اضافه شدن هرروزه بر تعداد خودروها هستیم که به علت وجود نداشتن زیرساخت‌های مناسب شهری، ترافیک‌‌های سنگین را به وجود آورده است.

تاریخ انتشار: 11:28 - یکشنبه 1403/04/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
عدم مدیریت متمرکز  چالشی مهم در ترافیک شهری

به گزارش اصفهان زیبا؛ با گسترش جوامع شهری و افزایش تردد، برای رفع نیازهای موجود، شاهد اضافه شدن هرروزه بر تعداد خودروها هستیم که به علت وجود نداشتن زیرساخت‌های مناسب شهری، ترافیک‌‌های سنگین را به وجود آورده است.

همچنین عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ازجمله بستن مسیرهای گردش‌به‌راست، حرکت نکردن در خطوط و مسیرهای مشخص‌شده، لایی‌کشیدن‌های خطرناک، پارک کردن‌های دوبله و نامناسب، پارک وسیله نقلیه بر سر تقاطع‌ها و محل‌های گذر، توقف نابه‌جای خودرو برای تماشای تصادفات، دنده‌عقب گرفتن‌های خطرناک در بزرگراه‌ها و خیابان‌های پرتردد، پارک کردن در ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی خود دلیل مضاعفی شده است. در کنار این بی‌قانونی‌ها حضور کمرنگ پلیس و دوربین‌های نظارتی را نیز باید اضافه کرد.

رغبت شهروندان به استفاده از ماشین‌های تک‌سرنشین و استفاده نکردن از وسایل حمل‌ونقل عمومی، سبب به وجود آمدن گره‌های ترافیکی زیادی در شهرمان شده است. البته ناگفته نماند در کنار آن اجرای پروژه‌های شهری متعدد در معابر پرتردد، براثر کم شدن عرض معابر نیز تأثیر بسزایی در به وجود آمدن بار ترافیکی داشته است.

درخصوص بیشتر پروژه‌های شهری از قبیل ساخت ایستگاه‌‌های مترو و توسعه بزرگراه‌ها، ساخت زیرگذرها و روگذرها و افزایش خطوط تندرو باید گفت هرچند وجود آن‌ها برای هر شهری ضروری است و گریزی از اجرای این پروژه‌ها نیست، برنامه‌ریزی و مدیریت بیشتر و دقیق‌تر برای هر چه زودتر به بهره‌برداری رسیدن این پروژه‌ها، اعمال محدودیت‌های ترافیکی بیشتر و به وجود آوردن مسیرهای جایگزین می‌تواند در کاهش ترافیک‌های سنگین مؤثر باشد؛ چراکه ترافیک‌های سنگین خود عامل آلودگی هوا، اتلاف وقت و زمان، هدررفت سوخت، آلودگی صوتی، به وجود آمدن ناراحتی‌های عصبی و روانی در درازمدت، تصادفات و صرف هزینه‌های مالی زیادی است.

متأسفانه فروش تراکم در بسیاری از نقاط شهر باعث ازدحام تراکم جمعیت در آن مناطق شده که سفرهای درون‌شهری را افزایش داده و اثری مستقیم بر ترافیک داشته است. برای کاهش ترافیک نیاز به مدیریت سفر داریم.

باید سفرهای درون‌شهری را کاهش داد. می‌توان با انجام کارها به‌صورت دورکاری و خریدوفروش‌های اینترنتی حجم قابل‌توجهی از سفرهای درون‌شهری را کاهش داد. همان‌طور که گفته شد دورکاری و ساعت شناور کاری ادارات، نیز ازجمله راهکارهای کوتاه دیگر برای حل مشکلات ترافیک به‌خصوص در فصل شروع مدارس و حجم تردد در ساعات اولیه کاری است.

مقررات کنترل خودرو نیز در کاهش ترافیک بسیار مؤثر است. همچنین ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در مکان‌هایی مانند مجتمع‌های تجاری و پزشکی که تردد زیاد است و نصب دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف در همه خیابان‌ها و ارسال پیامک جریمه برای رانندگان متخلف بلافاصله بعد از قانون‌شکنی، ایجاد پارک حاشیه‌ای هوشمند در تمامی معابر اصلی و همچنین فرهنگ‌سازی برای رعایت قوانین رانندگی به‌ویژه از سنین پیش‌دبستان و دبستان، تذکر مداوم عواقب عدم رعایت این قوانین به‌صورت مرتب توسط رسانه‌ها، کتب درسی و تابلوهای شهری می‌تواند تأثیر بسیاری داشته باشد.

در ادامه باید بر این مسئله مهم تأکید کرد که متأسفانه امروزه شاهد جایگزین شدن موتورسیکلت به‌جای خودرو توسط بسیاری از شهروندان هستیم که خود مشکلات ترافیکی بسیاری را سبب شده است.

علت اصلی استفاده از موتورسیکلت هزینه کمتر وعدم اعمال قانون و مقررات خاص برای این وسیله نقلیه است. ازاین‌رو مردم در همه طبقات شهری ترغیب می‌شوند به‌جای معطل ماندن در ترافیک، از این وسیله استفاده کنند.

نکته مهم این است که باید اقدامات محدودکننده‌تری برای کنترل ترافیک انجام شود؛ ازجمله این اقدامات می‌توان از واقعی کردن قیمت سوخت، اخذ عوارض و مالیات بر مصرف سوخت، ایجاد محدودیت در تردد و قیمت‌گذاری معابر یاد کرد. از طرف دیگر اقدامات اصلاح‌کننده شامل ترغیب مردم برای رعایت قوانین، ایجاد پارک‌سوارها، ارائه خطوط پرسرعت برای خودرو‌های چندسرنشین، جابه‌جایی ساعت کار، مدیریت پارکینگ‌ها و توسعه حمل‌ونقل غیرموتوری تأثیرگذار است.

همچنین باید چالش‌های ترافیکی به‌طور دقیق شناسایی شوند. یکی از این چالش‌ها عدم مدیریت متمرکز درباره این معضل است.

به‌عنوان‌مثال همان تردد موتورسیکلت‌ها که قبلا اشاره شد، وقتی کنترلی روی تردد موتورسیکلت‌ها وجود ندارد، طرح ترافیک و آلودگی هوا هم که اعمال شود، فرد از موتورسیکلت برای تردد در طرح استفاده می‌کند که باز معضلی برای به‌وجود‌آمدن ترافیک است.

یکی دیگر از چالش‌ها در برخورد با ترافیک مقبولیت سیاست‌هاست. در سیاست‌گذاری‌ها باید میزان مقبولیت برنامه‌ها را نزد مردم بررسی کرد. اینکه مردم درباره این سیاست‌ها چه فکری می‌کنند، اهمیت زیادی دارد.

به نظر می‌رسد مدیریت واحد شهری در کنترل ترافیک شاه‌کلید گمشده‌ای است که سال‌ها جامه عمل نپوشیده است.

این مدیریت که متولیان سال‌ها قول اجرای آن را داده‌اند، اما متأسفانه پایش به اجرا باز نشده است. ترافیک مسئله‌ای است که امروزه به‌صورت یک مشکل حاد شهرها تبدیل شده است و هرروز بر وخامت آن افزوده می‌شود و مدیریت واحد شهری باید راه چاره‌ای برای حل آن پیدا کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × دو =